Raderad hårddisk återställa

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
makino
Inlägg: 169
Blev medlem: 27 februari 2010, 19:54:50
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av makino »

Om jag nu ska använda ddrescue behöver det vara en linux dator?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av mrfrenzy »

Enklast är om du skapar en cd/usb med clonezilla och startar ifrån. Den ger ett gui till ddrescue så mindre risk att göra fel.

Trots det. Läs NOGA innan du kör igång. Bäst är att endast ha diskar av olika storlek anslutna så man inte blandar ihop dom. Typ om din problemdisk är 2tb gör kopian till en 3tb eller 4tb.

Du måste köra "expert mode" och välja dd inte ntfsclone/partclone.

Annars, om du har acronis kör det!
makino
Inlägg: 169
Blev medlem: 27 februari 2010, 19:54:50
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av makino »

Blev inte klok på clonezilla,
kör hirens boot cd och roadkils raw copy står 170 timmar kan det ta sån tid 1tb.
kan man sen köra den i testdisk och vad kan man göra där?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av mrfrenzy »

170 timmar för 1TB blir ungefär 1,6MB/s
Antingen använder du USB1 eller så är källdisken eller måldisken trasig.
Om du använder USB1 - byt till USB3 (kanske HiRens saknar drivrutiner för ditt moderkort)

Kör en test av måldisken så den är frisk
Om källdisken inte är frisk bör du använda ddrescue eller liknande

Testdisk kan eventuellt kanske reparera partitionstabellen så alla filer syns korrekt igen.
makino
Inlägg: 169
Blev medlem: 27 februari 2010, 19:54:50
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av makino »

Hittade inte ddrescue i clonezilla
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av mrfrenzy »

Clonezilla har ett rescue mode men det hoppar bara över skadade sektorer.

Här finns en instruktion för hur man använder ddrescue samt en länk till bootbar cd/usb
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

Börja med att köra med -n så den hoppar över eventuella skadade sektorer.
Kolla sen loggfilen. Finns det skadade sektorer? Kör isåfall igen med rätt växel för att återskapa dessa men endast i början av partitionen där din viktiga $MFT ligger.
makino
Inlägg: 169
Blev medlem: 27 februari 2010, 19:54:50
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av makino »

Hur fort borde den jobba står 15mb/sek har usb2?
det kanske inte är bra att avbryta detta?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av mrfrenzy »

Så länget det tuggar på i 15 MegaByte per sekund är det bara låta det köra vidare, då bör det ta ca 18 timmar.
makino
Inlägg: 169
Blev medlem: 27 februari 2010, 19:54:50
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av makino »

resultatet med roadkil blir väl samma som ddrescue den kopierar allt som det är.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av mrfrenzy »

Skillnaden är att om det finns trasiga sektorer står roadkil och tuggar på tills hårddisken begår harakiri.

DDrescue hoppar fram en bit när den hittar en dålig sektor, hittar den flera så hoppar den längre och längre för varje.
Sen sparas en loggfil så man kan gå tillbaka och plocka endast dom dåliga sektorerna som är viktiga.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av xxargs »

Glenn skrev:
Jag har faktiskt fått ut 100% av en disk via dd_rescue en gång, till min stora förvåning.. disken lät som en stenkross men jag lät den kallna, körde några timmar, lät den kallna och körde några timmar under några månaders tid (på jobbet), och till min förvåning så lyckades den 100% en dag, jag var bara tvungen att skriva imagen till en annan disk och satte i den i maskinen som då bootade snällt :)
ddrescue är guds gåva när man har krassliga snurrdiskar - problemet är när man försöker på samma sätt SSD som havererar så kan man inte nöta sig ut data på samma sätt som de flesta fallen går med snurrdiskar - när SSD dör så är det ridå på riktigt och inte sällan helt utan förvarning...

Dör SSD inte helt så brukar de frysa/fastna när man kommer till oläsbara delar och inte sällan kräva power-reset innan de är pratbara igen - och där saknas det verkligen funktioner att tex. ddrescue automatiskt kan slå av och på strömmen till trubbliga SSD-diskar inifrån programmet.

(har för mig modernare SAS-gränssnitt har möjlighet till detta numera och bokstavligen skall kunna tvångsomstarta diskar som misstänkt har hängt sig)

ddrescue har massor av flaggor för olika önskad beteende och man kan tex få den att försöka läsa 'baklänges' dvs att LBA-nummren stegar ned istället för att som normalt stega upp vid läsning - att det går skitlångsamt när man läser 'baklänges' ja det är annan sak... - men det går och kan vara den sista touchen som gör att den sista oläsbara sektorn helt plötsligt gick att läsa ut - den enda gången på många tusen försök;-)

ddrescue kan man också ha för 'oläsbara' CD-R skivor (vilket inte är allt för ovanligt numera när de är norr om 10 år gamla, DVD-+/-R klarar sig betydligt bättre) - man har sin USB-sticka att boota på, sin image med loggfil - och så provar man dator efter dator som har en CD/DVD-läsare i sig och sin krånglande CD-R skiva och ofta kan några enstaka sektorer till kunna läsas per ny CD-läsare och någon timmes tugg - har mer än en gång fått ihop 100% av en krånglande CD-R skiva och kan ha passerat så många som 8 olika CD-läsare i 8 olika datorer och laptops innan det tillslut är komplett....
makino
Inlägg: 169
Blev medlem: 27 februari 2010, 19:54:50
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av makino »

Är bara lite rädd med ddrescue att man ska sriva kommandon, så skriver jag fel sparar på samma disk eller väljer fel disk och sabbar hela hddn.
Acronis funkade inte avslutade innan den var klar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av Henry »

Körde för en hel del år sedan ett DOS baserat program som hette Ghost av Symantec, det kopierar sektor för sektor från sektor noll till slut utan något snack. Finns även som GUI numera dock inget jag testat. Det gick att skriva in tex hur många gånger den skulle testa att läsa dåliga sektorer och en massa andra grejer. Mycket bra och en kopia på hårddisken gick att boota som om inget hänt även i W7, gick även att göra en image med det om man ville.

Enda nackdelen med det DOS baserade var att man inte kunde urskilja vilken disk som var vilken om det var exakt samma modeller då inget om C: eller dylikt visades av någon dum anledning. Detta gjorde att jag en gång raderade 3GB av 80GB på org hårddisken innan jag upptäckte det vilket totalförstörde allt vad boot hette, då köpte jag Acronis True Image som fungerar perfekt dock med ok diskar får sägas då det bara är ett klonings program.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av xxargs »

makino skrev:Är bara lite rädd med ddrescue att man ska sriva kommandon, så skriver jag fel sparar på samma disk eller väljer fel disk och sabbar hela hddn.
Acronis funkade inte avslutade innan den var klar.
Är man osäker med momenten/turordning så är det inte fel att öva på 'övningsdiskar' med förlorbar innehåll först tills man förstår iden bakom och känner sig säker i hanterandet - att använda 'skarpt' material redan i första famlande försöket är att fresta på lyckan ganska mycket...

Man har övningar och övningsmaterial för många andra discipliner - det är samma sak här!


---

ddrescue tillåter inte dig att skriva till en disk 'raw' (dvs. typ mot /dev/sda) utan flaggor - så den har en viss nybörjarskydd faktiskt, skall man skriva mot RAW-device så får man läsa på och då är du förbi steget att vara precis nybörjare.

dvs att läsa från en disk i raw till en fil (diskimage) på en disk som

"ddrescue /dev/sda /mnt/diskimage_av_sda.image loggfile" går utmärkt men nekar om du skriver

"ddrescue /mnt/diskimage_av_sda.image /dev/sda loggfile_2 " utan att samtidigt skicka med en specifik flagga med kommandot

('dd' däremot... där kan man skära sig riktig blodig på om man inte håller reda på var man läser ifrån och vad man skriver till - där är det inga säkerhetsbälten alls...)

kommandot 'lsblk' är väldigt användbart när man skall orientera sig vad och vilka diskar med partitioner som är inkopplad på datorn, nämnda sda, sdb, sdb1 som lsblk skriver ut avser då underförstått enheter som hittas med /dev/sda, /dev/sdb, /dev/sdb1 etc.

man skall också komma ihåg en viss disk som benämndes /dev/sda en gång - kan vid en reboot plötligt lägga sig vid /dev/sdb

man kollar _alltid_ med lsblk och identifierar diskarna innan man gör något fult/destruktivt efter varje start, reboot eller att man plockat in eller ur USB-diskar - man skall aldrig förutsätta att det ser likadant ut som vid förra titten utan det kan byta plats och förändra sig. Det är inte Linux-kärnans fel att det blir så utan beror på hur PCI-enheter detekterar enheter under boot och POST i BIOS och först upptäckt blir också först i listan (tex. snabbast detekterad lagringsenhet blir /dev/sda när det gäller disk) - så enkelt är det.


strukturen på disk under /dev/ är:

sda ; avser _hela disken_ - läser man därifrån så är det från disken sektor 0 till sektor slut vilket också innebär att partitionstabeller och allt som finns på disken också kopieras med över till diskimagen

sda1 ; avser första partitionen på disken - kör man ddrescue på den så är det bara partitionen som kopieras ut och utläsningen stannar när sista sektorn i partitionen lästs ut

sda2 ; andra partitionen, samma här med ddresque så är det bara partitionen som läses ut.

etc.

får man ut hela disken som /dev/sda till en diskimage så kan man alltid i efterhand plocka ut partitionerna ur imagen om den har giltig MBR eller GPT-partitionstabell

I linux gör man då en "losetup -f -P diskimage_av_sda.image" så letar linux upp alla detaljer själva i MBR/GPT och gör loopback och sedan syns partitionerna med lsblk och sedan kan arbetas med, kopieras ut eller monteras direkt och utan att diskimagen behöver köras ut på en fysisk disk igen. i samband med diskräddning så gör man sådan bara på en _kopia_ av diskimagen - aldrig på orginalet!!!

När man är klar - har umountat alla partitioner om man montera dem innan så kör man en losetup -d /dev/loopx (se med lsblk för exakt benämning) för alla aktuella partitioner och diskimagen friställd igen.

Detta är också orsaken till att man behöver flertal stora externa USB-diskar vid diskräddningsarbete - dels för att diskimages som plockas ut skall hamna på olika _fysiska_ diskar varav någon klassas som original - förvaras ej inkopplad förutom och endast vid att kopiera ut arbetskopior ifrån, arbetsdisk där man bearbetar kopia av diskimagen, och så en disk (helst 2) där räddade filer placeras allt eftersom man får fram dessa.

Diskarna skall vara mycket större än den disken man skall rädda data ifrån - man behöver helt enkelt armbågsrum för att jobba!!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Raderad hårddisk återställa

Inlägg av lillahuset »

Jag har upptäckt att åtminstone jag mår bra av att skriva ner resultatet av lsblk när jag håller på med tex dd. Det blir liksom lite mer allvar då. :)
Skriv svar