Hjälp sökes. Styra servo utefter 4-20 mA Current Loop input

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp sökes. Styra servo utefter 4-20 mA Current Loop in

Inlägg av bearing »

Det finns mycket exempelkod för Arduino. Samt enormt många projekt på nätet.

Köp en Arduino direkt och börja testa. Föreslår att ladda ett exempel som läser AD-omvandlaren, och skickar uppmätt värde till serieterminalen (datorn). Sen är det ju bara att lägga till en rad i den koden, så att uppmätt värde skalas om till frekvens i Hz.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp sökes. Styra servo utefter 4-20 mA Current Loop in

Inlägg av Icecap »

Det är den rätta vägen att gå: ta en sak, få den att fungera.
Sedan tar man nästa sak osv.

Ja, mer pilligt men ack så stabilt.

Dagens tips:
Om du tar ett 200Ω motstånd som avkänning av strömmen (tidigare beskrivit) - då vill jag mycket kraftigt tillråda att du placerar ett 4,7k till 10k motstånd mellan 200Ω och processorpinnen!
Och mellan processorpinnen och GND klappar du in dels en 100nF keramisk kondensator och dels en 4,7V zenerdiod.

Kondensatorn ser till att avläsningen i µC'n blir stabil (rekommenderas i datablad) och zenerdioden ihop med 4,7k-10k motståndet räddar µC'n pinne om det blir någon kortis eller liknande.

Det är inte svårt att skapa grejer som fungerar när solen skiner och alla är glada - men att få dom att fungera när solen INTE skiner och allting jävlas - DET är strax mer svårt. Så att skydda in- och utgångar är det första steg i en stabil konstruktion. Min regel är att en µC-pinne ALDRIG får lämna kretskortet utan en buffer i någon form mellan!

Spänningsmatningen till en µC får inte heller användas av motorer eller liknande och +5V(/3,3V/VDD) som µC'n lever på får aldrig dras direkt ut till annat.
Taiga
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 februari 2016, 22:19:38

Re: Hjälp sökes. Styra servo utefter 4-20 mA Current Loop in

Inlägg av Taiga »

Det finns färdiga arduino shields för att läsa av 4-20mA signalen. De bör väl ha alla skyddskretsar ? Eller är det bättre att bygga egen avläsning?

Jo egen strömförsörjning till Arduino förstår jag är en bra ide.


.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp sökes. Styra servo utefter 4-20 mA Current Loop in

Inlägg av Icecap »

Först och främst ska du förstå att Arduino INTE är byggd för annat än hobby.
Det du vill åstadkomma är i industriklassen och ja, Arduino kan fungera där också.

Huruvida Arduinos shield för 4-20mA är skyddad eller inte vet jag inte och jag ids inte kolla det heller, det är nämligen ditt jobb.
Men du ska ha klart för dig att det behövs om du "menar allvar".

Med tanke på vibrationer skulle jag aldrig använda kretskort som pluggas ihop, vibrationerna kommer med tiden att få kontaktdon att glappa.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: Hjälp sökes. Styra servo utefter 4-20 mA Current Loop in

Inlägg av Gryningsräd »

Icecap skrev:Och medan jag är opedagogisk: jag anser att el-verket ska kunde startas "lugnt", alltså att det inte ska startas med en rusning.

Detta sköter man vid att först mäta frekvensen kort efter start.
Den frekvens reglerar man sedan emot - vilket just i starten ger tomgång.

Men via systemtimern ökar man stegvis den önskade frekvens så att den till slut blir 50Hz.
Därmed bör el-verket skruvas upp "långsamt" till rätt resultat utan att gasa på som en tok.

Hastigheten som det ska skruvas upp med får man testa fram.
Man kan också lägga in en startbegränsing där man alltså inte tillåter bränslepådraget att dra på mer än X% fram tills dess att ett visst varvtal har uppnåtts - detta kan också styras på tid. Huvudmaskinerna och generatorerna på mitt jobb (passagerarfärja) sköts på detta sätt, huvudmaskinerna har elektroniska regulatorer och generatorerna sköter startbegränsningen pneumatiskt/mekaniskt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hjälp sökes. Styra servo utefter 4-20 mA Current Loop in

Inlägg av Andy »

Vanligtvis använder man en sån här:

https://www.aliexpress.com/item/ESD5500 ... 9ce0ISX8zD
Skriv svar