Köpråd Modig MD5000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av JB »

Hej! Hur gick det med maskinen, är den igång?

Vi har en likadan stående i verkstan nu och ska bygga om den och håller på att plocka ut spindeln, du råkar inte ha en sprängskiss på spindeln och resten i fräshuvudet?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Mer eller mindre, servodrivarna fungerar sporadiskt så det är lite besvärligt att använda den..
Jag tror jag har någon form av dokumentation, men tror inte det var en hel sprängskiss. Kollar under dagen.

Ta gärna bilder när du plockar ut spindeln, jag har själv planer på att bygga om min lite. Lågväxeln fungerar inte (bränd spole i vxllådan) så jag skulle vilja bygga om till remdrift och lite andra förbättringar. Alla vibrationer på höga varv hjälper inte finskären heller..
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Här är allt jag har över spindeln:
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av JB »

Tackar! Nu blir det lite lättare att få isär den, det är ju en jäkla konstruktion de har fått till alltså med elektriska kopplingar och bleck som ska ligga och släpa, känns lite som gjort för att krångla. Jobbigt också att man måste demontera lager och kugghjul för att få ut spindeln.
Försökte lossa drag/tryckstången i förrgår men den verkar sitta som bara den, kunde sticka upp en insexnyckel och låsa den underifrån och sedan vrida med rörtång men den rubbas inte, ska prova igen när jag har lite hjälp att hålla emot. Den borde väl rimligtvis vara högergängad tycker jag, så att den dras åt när spindeln snurrar medsols.

Vi byter förresten i princip allting elektriskt på maskinen så om du vill ha reservdelar har vi en hög liggande som väntar på att åka till soptippen :)
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

PM skickat :tumupp:
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av SX3 »

Är du nöjd med Modigen? Ligger en ute på industritorget så man vart lite sugen..
Lite högt prissatt tror jag? Samt att vibrerande spindel avskräcker lite..
Tänkte att man isf retrofittar den med Mach4 eller något. Har du kollat/hittat på ersättningsdrivare som klarar step/dir?

Vilka Feedrates kan du hålla med maskin utan att det påverkar toleranserna?

Tillsist, vilka fysiska mått har maskinen? Inte hittat någon info om det.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Tycker personligen att det är ett nerköp att byta ut original TNC155 mot ett hobbysystem. Jag skulle köra vidare så länge det funkar och man kan få tag på delar. Och man kan få tag på delar även om det inte alltid är leverans till nästa dag. Men jag antar att du inte ska köra grejer till bandet på Volvo

Men vibrationerna i spindeln ska du nog undersöka bättre. Vad händer och när händer det ?. Skulle det vara något spindellager så är det ändå inga superexklusiva lager på en sån här maskin
Kan ju också kunna vara så att man kör maskinen för tufft. Även om det är en industrimaskin så är det ju inte någon av dom kraftigare fleroparna på marknaden
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av SX3 »

Precis, den är inte tänkt för min del att stå i en produktionsline utan enbart köra enstyckes grejor som hobby.
Har hjälpt till att macha en maskin nyligen och känner mig hemma i den miljön, även med LUA scripten så det är välför jag tänkte mig en retrofittning.
Men absolut, om fusion kan postprocessa till TNC15x så kan man ju alltid börja i den änden och bekanta sig med maskin.


Frågan är hur stor plats den tar? inte hittat någon spec på det.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Skulle förvåna mig mycket om det inte finns postprocessor Fusion till TNC155 ISO-kod

Golvyta ca. 2,5 x 2,5 m varav 1 m på djupet är utrymme för att öppna dörr till elskåpet. Höjd har jag ingen uppgift på. Bättre om någon som har maskin (har ingen själv) mäter eller så får du kolla med säljaren
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av SX3 »

Okej, då är den ju likvärdig med Dyna 4400 i storlek, dock 40 kona i Modigen mot 30 i Dynan.
Synd bara att Dynorna är så högt prissatta i Sverige, 80+moms känns ju lite i överkant för en gammal flerop? Dock en mysig maskin jag gärna hade ägt. :)
https://www.industritorget.se/objekt/Fl ... 00M/51816/
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Modigen är ju även klart större i axelrörelserna (X 500, Y 350 mm)

Pris beror ju ofta på vem som säljer. Modigen direkt från användande företag och Dynan från en handlare
fräsarn
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 januari 2010, 23:49:52
Ort: sorunda
Kontakt:

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av fräsarn »

Köp den!
Det finns pp för fusion som postar heidenhain-kod till 155
men man får hålla ned matningen en del om man kör program med
många små förflyttningar direkt från pc för att överföringen ska hinna med att mata med kod.
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av SX3 »

Fast egentligen borde du sälja Bridgeporten till Thomas, så jag kan få loss Dynan från honom :)
Har mailat dom om Modigen, om dom vet mer om spindeln, dock inte fått något svar.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Vi kan säga såhär, jag skulle inte ha köpt den om det inte hade varit för att den var 15km från mig.. :vissla:
Maskinen är som sagt 2,5m bred, men du behöver minst 3m på djupet om du ska kunna gå runt manöverpanelen och eventuellt titta in lite i elskåpet. Jag har dörren borttagen för att kunna tränga mig in bakom utan att den är i vägen.
Åtm. på min så finns inget spånskydd bakom bordet så där packar det snabbt spån som sedan kan ta sig in till Y-skruven. Fråga hur jag vet :doh:

Min hade som sagt TNC150, så därför bytte jag till linuxcnc. Över säg 3000rpm så har min maskin också stora vibrationer så finskär brukar jag köra i 2500rpm.
Det är ju inte på långa vägar en stadig maskin och beroende på var den ska stå och hur den ska komma dit så kan det vara en fördel.
Drivelektroniken spökar allt som oftast, jag misstänker att det är fuktig luft som ställer till det.

Fråga på om det är något du undrar över :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av tecno »

Det som ofta glöms bort vad gäller måtten är hur hög den är. Min minnesbild av den som stått här på orten är att den kräver ganska mycket takhöjd.
Skriv svar