Inställbar resistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Inställbar resistor

Inlägg av grym »

i det området så kollar man med multimetern på 200mv
där kan man se 199.9mV som mest på enklast möjliga multimeter

man behöver inte köra huvudet i väggen och kräva supersaker om inte trådskaparen begär det

men som sagt, info frånTS är lämpligt, eller börjar han med det enkla och ser om det räcker
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att justera spänningen med 0,01V precision är meningslöst om inte spänningskällan är stabil i minst samma omfattning.

Att dina initiala experiment är med ett 1,5V batteri kan nog ses som ett proof-of-concept men att anse att det kan bevisa något som helst rörande noggrannhet är bara idioti.

Du kan inte heller ställa spänningen exakt med ett potentiometer som enda reglering, utgångsspänningen beror nämligen på belastningen och med de noggrannhetskrav du anger är du way off!

En belastningsskillnad på t.ex. 1µA vid en utgångsimpedans på kanske 1k ger en spänningsändring på 10mV vilket är din noggrannhetsgräns. Till det ska du tänka på belastningen av mätinstrumentet som måste vara en känd typ med känd ingångsimpedans och giltig kalibrering. Definitivt inte ett konsumentprodukt!

Det måste alltså vara en reglerat utgång med stabila referenser, något som inte är helt trivialt med tanke på brus, temperaturkänslighet, batteridrift osv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och ska man gör någon slags test på någon slags komponent, där man är på gränsernas gränser, använder man olika typer av bryggkopplingar där man ställer in ett värde man vill mäta sig fram till och registrerar avvikelsen. Den enklaste bryggan kallas Wheatstonebrygga:

Bild

I exemplet ovan är Rx den okända faktorn man vill mäta, R1 och R2 godtyckliga element med exakt samma resistans/impedans och R3 en varierbar resistans/impedans som justeras för nollvärde på amperemetern (superkänslig). R3 visar då värdet på Rx. En sådan här brygga kan givetvis göras ganska automatisk.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har gjort en del kortvariga saker med batteri och det funkar bättre än vad man tror, ska man bara prova vad som händer mellan 0-200mV lite lätt så funkar det bra

men det är upp till TS att fundera på hur bra sakerna måste vara för att det ska duga

en sak jag märkt är att man kan göra mycket mer än vad man tror med enkla saker, sedan funderar man om det behövs bättre, istället för att göra sig själft halft handikappad med för krångliga saker

däremot så har jag inga som helst skrupler att gå vidare och göra saker bättre om dom enkla inte funkar
Anonym1

Inlägg av Anonym1 »

Icecap skrev:Att justera spänningen med 0,01V precision är meningslöst om inte spänningskällan är stabil i minst samma omfattning.

Att dina initiala experiment är med ett 1,5V batteri kan nog ses som ett proof-of-concept men att anse att det kan bevisa något som helst rörande noggrannhet är bara idioti.

Du kan inte heller ställa spänningen exakt med ett potentiometer som enda reglering, utgångsspänningen beror nämligen på belastningen och med de noggrannhetskrav du anger är du way off!

En belastningsskillnad på t.ex. 1µA vid en utgångsimpedans på kanske 1k ger en spänningsändring på 10mV vilket är din noggrannhetsgräns. Till det ska du tänka på belastningen av mätinstrumentet som måste vara en känd typ med känd ingångsimpedans och giltig kalibrering. Definitivt inte ett konsumentprodukt!

Det måste alltså vara en reglerat utgång med stabila referenser, något som inte är helt trivialt med tanke på brus, temperaturkänslighet, batteridrift osv.
Trevligt...Jag skrev i min första rad "Jag vet i princip ingenting om elektronik" och jag bad om lite råd att få ihop en enkel prototyp för att testa en hypotes - och nu kallar du mig idiot för att jag använder ett batteri? Och du - jag försöker inte BEVISA någonting! Jag håller på med enkla experiment med små medel! Gör mig en tjänst och håll käften hädanefter!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mind your language! :ajabaja:

Problemet är att du inte ger oss något att gå efter. Läs våra svar och vad vi ber dig ge oss. Om du famlar i mörker är vårt mörker ännu mörkare. :kortis:
Anonym1

Inlägg av Anonym1 »

Jag har gett er alla detaljer jag kan ge, beskrivit precis vad det är jag vill bygga så det är definitivt inte problemet. Problemet är att Icecap kallar mig idiot för att jag inte kan tillräckligt om elektronik och jag uppskattar inte det. Sen tar du Ice i försvar och hytter finger åt mig. Nej jag lämnar detta forum nu.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Alltså. Det finns en anledning till att de på Elfa inte kunde ge dig ett enkelt svar. Samma anledning som att vi eller något annat forum, inte heller kan ge dig något enkelt svar.

Är det du vill göra hemligt så att du inte kan ge några detaljer kring det så måste du istället ha tillräcklig kunskap för att beskriva vad du egentligen behöver och vilka krav som finns på det hela. Exempelvis noggrannhetskrav, vilken ström som ska lämnas osv.

Saknar du den kunskapen så får du berätta mer om vad du ska göra. Och kan du inte lämna den informationen öppet på ett forum, då får du nog betala för dig och hitta någon duktig konstruktör som kan skriva under sekretessavtal och sedan hjälpa dig vidare när du förklarat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

IceCap kallade dig inte idiot och det är okollegialt att be folk hålla käften.

Du sitter med tidernas bästa gäng vad gäller elektronik, programmering, mekatronik. Folk som kan löda de minsta elektronikkomponenter man kan hitta och fräsa ut en 7-tons järnklump, bygga röntgendetektorer som kan sitta i satelliter och blinkande fakelarm till Volvo142. Jag vågar nog säga att forumet kan fixa allt, men när vi går bet på ditt projekt, tror jag det bara betyder att du inte svarat på några frågor alls.

Jag vet inte om du är kvar, men det här är all information vi har fått:
Strömkällan är dock ett vanligt batteri typ AAA där voltstyrkan med hjälp av ett variabelt motstånd (eller liknande) dragits ner till ca 0,11-0,20 v nånting. Det är viktigt att jag kan fininställa volten i hundradelar och kan läsa av värdet. Jag tänker mig något i still med Batteri - motstånd med display - krokodilklämmor. Om det sedan i mitt experiment visar sig behövas ändras något annat ska jag kunna koppla in det med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra där...
Att säga att något en person gör är idiotiskt, är samma sak som att säga att personen är en idiot som gör så.
Nej, han är inte kvar.
hummel

Inlägg av hummel »

Idioti betyder dumhet eller oklokhet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Idioti är handlingen, idiot är personen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Semantik...

Det där var dumt gjort = du var dum som gjorde så.
Det där var oklokt gjort = du var oklok som gjorde så.
Det där var idiotiskt gjort = du var en idiot som gjorde så.
Det där var vansinnigt gjort = du var vansinnig som gjorde så.
Det där var dåraktigt gjort = du var en dåre som gjorde så.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Anonym1 skrev:Gör mig en tjänst och håll käften hädanefter!
Vad är det för jäkla attityd du har?
Försvinn härifrån illa kvickt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

MadModder: Jag tvivlar på att du är en idiot men jag är helt säker på att du har gjort något som var idiotiskt. :)
Låst