Oxygen / tubstorlek

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av tecno »

bakslagsskydd 1500kr
För den slanten får du typ 3st så någon har slagit upp fel priser!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av MNorrgren »

Ja, för att skära går det åt mycket mer oxygen som ni säger. Absolut! Jag tänkte mest på svetsning! Skär ytterst lite sp gör inte av med så mycket syre.

Numera så går det ju bra med både 5 och 10l flaskor.
Bara kolla datum på flaskorna och att de inte är för gamla så ska det inte vara några problem att byta in dem.

Det fungerar ju som sodastream -flaskor, man har en flaska . När den är tom lämnar du in den, får en full flaska och betalar en summa för hantering och gas.

Köpa nya flaskor är knappt lönt, håll utkik på blocket. Får får man komplett kit , dock ofta bara 5l. Men det går... det dyker upp stora 20L men de ska man inte köpa, de räknas som skrot, det är alltid huresflaskor numera och saknar de hyreskontrakt räknas de som stulna från aga och man får inte en spänn för dem.

En ny flaska acetylen är ofta dyr, runt 4000-5000kr för en ett nyköp hos aga.
Finns andra leverantörer, typ strandmöllen, klart billigare än aga...
http://svetsochtillbehor.se/Huvudvy/Gasutrustning/Gas


Men ja, länken du skickat är helt ok pris. Rimligt med vad som följer med. Går att hitta billigare, ha is i magen så kommer det dyka upp billigare. Runt 1500-2500kr brukar man kunna hitta om man väntar lite.

Hittar du lösa flaskor kan man alltid hitta på loppis regulatorer och kit för bra priser. En regulator för 100kr brukar gå att hitta. Ett komplett X11-kit för 500kr kanske. Tradera finns massor också!
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av CPMS »

Kör du med Air Liquid tuber slipper du reduceringsventiler, dom följer med tuben så då har man bara en snabbkoppling på slangen.
Senast redigerad av CPMS 31 januari 2019, 16:45:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av säter »

citizendildo skrev:det dyker upp stora 20L men de ska man inte köpa, de räknas som skrot
Jag fick två femårsbrev för mina 20L tuber. :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av Glenn »

säter: gick förr, inte numera.

Aga stjäl din flaska om du tar med den dit, med hänvisning att den måste vara stulen om den saknar chip.. vilket är helt befängt då det fanns 20l köpflaskor förr.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av säter »

Vet du vilket år AGA införde dessa nya regler?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av TomasL »

Bör vara typ30 år sedan eller så.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av säter »

30 år sedan
Det är långt senare än så.
Vilket år införde man chippade tuber?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av swapper »

citizendildo skrev:Ja, för att skära går det åt mycket mer oxygen som ni säger. Absolut! Jag tänkte mest på svetsning! Skär ytterst lite sp gör inte av med så mycket syre.

Numera så går det ju bra med både 5 och 10l flaskor.
Bara kolla datum på flaskorna och att de inte är för gamla så ska det inte vara några problem att byta in dem.

Det fungerar ju som sodastream -flaskor, man har en flaska . När den är tom lämnar du in den, får en full flaska och betalar en summa för hantering och gas.

Köpa nya flaskor är knappt lönt, håll utkik på blocket. Får får man komplett kit , dock ofta bara 5l. Men det går... det dyker upp stora 20L men de ska man inte köpa, de räknas som skrot, det är alltid huresflaskor numera och saknar de hyreskontrakt räknas de som stulna från aga och man får inte en spänn för dem.

En ny flaska acetylen är ofta dyr, runt 4000-5000kr för en ett nyköp hos aga.
Finns andra leverantörer, typ strandmöllen, klart billigare än aga...
http://svetsochtillbehor.se/Huvudvy/Gasutrustning/Gas


Men ja, länken du skickat är helt ok pris. Rimligt med vad som följer med. Går att hitta billigare, ha is i magen så kommer det dyka upp billigare. Runt 1500-2500kr brukar man kunna hitta om man väntar lite.

Hittar du lösa flaskor kan man alltid hitta på loppis regulatorer och kit för bra priser. En regulator för 100kr brukar gå att hitta. Ett komplett X11-kit för 500kr kanske. Tradera finns massor också!
Bra info, känner med att det drar iväg om man skall köpa nytt och tror att 5liters hade räckt bara bra.
Jag har köpt min 10L argontub ny från yara praxair och äger den så har koll på det inbytessystemet men vart bara lite nojig över att gamla tuber på blocket är värda 0 kr då de inte går att byta in.
Men 5 liters lite äldre verkar då vara hyfsat ok säkerhet kunna byta in för fyllning.
Skall fortsätta hålla span med mina blocket filter och notiser om det poppar upp något för en vettig peng / kvalite.

Om någon har till salu så hojta :) (svårt att skicka dock)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av MNorrgren »

Ja bevaka blocket, alltid dyker det upp något!! Ge det en vecka eller två så hittar du en fin. Finns 2-3 st i skåne nu tror jag till salu!

Vet att det finns ett kit med aga X11 regulator, slang och handtag till salu på ett överskottslager utanför Malmö för 1200-1500kr. Inga flaskor dock...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av Glenn »

säter skrev:
30 år sedan
Det är långt senare än så.
Vilket år införde man chippade tuber?
Om jag minns rätt borde det vara i början av 90-talet, så ca 30 år sen.

Dock kunde man ju byta in köpta ochippade flaskor mot "gratishyra" i många år efter det, vet inte exakt när det upphörde.


Från början kunde man ju dessutom inte teckna hyresavtal utan att ha ett registrerat företag, vilket blev jobbigt för dom som hade friköpta 20l-flaskor (som var ganska vanligt förr) hemma privat, det enda alternativet då var att köpa 5l istället.. (friköpta 10/11l kom långt senare när AGA äntligen fick konkurrens.. och var tvungna att anpassa sig.)
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av swapper »

Tänkte bara då en del svara i tråden och att någon i framtiden kanske hittar den.
Sökfilterna på blocket gav träff på ett kitt som var tillräckligt bra i pris och hyfsat i skick.
Gav 3000kr för tuber+kärra+manometer+bakslagskydd till acetylenen+x11 med skärmunstycke (inget mer)
Tuberna var tomma så bytte in mot nya direkt vilket gick på ca 1700kr på aga depå.
IMG_0591.jpg
IMG_0592.jpg

Tänkte att jag ändå kan fråga lite:
Tror det är ett X11 handtag med skärmunstycke på bilden ?
Följde inte med något munstycke för lödning/lodning så jag kör med "mini svets" handtaget jag fick till minisvetsen istället, funkar OK för de kopparrör jag hårdlöddar.

Kollade lite på att köpa ett flexibelt munstycke men drog mig lite och ville testa mig fram först så om någon har något att tillägga om dessas användbarhet mottages det tacksamt.
https://shop.aga.se/shop/sv/se-ig/utrus ... r-3208-108
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av TomasL »

När det gäller koppar mm, så kör jag väldigt ofta med de böjbara, detta eftersom jag för det mesta löder på ställen som inte går att komma åt.
Annars så är en "Dush" bäst när det gäller hårdlödning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av Glenn »

Ser ut som X11, men skärhandtaget är en äldre modell med ratt, de lite nyare har en "knapp" med hävstång, enklare att hantera när man ska starta/stoppa ofta.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av MNorrgren »

Jag har ett extra skärhandtag över faktiskt , till X11 om det är intressant... med hävarm istället för ratten som denna. Mycket enklare att hantera som sagt... skicka pm om intressant!
Skriv svar