Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag drog ner några filer som tydligen används i något schema/pcb-designprogram men jag kan inte öppna dem i de varianter jag har.
Är det någon som känner igen dem och kan översätta till gerberformat?

Jag har zippat den och den kan innehålla dublettfiler. Det är främst layoutfilerna jag söker

TOS.zip
TOS = Top Octave Synthesizer (alltså ska vara nerdelaren från en toppoktavgenerator till lägre oktaver. Fanns perfekta kretsar för detta ändåmål men den är numera utdöda och man får trixa med diskret elektronik numera.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av TomasL »

Det är väl gjort i Eagle, vad det verkar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad det verkar?! Jag kan ju ladda ner eagle i hopp om att få ut filerna som gerber och sedan köra på i mitt favvoprogram, men är det säkert att det är Eagle? :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av TomasL »

Verkar lite konstigt, men schemafilen är en html-fil med XML-data i, och i XML-data står det
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<!DOCTYPE eagle SYSTEM "eagle.dtd">

<eagle version="7.1.0">

<drawing>

<settings>
jag ändrade sch till html och öppnade de, skärmklippet nedan är resultatet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är från GitHub jag drog ner filerna. Tack Elfsborgaren!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av rvl »

Det där är lätt hänt när man laddar ned från git med web browsern och trycker save as på 'fel plats'. Man märker att filen inte är vad man förväntade sig först när man försöker använda den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av HUGGBÄVERN »

computer_says_noooo.jpg
Varken senaste versionen (se ovan) funkar och med en äldre, ver 5.x.x öppnas inte filerna alls. Får väl kolla GitHub igen då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av swesysmgr »

Jag tycker det ser ut som att den säger att du har fel version av Eagle? Tror det bara finns Eagle x64 numera, har du en gammal x32 Windows?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av swesysmgr »

https://github.com/kh4/MM5823
Klicka på den gröna knappen "Clone or download" för att ladda ner en zip-fil. Brd och sch filerna i den går bra att öppna med Eagle 9.2 x64. Därifrån kan du enkelt exportera Gerber, kolla med den du skall beställa kort av vilken gerber-version som gäller och hur de vill att filerna skall namnges. Vill du slippa det, köp kort av Aisler eller OSHPark, de tillverkar direkt från Eagles brd-fil.
MM5823.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Perfekt swesysmgr! :tumupp: DEt där duger för mig. Jag kan helt enkelt bara spara en sådan bild, lägga som bakgrund i mitt program och planka av. Intressant med ytmonterat ... :humm:

Jag hade nästan börjat tänka i tankar med att göra ett helt nytt kort för, inte bara divide-by-2/4-kretsarna utan klockkrets, topoktavgenerator och diverse analogt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av swesysmgr »

Här är en bild på schemat också:
mm5823 schema.PNG
Jag kan göra Gerber åt dig om du vill men de skiljer sig som sagt beroende av vem som skall göra korten. Eurocircuits föredrar Gerber X2 medan de som annonserar här (FirstPCB, PCBWay) vill ha 274x.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag var mest intresserad av "detaljkonstruktionen". Jag har som sagt en krets med en tog (C-C) vars utgångar ska delas ner för att täcka minst tre oktaver tillsammans. I originalet görs detta med tre specialkretsar som idag är tillverkade av unobtainium. Alternativet är sådana här små kretskort som jackas i originalkorten för att tillhanda funktionen. Jag ser här möjligheten att göra ett kompakt kort med ALLT inklusive enligt nedan. Med 4520-kretsarna i SMD-kapsyler kan jag gå ner i storlek. :tumupp: (Men till priset av nervproblem när kretsarna ska lödas in :roll: )
page-36.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp 'översätta' schema-filer till Gerber

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag låter den här tråden vila. Swesysmgr ska ha stort tack för jobbet att plocka ut två bilder vilka skulle kunna vara till stor hjälp om jag gått på lösningen med ett par plugin-kort som skulle ersatt de utgångna kretsarna och om det inte uppenbarat sig en lösning och ytterligare ett problem (som är lösbart).

Jag hittar en firma som tagit fram en ersättare till neddelarkretsen - Flatkeys MM5823.
Med en sådan krets är det nu en baggis ( :roll: ) att sno ihop polyfonidelen av synten. Tre kretsar kostar 23 GBP.

Problemet, som går att lösa genom att köpa fyra kretsar ovan består i att i original används ett 32-tangenters klaviatur F-C, men jag har ett 42-tangenters C-F, alltså jag ska dela ner några toner till. Men en extrakrets och kanske någon CD4013 gör det jobbet.
Skriv svar