Oxygen / tubstorlek

Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Oxygen / tubstorlek

Inlägg av swapper »

Hej
Liten snabb fråga för de som vet.
Har köpt på mig en mini-gas svets (https://verktygsboden.se/mappgasbraenna ... stning-cfh)
Tanken är att hårdlödda koppar (testat och fungerar utmärkt) , värma lite småsaker och kanske kunna silverlödda (heter det så?) karbid till stål osv.

Tuben syrgas som följer med misstänker jag nog snart är slut, vad jag läst varar den 20 minuter ca.
Tänker då att det kunde vara idé att införskaffa antigen en 5 liters eller en 10 liters.
Var och fyllde på argontuben idag och frågade vad en "oxygen" 10 skulle gå på vilket landade på ca 4400 kr
Tror 5 liters gick på ca hälften.

Hur länge klarar man sig på en 5 liters?
Är det lönt extra pengen med en 10 liters?
Enda erfarenheten jag har är 10L argonen till tigsvetsen och den tar slut snabbt som attans.

Tillkommer sen även regulator.
Om någon vet vettigt ställe att köpa det på så säg gärna till.
Hittade denna: https://verktygsboden.se/gasregulatorer ... erEALw_wcB

Vidare är planen att köra gasol som gas.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av Klas-Kenny »

Har ingen erfarenhet utav gassvets, men om du nu vet hur länge en storlek på tub räcker, är det ju inte så svårt att räkna ut hur länge andra storlekar räcker..

Ca. 5ggr större volym och dubbla trycket (brukar väl vara 200bar i "riktiga" tuber), räcker alltså 10ggr längre. Och då 20ggr längre för den större tuben.

Om det är lönt med 10L beror såklart på prisskillnaden i återfyllnad, och hur mycket du använder den. Oftast brukar det bara skilja kanske 20% på priset för att fylla 5L mot 10L, så investeringen betalar sig på några fyllningar. Men tar det 20 år med fin användning är det kanske inte värt det.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av svanted »

jag har aldrig fått det att fungera att svetsa järn med gasol/sygas, tror det har att göra med att gasol innehåller mycket väte och slutprodukten blir vatten,
dvs vattenånga och vattenånga mot smält järn = oxid.
det blir en oxidhinna som gör det omöjligt.
problemet är betydligt mindre med acetylen.
hårdlöder därför alltid järn med mässing, det påverkas inte på samma sätt.
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av Foppson »

Jag hade en teori att acetylen är mycket "bredare" i sitt arbetsområde så den kan förbränna det mesta av syret så att inte järnet oxiderar av syreresterna i "avgaserna", kanske får revidera den teorin.

.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av hawkan »

Trodde mest det berodde på att acetylen+syrgas brinner med varmare låga.
Väte-teorin låter iofs inte så dum.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av svanted »

är inget kemist utan spånar bara, visst kan det åckså vara så att lågan innehåller en del oförbränt syre som hinner ställa till det
men propan C3H8 och acetylen C2H2 75% mot 50% väte, skillnaden borde inte vara så stor.

om jag tänker om...
järnoxid bildas ganska säkert av fritt syre än av att det snor åt sig en syreatom från vatten,
om så vore skulle vatten och järn spontant bilda vätgas, det är ju liiiite tveksamt.
så en revidering är att flamhastigheten är så långsam att det finns fritt syre i lågan.
svetsning är ivf nästan omöjligt med gasol.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av xxargs »

När man gassvetsar med acetylen så kan man ställa in lågan på olika sätt - från att vara reducerande till oxiderande låga och det beror också på var i lågan man värmer saker med. En av problemen med andra bränslegaser är att flamfronthastigheten är väldigt mycket lägre, vilket innebär att lågan 'brinner ifatt' gasflödet först när hastigheten är tillräckligt låg och det är stor skillnad mellan propan och acetylen hur mycket man dra på innan lågan lyfter från munstycket. Det innebär också att värmeflödet för en given storlek är mycket högre med acetylen än andra bränslegaser och den mindre vätemänden gör också att bränntemperaturen är högre och också en tillskott till i att kolet i acetylen är uppspänd med en trippelbindning som lagrar lite extra energi gör det ännu hetare och frigörs när det förbränns.

den krackningen och värmeproduktionen görs i kärnlågan och står för största delen av värmen i en acetylenlåga medans propan/butan är värmen ganska liten i kärnlågan och det mesta först i mantellågan när väte/syret kombinerar sig. använder man bränslegas propylen med en dubbelbindning (och lite mindre med väte) så blir kärnlåga hetare och mindre värme prodeceras i mantellågan, men acetylen är rätt oslagbar i det avseendet...
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av swapper »

Information som kanske kan vara bra för någon nu eller i framtiden.
i kittet med svetsen jag länkade i trådstarten har en tub som innehåller 25% propylen.
Detta borde då vara ett bra alternativ att ha som backup om man får problem med gasol.
http://www.i-m.de/gefahrstoffe/268798.pdf
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av MNorrgren »

Av erfarenhet så förbrukar man en 10l flaska oxygen till en flaska 5l acetylenen. Jag har två flaskor 5l oxygen och de brukar vara slut samtidigt som acetylenen 5l är slut. Jag hade tur att hitta två flaskor oxygen för bra pris så därför jag inte har 10l. Men ska du köpa nytt så köp 10l. Priset för fyllningen är typ samma, så i längden tjänar du på det ändå.

Samma sak som med argon, koldioxid, mison, osv.

Gasol funkar fint att skära med(tillsammans med oxygen) , det man måst eja är ett speciellt skärmunstycke för gasol, det går åt betydligt mer gasol jämfört med acetylen... beroende på stökiometriskt förhållande? Tror ej skärmunstycke för acetylen är stort nog att klara propan...

Vill du ha en kompromiss kan du köra med mappgas, det är bättre än gasolen... har det själv, men använder det sällan. Går åt så mycket gas jämfört med acetylenen... men skär gör det...

Väte skulle jag också vilja prova men det kräver ju mycket mer utrustning också...
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av swapper »

Har inga direkta planer på att skära med detta utan endast hådlöda koppar osv.
Låter som det får bli en 10L om / när jag kört slut på denna lilla mini tuben jag har nu.

Hur stor vikt skall man lägga på "bakslags skydd" om man kör mot gasoltub och mot syretuben med regulator?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av tecno »

"bakslags skydd"
Alltid !!!
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av swapper »

Vad säger experterna om denna utrustning?
https://www.blocket.se/klippan/Gas_svet ... a=23_3&w=3

När jag kollar blocket blir jag hela tiden misstänksam att tuberna inte kommer gå att byta in å få fyllda.
Hur ligger det till med äldre typer av tuber?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av Glenn »

citizendildo: det beror ju på vad man gör, skär man mycket går det ju åt enormt mycket mer syre än acetylen :) ..men jag vet att i högstadiet så hade svetskärrorna en dubbelt så stor syrgasflaska som acetylen så för svetsning kan det kanske stämma.

swapper: dets er väl ut som 5l-flaskor ? isåfall kan dom "fyllas" (i praktiken bytas in mot en full) utan problem, men det är svårt att se på bilden, man kan ju bara jämföra storleken med X11-setet :)

Ser dock inte så billigt ut, vet inteom det är samma med acetylen/oxygen, men misonflaskor brukr ju kosta ca 1000kr/styck begagnade, och äldre X11-set verkar gå nästan gratis på loppisar osv.. det är väl regulatorerna då men jag tror inte dom är så dyra heller.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av swapper »

Började bara räkna på vad en syretub + regulator + bakslagsskydd går lös på.

Tub 4500kr + regulator 650kr + bakslagsskydd 1500kr

6650kr och då är det bara på en tub.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oxygen / tubstorlek

Inlägg av Glenn »

Ska man ha femmor är det ju inte så meningsfullt att köpa nytt dock, då dom ändå byts in.. på mison är väl nypriset 2000 och begpriset 1000.. kan iofs tänka mej att en acetylenflaska är dyrare då den ska ha fyllning i sej osv.
Skriv svar