Metallskena till bilbana

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av grym »

eftersom det är smala saker så kan det räcka med med två kullager med variabelt avstånd, vettigast vore en motordriven vals och ett kullager, sedan kör man den fram och tillbaka medans man spänner ner lagret

spolar kan du ta svetstrådrullar, sedan är det relativt smidigt att ordna, om tråden är mjuk nog för valsning
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Undra om en sådan här pallar med järntråd:

https://www.ebay.co.uk/itm/Stainless-St ... :rk:3:pf:0

Justerbar tjocklek mellan 0,5-3mm. Tänkte om det är justerbar tjocklek kan man ju platta till lite åt gången så att det blir mindre belastning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av TomasL »

Tror jag inte, ta två kullager, ett fast och ett justerbart, trådförare på in och ut.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av Micke_s »

Ta med en magnet och besök biltema är nog enklast om du bor inom rimligt avstånd.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av grym »

en spaghettimaskin, nix glöm det

mellan tummen och pekfingret 30mm axlar och kullager därefter
dert behövs en hel del kraft för att kallforma stål

inget omöjligt för en hemmafixare, bara att man bör gå på industriprylar
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Fast jag tänkte inte använda ståltråd, hittade en stump järntråd hos farsan som är betydligt mjukare. Ståltråden jag testade först gick inte ens att hamra platt. Anledningen till att jag länkade till en pastamaskin var för att jag såg en youtube-video om vaping där de plattade till en metalltråd med en sådan maskin, men de använder annan typ av tråd.

Har begränsad kunskap och verktyg/maskiner när det kommer till att konstruera sådana här saker från scratch men jag får väl försöka kolla upp det, hade dock underlättat med en bild för jag har lite svårt att föreställa mig hur det ska se ut.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Hittade sådana här kallvalsade stålark i rätt tjocklek: https://www.magnetvaruhuset.se/product. ... gory_id=45
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av grym »

dyrt

en sak som skulle funka vore att kolla med en plåtfirma som har bra slagsax att plocka hem en 0.4mm plåt och klippa den i strimlor

dock bör plåtsaxen vara bra i skären
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Ja inte är det billigt heller. Hittade en ebay-säljare i Tyskland som har 0,4mm C-stål tror man kan få åtminstone 5mm breda remsor, har frågat få se vad han svarar.

Ska gå till Clas Ohlson idag med en magnet och kolla rensbandet, ser väldigt likt ut det som Biltema har.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av Gimbal »

Bandsågsblad kanske, magnetiska 0.36mm tjocka. Men tänderna är ju lite jobbiga förstås. :D
Blir till göra någon specialbana där bladen kan tryckas in underifrån.

ex.
https://www.clasohlson.com/se/Bands%C3% ... /30-2499-6
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Tackar det hade jag inte tänkt på, kan man köpa bandsågblad utan tänder? :wink:

Var till Clas Ohlson idag och kollade på rensband, de var magnetiska men 6-7mm breda och närmare 1mm tjocka (uppskattade med tumstock). Ska försöka ta mig till Biltema och kolla vad det är för tjocklek på de de har, deras proffsvariant ser mer ut som den Clas har så förhoppningsvis är den billigare varianten inte bara smalare utan också tunnare. Vore nästan för bra för att vara sant att få 7,5m för 30kr.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Micke_s skrev:Annars om du kan köra med 5mm bred så finns rensband, vet ej om det är magnetiskt.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avlopps ... 2000034470
Tack för tipset köpte en och mätte en tjocklek på ~0.5mm, tror det blir svårt att få mer valuta för pengarna.

När vi är inne på sågbladspåret, skulle kunna funka med lövsåg/figursågblad också om man kan hitta lite längre varianter över 20cm iaf.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av G4jm0r »

Hur är det med dragfjädrar man använder när man drar elkabel?, men de är kanske lika stora som rensbandet.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Tack för tipset, vet inte hur stora de är. Såg att Clas har ska svänga förbi och titta.
Skriv svar