Och även om jag inte förstår allt så lär jag mig vissa saker, väldigt bra förklarat med headroom pga gevärspipan och därmed 200 Volt i fantom.
Sen borde jag redan själv dissat min egen ide' om DC/DC-omvandlare men jag har en tendens att spruta ur mig ide'er innan jag förstår dom

Fast det här är ganska roligt för du sätter fingret på en mycket intressant sak (kom jag precis på), min diskreta mikrofonförstärkare (KMA_D) drivs single-ended MEN min KAP (Analog Processor) har dubbla 9V-batterier för dubbel matningsspänning på i princip resten av de ingående korten.
Eftersom det på KMA_D's utgång sitter en kondensator och ingången är kapacitivt kopplad, så kan jag välja vilket som helst av dom två batterierna som skall driva mikrofonförstärkaren.
Säg att jag väljer Vss/GND-batteriet för drivning av själva kortet, då kan jag bara addera GND/Vcc-batteriet för 18V fantom, detta känns i alla fall riktigt för att jag har kondingar på både in/ut så kortets potential borde vara egalt.
Om vi sen tittar på det där du kallar headroom, jag har för mig att min diskreta mikrofonförstärkare maximalt kan svinga med runt +/-2Vp.
Kollade upp mina gamla mätdata, dom är:
1) Vid -1,5V klipper det
2) Vid +3V klipper det
3) Brum/brus: 0,2Vpp (mest brus faktiskt och oskärmat kort...)
4) Precis innan oscilloskopklipp neriifrån: 2,6Vpp
5) Uin=12mVpp
6) Av=2,6Vpp/12mVpp=217! (två kaskadkopplade BF245A bara, obs)
7) BW=500kHz!!!!
8. dvs GBW=500000*217=109MHz

Så nånstans +/-1,5Vp ut har jag i alla fall och då med en ingångssignal på 12mVpp.
Om vi leker med att signalen ut behöver vara av linje-nivå så tror jag mig det innebär 0,5Ve (säg 0,5Vp), då har väl jag en headroom på 10dB, eller?
Nej, jag förstår inte hur man räknar ut detta för nästkommande försteg klarar ju helt enkelt inte 1,5Vp.
MVH/Roger
PS
KMA_D är tydligen matad med 12V i detta fallet.