Microwave Radar Motion Sensor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av GeekJoan »

Köpte på mig en sån här cool liten pryl.
RCWL-0516.jpg
Den funkar precis som det är tänkt, men den är för känslig. Jag har försökt att kapsla in den i plåt på fem sidor för att få en mer riktad verkan. Men det hjälper inte. Slog in hela skiten i folie bara för att testa, men den verkar gå igenom 1-3 lager folie också.

Finns det nått sätt att gör den mer riktad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av gkar »

Mina 10 öre...
Det går inte igenom folie, om det är vanlig aluminiumfolie för hushåll.
Däremot är det nog inte tätt runt kanterna om det läcker. Du kanske hade kablar som stack ut, det läcker.

Sätt ferriter på kablarna, det är lite hög frekvens för ferriter men de dämpar nog en del, både innan för foline och utanför.
Tejpa med aluminiumtejp eller koppartejp som har ledande lim. Biltematejperna och liknande har det inte.

Skärma vi dessa frekvenser är lite bökigt, man kan prova att dämpa också om man vill med absorbent, det är ofta enklare då man inte behöver göra det lika tätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av grym »

du ska ha något som absorverar inte reflekterar den frekvensen

tänk tig den som en ljuskälla, och aluminiumfolien är ungeför som aluminiumfolie för ljus, högblank

du behöver något som absorverar
prova stålull, järnoxid, läs rost i pulverform, träkol i lager
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av GeekJoan »

Tror jag inser problemet.
Rummet jag satt prylen i är för litet så signalen studsar runt och tar allt oavsett vart i rummet det är.
Min första tanke var att det bara är i strålens riktning, typ så här:
radar.png
och att den skulle missa mig om jag satt vid datorn där precis vid sidan. Ville ju att jag skulle få en indikation om någon kom in så jag slipper hoppa högt när jag får en hand på axeln.
En vanlig IR pir kanske skulle funka bättre, typ:
pir.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av E Kafeman »

Radar-sensorn går även den att rikta, men det är en RF antenn där det inte finns några absoluta riktningsgränser utan känslighet ändras gradvis för olika riktningar.
Det enklaste att skapa tydlig riktverkan är mha en parabol-reflektor men då fokus-punkter inte syns som för ljus-linser kan det vara lite knepigt att hitta rätt om man inte heller har verktyg att mäta med.
Själva reflektorn kan annars göras av vardags-föremål, navkapsel, durkslag med metallnät mm. Ett tänkbart alternativ är att placera PCB någon cm från botten på en ölburk. Smältlimma alla kablar tät intill insidan på burken under minst 5 cm innan de får lämna burken. Ölburken förutsätts öppnad i toppen som då ger viss riktverkan.
Där kablage lämnar burken resp som en krans kring öppningen kan man som föreslaget klä med stålull för dämpning av reflektioner om riktverkan är för spridd och om känsligheten fortfarande är för stor.
Placera den mer välriktad och nära dörren och du får förvarning redan när någon står utanför dörren.

PIR-sensorn jobbar med lite högre frekvenser men är annars liknande i funktionen, Den mäter mängden IR-ljus från totalt kanske 10-20 riktningar beroende på val av plastlins och är känslig för plötsliga förändringar. För mer precis riktning så kan man skärma bort de riktningar man inte är intresserad av men för denna liksom för radar-antennen, blir avgränsningen i vad som den reagerar på bättre närmare dörren.

För mer exakt avläsning kan man använda laser med en några mm stor reflektor placerad på dörren. Justera reflektorn så att den reflekterar laser-ljuset precis när dörren öppnas någon cm. Måttlig laserstyrka kan vara bra för att inte grilla ögonen på de som glömt skyddsglasen.

Mekaniska dörrpingla? En sådan här skruvas fast på dörr handtaget så blir man förvarnad bara handtaget vrids. Fungerar även om handtaget vrids ytterst sakta.
dorrbell.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7874
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av Gimbal »

GeekJoan skrev:Köpte på mig en sån här cool liten pryl.
RCWL-0516.jpg
Den såg ju kul ut. Den reagerar alltså inte på döda ting som fladdrar i vinden (ex.) om jag fattat saken rätt?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av E Kafeman »

Om det som fladdrar är reflektor eller absorbent är det just sådana rörelser den reagerar på.
Gimbal
Inlägg: 7874
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av Gimbal »

Ja det låter ju logiskt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av GeekJoan »

Om objekten som rör sig är av metall så kommer den reagera. Men in på tex tyg, så du skulle kunna kasta en kudde genom rummet utan att det reagerar.

Tanken har ju slagit mig att sätta allt närmare dörren som för övrigt alltid är öppen för att avgränsa känsligheten inne i rummet. Men jag vill ju ha indikatorn som just nu är en LED som flashar vid datorn. Helst vill jag slippa dra massa kablar genom hela rummet bara för en lite LED som ska blinka.

Ljud går inte, för jag sitter med lurar på mig. Annars hade jag hört att det kommer någon bakom mig.

Så här ser det ut (gamal bild...):
rum.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7874
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av Gimbal »

Lowtechlösning, backspegel. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av mrfrenzy »

En PIR-sensor hade fungerat alldeles utmärkt för denna applikation.
Den ser bara varma personer/föremål som passerar direkt framför sensorn, ej genom väggar.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ino-p87892
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... tor-p50515
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av Hedning »

Biltema har mikrovågsabsorbent som du nog kan tigga till dig en bit av
från någon som redan köpt, dom säljs i lite stora bitar för ditt behov.
Gör en kub på någon decimeter med en öppen sida och sätt kortet mitt i.

(Biltema kallar det för Kolfiberväv Art. 30-518)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av säter »

GeekJoan skrev:jag sitter med lurar på mig.
Varför sitter du med hörselskydd på?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av E Kafeman »

Tänk dej en ficklampa med den placeringen enligt foto. Hur kan du då röra dej i rummet utan att bli belyst av kjus-strålen?
Du kan inte förflytta dej från ena sidan till den andra utan att bryta strålen och strålen kan vara blockerad av dej så inte strålen når dörr-regionen.
Kabel eller trådlöst känns billigt med tanke på skillnad i funktion jämfört med att försöka bevaka något med något riktat tvärs genom hela rummet..
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av Hobbyisten »

PIR-sensorer går utmärkt att rikta.
Skriv svar