Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara visa Er nåt roligt jag knåpat ihop, borde kunna gå under benämningen komponent :)

För typ tio år sedan köpte jag mig ett par Scull Candy Full Metal Jacket (FMJ), de var kalasbra tills ena kanalen började glappa i teleproppen.

Innan dess har jag "reparerat" i teleproppen (för det är alltid där det händer) glappande kontakter hur många gånger som helst och lagningarna brukade hålla typiskt tre månader dvs efter ett antal sådana "reparationer" blev man att tröttna.

Jag har aldrig gillat de där billiga och plastiga telepropparna och erfarenheterna säger mig att dom är skit men nu hittade jag nåt mer raffinierat hos Tele-Hå, en vinklad telepropp av märket Neutrik (för 55 spänn).

När så mina senaste Ajay's One blev att förlora vänster kanal utan att jag hittade glappet så gav jag mig fasen på att nyttja Neutrik plus FMJ, kabeln däremellan blev dock lite av ett skämt ty ganska grov och oföljsam mikrofonkabel men jag har experimentellt testat att den är mycket bra även för mikrofonnivå samtidigt som jag har typ 100m av den :D

Lite stel kabel alltså, men kalasljud!

MVH/Roger
PS
Neutrik-kontakten (NTP-3RC) kom i en mycket detaljrikt beskrivande påse, på påsen stod nämligen hur man skulle skala kabeln. Snacka om kavalitet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått köpt mig en liten blåsbälg hos Kjell :)

Tänkte jag skulle slippa odryga och smådyra tryckluft på burk med hjälp av denna.

Men trycket är ju aaaaaningen sämre :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått köpt lite matnyttiga verktyg och en rulle vulktejp på Kjell för att reparera mina FMJ-upphottade lurar med.

Enligt ovan så blev jag ju att bygga mig ett par in-ear lurar genom att nyttja en Neutrik teleplugg och min egen mikrofonkabel, sen skarvade jag mindre än en dm från elementen men det visade sig att jag hade klantat mig med krympslangen så jag fick spjäla ena skarven med en tändsticka :D

Nu vill jag således vulktejpa arrangemanget så att det blir mer robust, tänkte jag skulle ha dessa lurar i nåt år eller två.

Sen har jag köpt en sidavbitare av samma märke (Wiha, Deutches Qualität) som jag har en plattång av sen förut, det intressanta med det här är att kvaliteten/robustheten ligger mellan mina två Lindström-tänger och Clas-kvalitet (finns ju fyrkantiga grå set man kan köpa för en spottstyver).

Lindström-tängerna får absolut inte användas till nåt annat än finmekanik, Wiha-tängerna är sedan aningen kraftigare så de tål lite mer, speciellt är plattången räfflad men ändå ganska smal fast inte så smal som Lindström, Clas-tängerna kan man sedan göra lite vad man vill med för dess precision är ändå inte så stor, slit-och-släng tänger skulle jag vilja säga :)

Känner mig nöjd med detta köp.

Slutligen köpte jag en bits-mejsel för jag äger i princip inga torxmejslar alls samtidigt som min fina CoTech skruvdragare har en liten brist iform av att den har ett fast och mycket starkt moment som gjort att jag spräckt både trälister och diskantbafflar, iom att jag inte har några torx-mejslar och inte tänker skaffa mig några heller så MÅSTE jag ha nåt att slutdra eventuell torx/insex för helt in till godset går tydligen inte att köra, jag har sedan dubbla förlängare så jag kan få en normal skruvmejsel-längd av detta samtidigt som anledningen till att jag köpte denna korta var för trånga utrymmen, det finns ju tom bits-hylsor som man kan köpa och då kan den tom agera "skiftnyckel" (har bara ett set ringnycklar).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hottat upp min andra "Tredje hand", den hade en rätt klen pappersklämma av plast som gick sönder lite då och då och även om den var lätt att laga tröttnade jag på krånglet och på den ganska lama klämkraften så igår var jag på ett ställe i stan som heter Hem & Papper eller nåt, där hittade jag en fet pappersklämma av den modellen jag var ute efter ty den måste ha rätt djupa käftar så jag kan epoxylimma lite snedsågad plyfa i gapet, vitsen med snedsågat är att man då lättare kan fixera lite större runda saker som t.ex en telepropp.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag köpt mig en pop-nitare.

Problemet är bara att jag fattar inte hur jag skall använda den :D

Lite har jag börjat förstå för på paketet står
3,2X6mm
3,2X7,5mm
4X7,5mm
4X10,5mm

samtidigt som det "skryts" med
2,4mm
3,2mm
4,0mm
4,8mm

Med hjälp av mitt skjutmått har jag förstått att första siffran är pop-nitens diameter, andra siffran är dess längd.

Men nu undrar jag helt amatörmässigt varför man krånglar till saken på det här viset för visst räcker det väl med en popnit-dimension för alla fallen?

Eller behöver man fetare nitar i vissa fall och mindre feta nitar i andra fall samtidigt som dom alla kanske max bygger 0,5mm och samtliga har en rejäl säg 1mm stålstav igenom sig?

Nej, det tror inte jag.

Jag tror att denna onödiga valfrihet bara är till för att förvilla fienden :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Klas-Kenny »

Mindre diameter = billigare, diskretare utseende, får plats där större inte gör det, men tål mindre kraft.

Längre = Når igenom tjockare gods, men dyrare och sticker igenom mer än nödvändigt (= fult och kanske inte får plats) i tunnare material.

Så nä, var storlek har sin plats.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Tycker ändå det är onödigt.

Nu har jag alltså fyra munstycken när det räcker med ett :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av TomasL »

Det handlar om hållfasthet, en 6mm Stål/Stål nit håller för betydligt högre belastningar än en 3,2mm AL/Stål nit.
Sedan att det räcker med standard 3,2 för dig, betyder ju inte att det räcker för andra.
Själv använder jag mycket 6mm Stål/Stål, dock de drar du inte med en vanlig nittång, till dessa måste du använda en synnerligen kraftig pneumatisk nitpistol, och byta käftar med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Men hur vet man det där på förhand då?

Kan du tala om det för mig?

MVH/Roger
PS
Dessutom smäller man nog dit mer än en nit...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av TomasL »

Man räknar på dragkrafter och skjuvning, då kommer man fram till vad som behövs.

Och som sagt, skall man kunna tappa 800kg från 1m utan att nitförbanden går sönder, så....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

90% av mänskligheten klarar sig med en typ av nit.

Samma gäller alla dom typ 10000 transistorer som finns när knappt 50 räcker för ALLA ändamål!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Klas-Kenny »

Jovisst, det finns mycket som mänskligheten skulle klara sig utan.
Men om man vill ha den optimala för varje jobb, så behövs alla varianter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite smådum kommentar av mig senast och jag ber om överseende med min inkompetens :)

En anledning till att jag tycker det är att, vid närmare eftertanke, så huserar min feta transistor-databok c.a 350 sidor a' 110 typer dvs nära 40000 trissor!

Och detta vara alltså 1981!

Jag skulle gissa att antal trissor idag, typ 40 år senare, är uppe i närmare 1 miljon, eller vad tror Ni?

Samtidigt står jag på mig och påstår igen att mycket mer än 50 typer behöver man (läs hobbyisten, för säkerhets skull) inte.

Att det sen finns så ofantligt många fler tror jag beror på att det trots allt både har funnits och finns ett antal halvledartillverkare världen över som velat köra sitt "race" men det är ändå fascinerande hur det kan bli så många.

En annan sak som är fascinerande är hur unika alla typnummer är dvs man måste ha en gemensam databas för dom typnummer man kan ge trissorna för annars kan ju samma typnummer få två helt olika funktioner.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått hemlevererat lite Dremel-borr och Sugru ler-limm (mouldable glue) som nån "lurade" på mig :)

Dremel-borren kom i två paket, det ena paketet är Dremel original och det andra paketet är Proxxon original.

Proxxon har en hel bruksanvisning på baksidan av paketet, denna är dock på tyska så jag fick köra Google translate på det även om jag kan en del tyska, först originaltexten (för vissa delar med översättningen tycker jag inte stämmer):

På tyska:
zum punktgenauen anbohren von holz und kunststoff auch von buntmetall, stahl- und edelstahlblechen. die beschichtung mindert die reibhaftung bei harten hälzern und kunststoff, sorgt für saubere bohrlochqualität und erhört die standzeit der zentrierspitze und der bohrer

Google translate:
För exakt borrning av trä och plast, även av färgade metall-, stål- och rostfria stålplåtar. Beläggningen minskar friktionen för hårda material och plast, säkerställer borehålets rena kvalitet och hjälper till att garantera livslängden på mittpunkten och borren

Vad man eventuellt får ut av det här är att borren är gjorda för trä/plast MEN kan faktiskt användas för metall inklusive stål vilket jag är starkt skeptisk till för borren ser faktiskt ut som träborr och sådana tål i regel inte speciellt mycket.

Det andra borr-paketet säger proffsmagasinet tydligt i följesedeln att det är för trä, detta är alltså Dremel original och borren ser mer eller mindre exakt likadana ut som Proxxon.

Vad/vilka ska jag tro på?

Slutligen har jag köpt nåt skoj som kallas Sugru, fick tips om det här på forumet och tyckte det verkade kul men om jag kommer använda det är lite tveksamt samtidigt som man är nyfiken (förpackningen visar hur man skapar en dragavlast på en USB-kontakt bara genom att nyttja limmet som lera).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag fått hemlevererat en gasbrännare och lite butangas :)

Grejen med detta är att en vän till mig har via en tube-video visat mig hur fint man kan behandla trä med en sådan och jag tänkte att jag lite skulle göra sorti med mina pA-förstärkare med hjälp av denna gasbrännare.

Bifogar en cool video:

Så jag har slipat till ett par test-plyfa sen blir det skapt test på alla dom fem plyfa-chassi jag limmat ihop det senaste.

MVH/Roger
PS
Litet p betyder försteg, stort p betyder slutsteg...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar