Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsystem.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Ahhh ok nu fattar jag, tyvärr så är den spänningsdubblaren inte så lämplig i min konstruktion.
Tänker mest på 330uF högspänningselektrolyterna c6 o c8. tar alldeles för stor plats.
Sen så måste jag hitta bättre lämpade buffringskondingar på primärsidans mittavtappning som är ansluten till 12v.
Dom jag hade blir lite för varma så borde nog vara några med låg Esr som tål ripplet bättre.
Ska även testa med andra mosfetar med mycket lägre Rdson.
Tänker mest på 330uF högspänningselektrolyterna c6 o c8. tar alldeles för stor plats.
Sen så måste jag hitta bättre lämpade buffringskondingar på primärsidans mittavtappning som är ansluten till 12v.
Dom jag hade blir lite för varma så borde nog vara några med låg Esr som tål ripplet bättre.
Ska även testa med andra mosfetar med mycket lägre Rdson.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Jag behövde en liten energireserv till det jag skulle använda bygget till så 330µF är vad jag hade tillgång till just då
Egentligen räcker det med någon/några µF då frekvensen är hög.
Det är bara att titta med oscilloskopet på ripplet på högspänningen så ser man om det är bra nog.
Egentligen räcker det med någon/några µF då frekvensen är hög.
Det är bara att titta med oscilloskopet på ripplet på högspänningen så ser man om det är bra nog.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Ok. Vi får se hur det går, nu har jag en storlek större ferrit på väg in så ska först testa med lite fler varv på sekundären.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Titta på "photo flash" kondensatorer. De brukar vara kompakta..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Har börjat fundera på inbyggnaden av kretsen.
Hittade en lämplig alulåda. tyvärr så fäster kretskortet lite högt upp i lådan så allt får inte riktigt plats på höjden.
Vad göra? Hmmmm, gjorde ett urtag i kortet för transformatorn så den sitter på botten av lådan istället.
Ska försöka att fästa transistorerna i botten för kylning på något sätt. Lådan är rejält kraftig så det borde bli bra.
Hittade en lämplig alulåda. tyvärr så fäster kretskortet lite högt upp i lådan så allt får inte riktigt plats på höjden.
Vad göra? Hmmmm, gjorde ett urtag i kortet för transformatorn så den sitter på botten av lådan istället.
Ska försöka att fästa transistorerna i botten för kylning på något sätt. Lådan är rejält kraftig så det borde bli bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Kul projekt!
Apropå, hade det fungerat med en spänningsfördubblarkrets?
https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier
Apropå, hade det fungerat med en spänningsfördubblarkrets?
https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Ska testa med en dubblingskrets oxå, möjligt att det fungerar i detta fallet.
Då har man i alla fall testat. Troligtsvis är där inte plats i lådan men vi får se.
Då har man i alla fall testat. Troligtsvis är där inte plats i lådan men vi får se.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Har legat på is ett tag, ibland behöver projekten lite vila oxå Ny tankar och infallsvinklar.
Nu är bättre FET:ar beställda med mycket lägre RdsOn och även andra elektrolyter som ska tåla ripplet betydligt bättre utan att bli varma.
Sen så har jag nog kommit på en ändring i konstruktionen som inte värmer upp tändspolen på samma sätt som innan.
Nu är bättre FET:ar beställda med mycket lägre RdsOn och även andra elektrolyter som ska tåla ripplet betydligt bättre utan att bli varma.
Sen så har jag nog kommit på en ändring i konstruktionen som inte värmer upp tändspolen på samma sätt som innan.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Fick en liten leverans ikväll. Istället för att använda IRFZ44N ska jag testa med IRFB7430.
Dom har betydligt lägre Rds(on) så förhoppningsvis ska dom inte bli lika varma.
Dock så har dom högre switchförluster, vi får se hur det blir.
IRFZ44N har Rds(on) 17,5 mOhm
IRFB7430 har Rds(on) 1 mOhm
Dom har betydligt lägre Rds(on) så förhoppningsvis ska dom inte bli lika varma.
Dock så har dom högre switchförluster, vi får se hur det blir.
IRFZ44N har Rds(on) 17,5 mOhm
IRFB7430 har Rds(on) 1 mOhm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
RDSon må vara lägre men gate charge är skyhög i jämförelse. Sannolikt behöver du driva mosfeten mycket hårdare än du gör nu.
Jag skulle gissa på att det är det som gör att mosfeten blir het vid låg dutycycle, strömmen som ska överföras på den mycket kortare tiden värmer upp mosfeten pga för låg gateström och därmed segt omslag.
Prova med ett mycket lägre gatemotståndom mosfeten fortfarande blir varm, bara några få ohm.
Jag skulle gissa på att det är det som gör att mosfeten blir het vid låg dutycycle, strömmen som ska överföras på den mycket kortare tiden värmer upp mosfeten pga för låg gateström och därmed segt omslag.
Prova med ett mycket lägre gatemotståndom mosfeten fortfarande blir varm, bara några få ohm.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Borre: inte helt omöjligt att det kan vara så som du säger, får testa helt enkelt.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Ett nytt försök med nya fetar (IRFB7430) och även bättre drivare (MCP1407).
Höjde även frekvensen till ca 180 khz.
Nu är alla komponenter kalla så det räcker, ingen värme alls att tala om, även utan kylfläns.
Dock så är detta under statisk test, får se hur det uppför sig under dynamisk test senare.
Höjde även frekvensen till ca 180 khz.
Nu är alla komponenter kalla så det räcker, ingen värme alls att tala om, även utan kylfläns.
Dock så är detta under statisk test, får se hur det uppför sig under dynamisk test senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Eftersom denna kopplingen nu fungerar riktigt bra så tänkte jag fixa feedbacken från utgången oxå med hjälp av optopkopplare enligt bild.
Även försöka göra en strömavkänning av mosfetarna enligt bild.
Även försöka göra en strömavkänning av mosfetarna enligt bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Har tänkt att det är dags att göra ett riktigt kretskort nu. Har börjat lära mig KiCad.
Får se hur det går.
Får se hur det går.
Re: Push/Pull 12-400 volt converter för drift av cdi tändsys
Det går nok bra. KiCad er verdt å lære seg!