Tandberg rullbandspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ecc83 »

Håller på att försöka få igång en gammal Tandberg 14-20 rullbandare och jag gissar att det är effektförstärkaren som lagt av. Om jag spelar ett band och lyssnar på pre-out så låter det ok men när man lyssnar via högtalaren låter inget om man inte drar på ca 80% volym och då slår visst ljud igenom men väldigt distat. Jag har tagit loss kortet där förstärkaren sitter och det finns ett antal kondensatorer som verkar ha börjat läcka men om jag mäter med ohmmätaren så har jag inte hittat någon som är kortsluten eller har avbrott. Vet inte om de bara kan ändra värde eller om det finns nått bättre sätt att kontrollera funktionen. Tyvärr går det nog inte att rigga så att man kan följa signalkedjan när den är strömsatt då det är rätt trångt byggt. Är det någon som har nått tips på hur jag kan gå vidare för att hitta felet? Har någon som är bra på att läsa scheman nån ide på vad som kan vara fel eller någon idé om var felet kan ligga?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av svanted »

kondingar som börjat läcka har tappat kapacitans, BYYYYYT! alla såna och så många övriga du orkar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av Magnus_K »

Hur ser det ut kring C117 och C118? Hur mäter dom?
Om någon elektrolyt har börjat läcka så byt ut den oavsett hur den mäter. Även om kretsen fortfarande skulle fungera så kommer det ställa till med något senare, både elektriskt och kemiskt genom att elektrolytet kan orsaka korrosion på ledningsbanor med mera.

Har du chans att lägga upp lite foton så man får se på skönheten? Gärna några högupplösta på korten också.

Ps. Sen att mäta upp kondingar så brukar jag använda en mätare med kapacitans-funktion (multimeter eller LCR-mätare) samt en ESR-mätare. Ds
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av breflabb »

Läckande kondningar skall bytas ut.Kolla 24 volt spänningen. Sedan är det ett annat
problem här o det är sluttansistorerna: 106,107 Det är germaniom och dom är säkert
väck.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av Bjaellerud »

Vilken väg lyssnar du på, när du lyssnar på "pre out", använder du inte högtalaren då? hörlurar??
Felet må ju finnas den väg ljudet tar när du lyssnar via högtalare som du skriver.
Är då skillnaden att du använder högtalare, men vid "pre out" exvis hörlurar, ja då finns ju felet kanske i omkopplaren till högtalare.

Klart att det kan vara ett komponentfel, men att bara rätt över byta allt är ett stort jobb, man måste nog logiskt undersöka i vilken del ljudet förvrängs.

Glappkontakter i omkopplare är väldigt typiskt när elektronik börjar bli gammal.


Roy
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ecc83 »

Tack för svaren :)

När jag lyssnar via vanliga hörlurar direkt från Preamp Output låter det ok om än väldigt svagt men det är ju säkert som det ska vara. Därför tänker jag att felet bör ligga i det kort jag monterat loss. Jag hade hoppats att hitta något konkret fel när jag börjat mäta komponenterna men det är inte lätt att lista ut var det tar stopp. Funderar nästan på att försöka göra någon specialare så att de två blå kontakterna kan nå direkt till kortet så att man kan följa signalen med oscilloskopet och se var det inträffar. Matningen till kortet är inga problem utan det är de två kontakterna (se bild) som är för korta. Håller med om att det känns lite overkill att byta alla kondensatorer men i sista hand är det väl det man får göra. Jag har inte så många axial kondensatorer heller men de går ju att köpa. Jag ska kolla upp germaniumtransistorerna också. Tror ni att de går byta rakt av mot kisel?

Bäst vore om man kunde testa kortet utan att koppla in kontakterna och bara sätta in kablarna från nätdelen som når men jag vet inte om det funkar utan dessa då det innebär att volymkontroll och andra kretsar är urkopplade. I annat fall kunde jag ju sätta en tongenerator på stift nr 1 och följa signalen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av breflabb »

Germanium går ej att ersätta rakt av med kisel. När det gäller elektrolytena så
skulle jag göra en snabb ohmmätning på dom för att se om det är kortis på någon.
Det är rätt så vanligt att det blir det när dom blir gamla. Hittade två stycken kortslutna
för inte så länge sedan på en Blaupunkt radio från tidig 70 tal
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av Marta »

Om det är trångt på plats så mät på bänken. Har Du ett labbaggregat som kan ge 30V? Använd då det och anslut där spänningen från bryggan går in. Mät spänningarna kring slutsteget. Schemat har refrenser angivna. Det kommer sannolikt att vara stora avvikelser.

Innan dess skall Du byta alla lytingar som har läckt och nogsamt avlägsna akk geggamojja från dem.

Börja också med att resistansmätta germaniumtrissorna. Vissa sådana hade otrevliga egenskaper med "tin whiskers". Hur just AC127/152 och kanske AD149 är beträffande dessa egenskaper vet jag inte, men värt att kolla om där fins kortslutning i dem. Mät på plats i kretsen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av Oskar »

Det kan vara glapp i trimpoten för arbetspunkt hos slutsteget, R129. Markera vart den står med en penna och vrid den mellan ändlägena (med spänningsmatning av) flertalet gånger. Att mäta upp tomgångsströmmen kan vara bra också, det säger en del om hälsan på förstärkaren. Utan att egentligen veta gissar jag på att tomgångsströmmen kan ligga rätt nära 50mA. På en radio jag repade för ett tag sedan som hade AD139 skulle den ligga på 60mA.

Whiskers är vanligare på MF och HF trissor av typen AF11x, men det är inget som säger att felet inte är i någon trissa, det kan det mycket väl vara. Speciellt sluttrissorna är misstänkta, om något händer så att arbetspunkten rubbas är det de trissorna som ryker. Bästa är att ta loss trissorna för att mäta upp dem.
Som minimum byt också kopplingskondingen på utgången av slutsteget, C117.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av SM7CZR »

Kolla först att matningsspänningen stämmer med schemat.
Att vrida på poten för tomgångsström skulle jag inte rekommendera.
Risken är att du pajar några transistorer om de blir för varma och då får du ytterligare problem.
Till att börja med skall du misstänka kopplingskondensatorn C117 (1000µF25V) som nämndes tidigare.
Om den tappat kapacitans blir ljudet svagare. (Den kan ändå se frisk ut). :)
Att ohm-mäta dessa germaniumtrissor kan vara lurigt. Vissa AD149 / AD150 kan ha lite hög läckström
men ändå vara OK.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av breflabb »

@:Whiskers är vanligare på MF och HF trissor av typen AF11x

Det stämmer inte alls. Nästan alla germanium råkar ut för det.
Kollade i min låda mad AC trissor för någon månad sedan och mätte upp dom
och 10 av 15 var kortslutna. Däremot så gick det o få fart på dom flesta igen genom
att upprepa mätningen flera gånger med ett gammalt analog mätinstrument.
Dom fungerar än idag .
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av Oskar »

Jag ger mig direkt på alla punkter :)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av SM7CZR »

Kontrollera först att drivspänningen på kretskortet är OK (+24V). Slå ifrån maskinen. Tag loss kretskortet.
Problemet är ju att det är svårt att komma åt att mäta på kretskortet när bandspelaren är i spelläge.
Dessutom kan man ofrivilligt råka kortsluta något med testsladdarna om man inte är försiktig.
Då kan man orsaka fler fel än det var från början. :cry:

När du har plockat av kretskortet med slutsteg och nätdel, mät resistansen på R133 och R134. Värdena skall vara 0,47 Ohm på båda.
Är detta ok så kolla elektrolyten C117. Har du en kapacitansmätare? Om inte - får du byta kondingen till en med ungefär samma värde.
Inte lägre än 25 Volt. Observara polariteten!
Prova bandspelaren med kretskortet isatt. Återkom med rapport...
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ecc83 »

Tusen tack för all hjälp. Motstånden R133 och R134 verkade ok. Mätta på plats visade de förvisso 0,6 ohm båda två men jag tror inte Fluken mäter bättre. Bytte C117 (förvisso en radialkondenstor men det var det enda jag hade hemma. Monterade tillbaka kortet hjälpligt och testade igen. Verkar ok nu. Det blir kanske till att beställa ett par axialkondensatorer och göra det riktigt och då byter jag nog alla som verkar skumma på kortet. :D

Missljudet på filmen är sannolikt bara högtalaren som skramlar lite då allt bara är provisoriskt fastsatt.

Nu blir det till att finlaga detta och smörja kontakter och pottar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ziw »

shango066 på youtube kom med ett busenkelt sätt att kolla elektrolytkondensatorer.
Koppla en spelande högtalare via den kondensator som ska testas. Kondensatorn kan vara inkopplad.
Det funkar från ca 1µF och uppåt.

/ziw
Skriv svar