Gummi på drivhjul

Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Gummi på drivhjul

Inlägg av ebfr »

Jag har sökt med ljus och lykta efter beskrivning hur det går till då man lägger på nytt gummi på drivhjul och tryckrullar och "slipar" dessa till rätt dimension.

Jag har själv svarvat ner det gamla hårda gummit och sedan stansat ut en ring av gummi lite större än det ska vara som jag sedan limmat fast med superlim på den nersvarvade "stommen"och sedan svarvat / slipat ner till rätt dimension.

Det finns ju de som gör detta ex. Svalander men det verkar vara superhemligt hur man går tillväga.

Är det någon som har erfarenhet av att vulka eller gjuta gummi här på forumet?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Gummi på drivhjul

Inlägg av ViktorSigg »

Man blästrar ytan, stoppar stommen i en gjutform och gjuter. Sedan svarvar man ner till rätt dimension.

Iallafall PU beläggning.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Gummi på drivhjul

Inlägg av ebfr »

Låter vettigt, men var får man materialet ifrån? Smälter man gummi och gjuter? :?: :humm:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Gummi på drivhjul

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är 2-komponent som blandas ihop innan gjutningen. Den ena delen är giftig isocyanat så där är speciella läkarkontroller för dem som arbetar med det.

10+ år sedan jag jobbade med det nu men jag har för mig att 29,95:- Turtlevax från närmsta mack fungerade bättre som släppmedel än allt dyrt special vi köpte.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Gummi på drivhjul

Inlägg av hummel »

Två bra laternativ för PUR-hjul.
http://www.vulkollan.se/polyuretan-pur

http://www.uremet.com

Uremet är bäst till dom hjul jag använt, Vulkollan billigare men inte lika bra ...
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Gummi på drivhjul

Inlägg av hundberg »

Kanske redan hittat någon lösning redan men det är ingra problem att gummera metall med vanligt gummi, man blästrar ytan sen är det en primer och sen på med gummi. Vi gör valsar upp till 1m i dia på jobbet. Svarvas till sedan och slipa kan man naturligtvis göra om ytfinishen är kritisk. Antar att det inte är några större prylar vi snackar om så om du blästrar hjulen kan jag lösa gummeringen så får du svarva till det själv sen
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Gummi på drivhjul

Inlägg av ebfr »

Okej.

Hundberg, Jag behöver ganska ofta enstaka små drivhjul mellan 20-80 mm. omkrets.

Vore bra med en kontakt för detta, vad brukar det kosta? Jag har ju ett litet företag (retroradio.se) och reparerar äldre HiFi.
Skriv svar