Modellnr: 60PFL8708S/12
Serienr: FZ1A140402nnn
Power-LED lyser inte, det är ingen bild och inget ljud.
Om man rycker strömmen, pluggar i igen och trycker på powerknappen på TVn så hinner man precis se att det väldigt kort blinkar till i power-LED men den tänds inte på riktigt och TVn förblir död.
Han kontaktade Philips support, men TVn är utanför garantin och han fick goddag yxskaft som svar, det här felet fanns inte med i callcentrets manus.
Det lät dock väldigt mycket som kondensator-pest, så jag hjälpte honom att inspektera läget på alla elektrolyter, men allt såg fräscht och fint ut, och inga andra komponenter såg ut att ha råkat illa ut heller: Jag hittade även en service manual online som täcker den här modellen:
https://www.manualslib.com/manual/10725 ... 8k-12.html
På sidan 32 fanns det en del matnyttigt, alla säkringarna var listade och jag mätte dem och de var alla hela.
Det står även att det finns en +3V5-STANDBY signal som är hög så fort TVn har ström, och när man trycker på power-knappen går den signalen låg och den negativa flanken triggar sedan hela boot-sekvensen, bland annat aktiveras supply voltages med övriga spänningar.
Det låter ju som något att titta närmare på, och jag mätte att +3V5-STANDBY är hög när TVn har ström, och med bara 2mV rippel.
Men när jag trycker på power-knappen så händer inget, +3V5-STANDBY går inte låg som den ska, och då startar inte boot-sekvensen.
Det fanns även +12V i standby (pins 11, 12, 25, 26 på kontakt 1M90), även den med låg rippel.
Det står att "for tests, GND-AL must be connected to platform GND", vilket jag tolkar som att powerkabeln till AmbiLight måste vara inpluggad så att jord är korrekt anslutet, så det hade vi.
Med strömmen av, mätte jag sedan motståndet på varje supply voltage jag kunde hitta mot jord, och ingen av dem var kortsluten.
Det här var igår kväll efter jobbet och ungarna skulle i säng så vi fick bryta och skruva ihop TVn igen och lyfta bort den från sängen för den här gången.
Är det någon som har stalltips om möjliga felkällor?

Det jag kan tänka mig som fortsättning är att identifiera mätpunkter för varenda supply voltage och kolla att ingen av dem är kortsluten.