Hej
Jag vill driva ett litet paket med en pic + två superstarka leds som ska blixtra med olika intervall. MENjag vill bara driva deta med en enda cell. dvs jag har bara tillgång till 1.2V
är det möjligt att bygga en upptransformerare på så små spänningar?
Är ingen guru på elektronik i detalj så jag vet inte om man kan köpa transistorer med vääääldigt låga fallspänningar utan att betala miljoner då samtidigt.
alternativet skulle vara at använda spolars "spikverkan" för att skapa höga spänningar på något vis jag vet inte.
picen vill ha några volt... tror de kan överleva på 3v iallafall.
Leds´en vill ha 3.6v å drar ca 40mA men där tänkte jag ladda en fet conding och sen blixtra ut allt jag kan driva under en bgränsad tid å gå så nära 1A som jag kan för att nå låååångt.
men det måste finnas någon standardlösning på deta problem.
elfas komponener för dc/dc börjar funka från ca 2v å visst det finns specialbatterier på 6v men det beränsar mitt användningsområde att inte kunna driva på ett R6.
Just ja glömde jag nämna att det vore najs om omvanlaren är max 7x7 eller kanske 10x10 mm stort eller så inkl alla komponenterna?
om du tänker dig att det ska sitta inne i en något längre mini "maglite" så förstår du utrymmesbehovet (det är däremot inte någon ficklampa eller så som ska byggas)
vore glad om någon hade ett tips att komma med. Ytmontering å miniatyrkopplingar inget problem