Söker tunn fin kabel...

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Söker tunn fin kabel...

Inlägg av GeekJoan »

... men jag vet inte vad jag ska leta efter. Ska vara mjuk typ silikonkabel, som är lätt att skala med pincett.
Ganska exakt sån här kabel:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av Henry »

Om det kan passa så har jag 0.8 mm svart, röd, gul och orange silikonkabel, flerkardelig, mycket mjuk och följsam och tennpläterad. Går att skala med även ej vassa naglar utan större problem.

Svart och röd har jag några meter av, gul och orange ca två tror jag.
silikon_0.8mm.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av GeekJoan »

Vet du vart du fått tag på kabeln? Jag brukar köpa hela rullar.
Helst skulle jag vilja ha tag i tunnare kabel, 0.03-0.05mm.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av Henry »

Har för mig det var Hobbyking så inte i Sverige tyvärr om det var ett behov. Har någon meter av tunnare kardel kabel som är 0.28 mm ytter och runt 0.10 mm inner men det är inte silikonyta utan teflon och går inte med lätthet att skala med ej vassa naglar men ev lite lättare med då det är rätt tunt skikt.

0.03 - 0.05 mm tråd och silikonhölje med eller utan kardel uppbyggnad har jag aldrig sett tror jag, i dessa dimensioner brukar det normalt vara emaljerad och solid tråd även om det ändå ev skulle kunna finnas med kardel någonstans.

Ok rulle förstår, dock inget jag har eller är personligen i behov av.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av GeekJoan »

Kabel med teflon är sån jag har och använder idag, men den är så jäkla svårskalad. Om man har en liten kort bit så får man lov att hålla i med tång och då skadar man isoleringen.
Av 226,000 kablar så tycker man dom borde ha en tunn kabel... https://www.mouser.se/Wire-Cable/_/N-5ggl/
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av Henry »

Jo man tycker det. Teflon isolerade kan vara lite av ett otyg att skala ibland och jag behövde själv hålla emot på några bitar på en knapp cm en gång men hade då satt lite tunnare bitar av väldigt sträv och lite hårdare gummi på en plattång och det höll fast helt ok men utan att skada isoleringen och även om man tryckte lite hårt.

Men gör man en bra rits runt om ända in till tråden så går de att få loss rätt hyfsat och även med ej vassa naglar och även utan verktyg men jo de tar lite längre tid oavsett och är det längre bit isolering som skall av kan de sitta rätt bra.

Men jag undrar som sagt om det finns silikon isolerade kardel kabel oavsett med mått i dimensionen 0.03 - 0.05 mm för silikonet hade då antingen fått vara så tunt att det knappt hade hållit för några yttre krafter och varit väldigt flexibelt alternativt vara runt i tjocklek med 0.8 mm kabeln ovan, kanske hälften eller så men ändå bra mer än 0.05 mm tråden i mitten om nu även yttre mått är kritiskt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av lgrfbs »

Nu blev jag lite nyfiken, vad ska du (GeekJoan) använda kabeln/tråden till?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av GeekJoan »

Om det fanns ett lättare sätt att skala teflonkabel så hade ju saken varit klar. Har köpt flera olika skalverktyg som jag fått tips om här på forumet men inget funkar. Det enda som funkar och som jag använt sen typ 20 år tillbaks är en snabbing.
snabbing.jpg
Om man kollar videon jag länka till, så finns det uppenbarligen kabel. Sen om det är silikon eller vad det är vet jag inte. Lackad koppartråd har jag använt ibland, men den är inte heller nått kul att jobba med.

Här är några kablar som jag använder, men som jag inte gillar, alla är ca 0.05mm.
kabel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av Gimbal »

Kan det stämma? Skulle de där trådarna vara tunnare än ett tunt hårstrå?
De ser tjockare ut, eller pratar du om area?


Edit,
jag kollade på filmen om hörapparaten, det såg ut att vara fin kortslutning med pincetten rakt över batteripolerna där... :humm:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av GeekJoan »

0.05 mm²
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av Gimbal »

Tänkte väl det. Diametern med isolering såg betydligt tjockare ut än 0.05mm
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av GastonDeVille »

GeekJoan skrev:... men jag vet inte vad jag ska leta efter. Ska vara mjuk typ silikonkabel, som är lätt att skala med pincett.
Ganska exakt sån här kabel:
OOps! där vid 3:19 så blir det lite fel med metallpincett och batteri :ajabaja:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av Henry »

Ja den där 2:an gjorde ju lite skillnad. Rullens kabel är AWG30 och det är precis vad även den röda kabeln är så det är samma som dina men alltså hölje av silikon istället.

Uppskattar sedan de i videon att vara, om de nu inte tom är precis samma, väldigt nära AWG30.

ETFE är för övrigt nästan det samma som PTFE men lite segare av sig så således i princip lika jobbig att skala.

Om du vill kan jag slänga iväg någon meter till dig så kan du testa.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av GeekJoan »

Det är jättesnällt, men jag vill verkligen försöka få tag i rullar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Söker tunn fin kabel...

Inlägg av Henry »

Jo jag vet men som sagt som test så du vet om denna typ är något att gå vidare med så att säga.

För övrigt har Mouser men bara i 15 meters rullar och det är genom Adafruit men som då kanske kan få tag på större, alternativt att Mouser kan ta hem större.

Digikey har 30, 150 och 300 meters rullar men inget på lager förrän om 10 veckor och vad det också verkade typ beställningsvara eller så, men de har i alla fall så att säga.

Dock inte kollat upp några exakta mått på några men de borde väl vara hyfsat nära om inte spot on.
Skriv svar