Tips på bra avlödningsststation eller pistol

okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av okhan »

Någon som har erfarenhet och kan tipsa? Jobbar INTE med Smd.blir mycket hålmonterat och framförallt IC kretsar.

Har kört med denna ett tag men är trött på spetsarna kvalitet samt att den vill klogga igen för snabbt. https://www.tme.eu/en/details/sp-1010dr ... lder-peak/

Tacksam för input o egna erfarenheter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har också testat några kinesiska stationer med liknande design och blev bara frustrerad. Dom sätter igen munstyckena, har dålig värmeöverföring och dåligt vacuum.

Efter en rekommendation köpte jag WXD2020 och kan bara lovorda den, fungerar klockrent.
https://www.tme.eu/en/details/wel.wxd20 ... 053429699/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av Glenn »

Vi har en Pace ST75 på jobbet, fungerar också bra, det största problemet tycker jag är att munstycket blir så oxiderat att det är svårt att få en bra värmeöverföring, det blir ungefär som om man aldrig rengör spetsen på en lödpenna, skillnaden är attd et är svårare att göra rent spetsen på en avlödningsstation, och att man inte hela tiden tillför tenn på samma sätt.

Just det problemet tror jag iofs är samma för alla.

En sak jag gillar med pacen och som jag troligen inte skulle gilla om jag hade en sådan hemma är att allt tenn fastnar i en "patron" som man sen bara byter, otroligt smidigt och enkelt, problemet är ju att man frå en driftskostnad då man måste köpa patronerna.. Det spelar ingen roll på ett företag som tjänar tid på det, men hemma är ju tiden "gratis", då skulle man hellre tömma än byta kanske.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av okhan »

mrfrenzy skrev:Jag har också testat några kinesiska stationer med liknande design och blev bara frustrerad. Dom sätter igen munstyckena, har dålig värmeöverföring och dåligt vacuum.

Efter en rekommendation köpte jag WXD2020 och kan bara lovorda den, fungerar klockrent.
https://www.tme.eu/en/details/wel.wxd20 ... 053429699/
Hur funkar den? Finns det en osynlig knapp när man vill aktivera pumpen?
12.000 kr netto. Är det endast för stationen + avlödningspennan eller hela kitet man ser på bilden? Har svårt att förstå vad som ingår ibland på TME.
Finns det standby på båda pennorna?
Glenn skrev:det största problemet tycker jag är att munstycket blir så oxiderat att det är svårt att få en bra värmeöverföring
Just detta är också en av problemen med den jag redan har.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av Fortran »

Ja den har en liten tryckknapp på sidan.
Den har ingen pump utan använder sig av tryckluft.

Allt på bilden medföljer. Inga extra spetsar dock.
Köp gärna en extra spetshylsa för det underlättar enormt att kunna byta varma spetsar på några sekunder utan verktyg.
Standby finns på bägge pennor. Sitter en accelerometer eller liknande i dem.

Det jag upplever som lite minuspoäng är att touch-hjulet är ganska meckigt, samt att den tar lite tid på sig att bli varm.
Överlag är jag dock otroligt nöjd och kan inte göra annat än rekommendera den.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av mrfrenzy »

Allt på bilden ingår, det är en liten knapp på handtaget man trycker in för att aktivera suget.
Standby på båda sidor.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av okhan »

Skulle precis beställa detta men ser att jag behöver koppla till extern tryckluft...?

Vad är det jag behöver innan jag beställer denna? Behöver jag liksom rn stor kompressor alltid igång för att kunna avlöda?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av GastonDeVille »

Har du bråttom med detta? Jag har några avlödnings- / lödstationer att sälja. Har bara inte kommit till skott att organisera och lägga upp här på forumet ännu. Pace och JBC med inbyggd vakuumpump. De är äldre men fullt fungerande - industrikvalitet.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av Fortran »

okhan skrev:Behöver jag liksom rn stor kompressor alltid igång för att kunna avlöda?
Den ska ha 6bar och drar 35L/min när du håller in knappen. Så du behöver ingen jättestor kompressor direkt.
https://www.elfadistrelec.fi/Web/Downlo ... ng_tds.pdf
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av okhan »

GastonDeVille skrev:Har du bråttom med detta? Jag har några avlödnings- / lödstationer att sälja. Har bara inte kommit till skott att organisera och lägga upp här på forumet ännu. Pace och JBC med inbyggd vakuumpump. De är äldre men fullt fungerande - industrikvalitet.
Nej bråttom har jag inte. Vill dock ha en bra lödstation och avlödningsstation som verkligen håller bästa kvalitet. Är trött på min dåliga avlödningsstation.
Har ju fått en del som rekommenderat WXD2020 så jag tänkte det är ett säkert kort.
Är dina Pace och JBC lika bra? Kloggar inte? Finns reservdelar att få tag på?
Fortran skrev:Den ska ha 6bar och drar 35L/min när du håller in knappen. Så du behöver ingen jättestor kompressor direkt.
https://www.elfadistrelec.fi/Web/Downlo ... ng_tds.pdf
Tips på en som är tyst och lagom stark? Vill ju inte att kompressorn ska låta massa när jag jobbar. Har ej möjlighet att ha kompressorn i annat rum heller.
Just nu har jag bara en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... or-200086/ och den dönar konstant då den ej har tank.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av mrfrenzy »

Köp den minsta och tystaste du kan hitta. En sån liten på 15liter/min räcker utmärkt för mig även om jag ska avlöda 50 punkter. Man spenderar ju en del tid på rengöring och förflyttning etc.

Här finns lite tips:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=93596
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av Fortran »

En variant jag var inne på när jag bodde i lägenhet var att köra den från en vanlig dykartub.
Det konceptet kör vi på jobbet till maskiner som ska ha högtryck men i små volymer och det funkar jättefint.

Räknade ut att man borde kunna klara sig ett år på en fyllning, givet ett frikostigt men inte överdrivet antal avlödningar.
Helt ljudlöst dessutom.


edit: Annars hade jag nog satsat på typ den här.
https://www.duabhuset.se/index.php?view ... ategory=53
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av okhan »

Tack för er hjälp. Den där JWS15 verkar otroligt tyst. Orkar den med att pumpa bildäck också om man nu skulle vilja göra sig av med den gamla och använda denna till fler saker än en lödstation?

En annan fundering: Måste man köpa en slang för att koppla den till stationen? Vart hittar man rätt slangdimension och koppling till detta? Enligt länken verkar inga slangar eller verktyg följa med kompressorn?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av Fortran »

Den orkar absolut med att pumpa bildäcken. Det kommer dock ta längre tid än med den du har nu.

Ja du behöver slang. Anslutningen till lödstationen är "vanlig" 6mm pneumatikslang, typ
Sen behöver du en anslutning, typ monterad på en vanlig tryckluftsnippel typ 17-273 för att koppla in den i kompressorn.

Pneumatikslang kan du säkert få en stump av nån som pysslar med automation.
DSC_2643.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips på bra avlödningsststation eller pistol

Inlägg av mrfrenzy »

Närmsta swedolbutik eller annan industrifirma har slang på metervara.
Skriv svar