Etsning ? Färdigbeställd PCB ?

Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Etsning ? Färdigbeställd PCB ?

Inlägg av Hobbyisten »

Hej !

Jag undrar vad man gör bäst i som hemmapulare om man vill göra olika kretskort, men generellt bara ett ex av varje ? De PCB-tillverkare jag sett kräver ett minimiantal på 5 st, och känns onödigt att kasta 4 st i skräppåsen varje gång :) Bör man då etsa själv eller finns PCB-tillverkare som även gör enstaka exemplar ?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Etsning ? Färdigbeställd PCB ?

Inlägg av mankan »

https://oshpark.com/ ger dig 3st men är numera ganska dyra i jämförelse med asiaterna. Min lösning på samma problem är att fräsa egna. Cyclone PCB Factory verkar vara ett kul projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Etsning ? Färdigbeställd PCB ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har två beställningar ute på PCBway, vilka hade annonser härinne.
Korten som inte är specifikt huggbäver-specifika kan ju användas av andra och jag tänker, när jag får hem dem faktiskt erbjuda andra att hugga ett kort. Lite lågt räknat kostar fem kort 250:-, alltså femtiolappen/kort. Om jag erbjuder korten för 30-50kr inkl porto får jag tillbaka lite av mina investerade pengar. Och det kan ju vara svårt att hitta någon som tillverkar ETT kort för en femtiolapp.

En idé vore att ha en ständig PCB for sales-tråd, där överblivna kort skulle kunna säljas.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Etsning ? Färdigbeställd PCB ?

Inlägg av mrfrenzy »

Efter att man byggt ihop kretsen och ser att det fungerar kan man ju sälja dom överblivna korten med eller utan komponenter på Tindie. Det är ganska mycket trafik där och chansen är stor att någon behöver något liknande. Var inte rädd för att lägga på en liten slant isåfall.

Exempelvis en liten diagnostikadapter för Commodore PET har sålt 30 exemplar:
https://www.tindie.com/products/tynemou ... agnostics/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Etsning ? Färdigbeställd PCB ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bravo Frenzy-mannen. Det där var klart intressant. Man får väl läsa på vad som gäller då risken är att man försöker sälja coppyrajtat material eller måste skriva ingående beskrivningar.
Men bra ändå!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Etsning ? Färdigbeställd PCB ?

Inlägg av Hobbyisten »

Toppenidé mrfrenzy ! 10 st känns som en lagom skala för mig, men det ställer höga krav på professionalitet i ens lösning ?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Etsning ? Färdigbeställd PCB ?

Inlägg av swesysmgr »

nybörjarnörd skrev:Hej !

Jag undrar vad man gör bäst i som hemmapulare om man vill göra olika kretskort, men generellt bara ett ex av varje ? De PCB-tillverkare jag sett kräver ett minimiantal på 5 st, och känns onödigt att kasta 4 st i skräppåsen varje gång :) Bör man då etsa själv eller finns PCB-tillverkare som även gör enstaka exemplar ?
https://aisler.net/

Minimum tre kort. Fri frakt och ingen moms eller tull eftersom de tillverkar korten inom EU. Dyrare än $5 kort från Kina men mycket snabbare leverans utan att behöva betala för DHL frakt.
Skriv svar