Mateo bygger Raw1.5

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Jo, spindeln är en rejäl pjäs.
Ska bli väldans kul att köra igång det hela.
Jag hoppas bara att jag kan fixa pekpanelsdatorn, det skulle vara kanon att ha pekskärm och dator i ett.
Den har suttit på en produktionslina i ett stort läkemedelsföretag, har för mig det var nån vision programvara i den.
I värsta fall kanske jag kan sätta in ett nytt moderkort i lådan och använda pekskärmen, eller sätta in en sån liten box-pc i lådan och använda pek-skärmen.
På nåt sätt löser jag det när jag kommer till den biten.

Sitter och löder kablage till stegmotorerna nu, från drivers till DIN kontakterna i styrlådan.
Ångrar att jag inte målade styrlådan men någon färg, men nu orkar jag inte demontera allt.
Om jag verkligen vill ha den i någon färg sen kan jag nog måla utsidan efter att ha tejpat in kontakterna i målartejp.
Men omålad kanske ser bra ut så vi får se när allt är mer klart.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Hmm..

Jag skulle koppla in nätspänningen 230VAC till styrlådan och ser att enligt instruktionen ska man koppla fasen till brytaren medans nollan kopplas direkt till spänningsaggregatets N-ingång.
Det verkar väldigt dumt för en utrustning med stickpropp där fasen och nollan byter plats beroende på hur man vrider stickproppen vid inkoppling.
Vad som är ännu mer märkligt är att brytaren som passar i det utfrästa hålet i styrlådan är en 2-polig brytare men enligt instruktionerna ska man bara använda den ena polen och bara bryta fasen.
Varför inte använda båda polerna och bryta både fasen och nollan när brytaren ändå är en 2-polig brytare?

Aja, jag kopplar in både fas och nolla till var sin brytande kontakt i brytaren så båda bryts när man slår ifrån knappen på brytaren.
De borde uppdatera sin inkopplingsinstruktion med att göra likadant.
Någon skulle ju kunna börja koppla om i lådan och tro det är safe då de slagit från brytaren men upptäcka att det är 230 när de får sig en kyss.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av papabear »

Ska man koppla om i lådan ska man inte ha sladden i!
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Nä, det vore verkligen dumt.
Men, jag tror inte alla är medvetna om att det kan vara farligt, och tänker att de har ju slagit av switchen så allt borde vara ok.
Här på SEF har nog nästan alla el kunskaper som är högre än normalt men det borde finnas en varning åtminstone att dra ur sladden vid felsökning i styrlådan.
Jag kommer nog koppla in min fräs som en fast installation då den inte ska flyttas runt och då vet jag ju att fas är kopplad till fas-ingången, nollan till N-ingången.
Jag kommer också bryta både fas & nolla med på/av brytaren samt ha en riktig brytare/lastavskiljare vid den fasta inkopplingen så jag kan meka/felsöka allt utan fara.
En jordfelsbrytare ska jag nog sätta dit också.
Aja, nog om detta.

Jag håller nu på att löda in de sista stegmotor kablarna på DIN-kontakterna, sen är jag nog klar med styrlådan.
Efter detta blir det att montera bordet så jag kan börja med mekaniken.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Glenn »

På min styrbox hade kineserna kopplat "nätbrytaren" på sekundärsidan av PSU'n, dessutom var 230V-sidan kopplad med kabel som då inte jag skulle använda till nätspänning, det var tunn lågspänningskabel som dessutom gick tillsammans med övriga kablar, helt livsfarligt.

Jag kopplade om allt med riktig kabel, och en ny brytare på primärsidan då jag inte hittade nån märkning om spänningståligheten på den som satt där från början.

..Anledningen att jag över huvud taget tittade på det där var för övrigt att jag noterade att fläkten i lådan gick även när man stängt av på "huvudbrytaren"..
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Jag har nu fått hem reglar till bordet och så var jag och köpte lite skruv för att kunna få ihop det.
Så i helgen blir det att fixa i ordning bordet och börja meka ihop själva fräsen.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Perkla »

Så det betyder mer bilder i helgen alltså... :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Perkla »

Hur går det med bygget ?
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Jag är tyvärr kanonförkyld och har varit det sen i Fredags.
Så det har inte hänt så mycket på bygget förutom att jag kopplat färdigt i styrlådan.
När jag kontrollmätt allt är det bara skruva på locket.
Hoppas jag mår lite bättre i morgon, i alla fall så pass att jag kan ta mig för något som att göra klar styrlådan.
Förr i tiden gick alltid förkylningarna över på 2-3 dar men nu blir jag verkligen kanonförkyld i en vecka, minst.
Antar att jag börjar bli gammal även om sinnet är ungt :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Perkla »

Ja sånt skit är inte roligt, själv brukar jag vara sjuk möjligen var 5år eller så, detta betyder ju noll frånvaro från jobbet vilket är absolut bra :D, vissa har kanske inte samma motståndskraft och då blir man sjuk ibland.. så är det bara...

Du får krya på dig och tänk på hälsan i första hand...
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Idag borrade upp hålen på aluminiumplattorna som var på kortsidorna och gängade dessa med M4.
Jag tänkte gå över aluminium plattorna med lite sandpapper och ta bort lite vassa kanter.
Sedan spraya dem med aluminium primer innan de sprayas med den mörkröda färgen.
Tror jag målar spindelfästet mörkrött också.

Först tänkte jag måla in en varningstriangel med en liten virvelvind på spindelfästet, men det blir väldans mycket jobb så jag tror jag skippar det.
Spin_Warning_400px.jpg
Men det hade varit kul att ha bilden på fästet.

Jag ska börja montera bordet nu när jag känner mig bättre, har en del tid över i morgon.

Jag provade att skjuta in spindeln i fästet men det är trångt.
Provade att sätta en skruvmejsel i mellanrummet där man skruvar fast spindeln men fick inte in spindeln helt i fästet i alla fall.
Jag antar jag kan bända lite med mejseln så borde spindeln gå få in i fästet men jag blev förvånad att det var såpass trångt.

Jag ska ta några bilder i morgon och lägga in, det är ju roligare när man kan se vad det är man pratar om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Perkla »

Jag fick inte in min spindel i mitt fäste heller, jag fick ta en fil och fila bort lite av kanten på båda sidor... innerkanten alltså där spindeln ska sitta.. sen tog jag mejslar och bände lite, det är trångt men den går ner till slut, inget man vill göra massa många gånger dock.

Det är roligt med bilder... :tumupp:
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Jag skruvade ihop bordsskivan som jag gjorde av 2st 18mm tjocka plywood skivor 1200x1100mm.
Har också satt fast reglarna med rejäla 70mm träskruv genom bordsskivan.
Så nu är det bara att skruva dit benen kvar.
Fräsbord_reglar.jpg
Jag har 4st IKEA ben jag tänkte prova med.
I fall det hela blir för ostabilt kan jag göra egna ben av samma trä som jag gjorde reglarna av och sätta dit lite förstärkningar.
Det kommer kanske inte vinna några skönhetstävlingar men bordet borde funka att ha fräsen på i källaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Perkla »

Det behövs verkligen ett stabilt bord, det kommer du märka när maskinen börjar arbeta om inte annat, inget flex nånstans skulle jag säga..

Överdelen du byggt ser riktigt bra ut.. :tumupp:
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Mateo bygger Raw1.5

Inlägg av Mateo_swe »

Tack för det :)

Att snickra ihop saker är något jag inte är så bra på, och har typ ingen erfarenhet och verktyg så jag tycker det blev ganska bra hittills i alla fall.
Jag misstänker att jag kommer få byta benen till något mer stadigt, alternativt stadga upp det på lämpligt vis med några kors reglar.
Det ska nog lösa sig.

Måste få upp bordet nu så jag kan börja med mekaniken, jag är sugen på att börja skruva.
Jag ska ta bort lite grader på aluminiumplattorna och gå över dem med lite sandpapper så jag kan spraya på grundfärgen och sen den slutgiltiga färgen.
Sen blir det bara att börja skruva ihop det hela.
Skriv svar