Frallzor bygger OXCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Ah ska koppla in ett tangentbord då, och även koppla loss allt så det inte belastas, är där missljud då så är något felinställt skulle jag säga :)
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Jogga med knappar eller pendant, samma problem.

Nu har jag testat med att koppla bort allt som kan anses som belastning.

Något är bevislingen fel, felinställt eller felkopplat :)



nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av nr1madman »

Är du säker på att du kopplat motorlindningarna rätt? Dvs rätt färger till a/b kanalerna?

.

Edit. Felstavning
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

DÄR har vi något jag inte funderat över det var ett bra förslag, kan detta orsaka sådana problem då?

Det är ju som sagt längesen jag pysslade med detta :) Trodde bara att felkoppling där kunde vända på riktningen motorerna snurrar, men upplys gärna mig!
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av G4jm0r »

Om du bytar plats på lindningsparen så bytar motorn riktning dvs AABB->BBAA, vet inte vad felsymptomen blir om du kopplat ABAB eller BABA.
Det är iaf enkelt att kolla paren med en multimeter eller genom att kortsluta kablarna på stegmotorn, om den blir trögare att rotera för hand så har du kortslutit en lidning.

https://reprap.org/wiki/Stepper_wiring
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Det är värt att testa i alla fall, om det är felet så har jag varit konsekvent med att koppla i alla fall :D även om det är fel.


Har en ganska tydlig tanke nu om vad som kan vara fel därför har jag beställt nya kablar och idc-kontakter för att kontaktera om nya kablar att testa med, fungerar detta så är det hela en enkel fix, bara step, dir och undvik allt extra med error och enable.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Nu har jag kontrollerat kabel mellan pokeys och drivare, den verkar reko, 5v där den ska ha, signal där de ska. Ska testa koppla bort alarm-delen om det är det som strular.

Funderar; kan en encoder vara felkopplad så att den tror att den går åt fel håll och motarbetar motorn?


Annars verkar allt vara rättkopplat, saker och ting lever, blinkar och har sig som bör.
Tror ju inte att 4 drivare är måndagsex etc.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Ny teori, jag har inte felkopplat enligt konstens alla regler mellan motioncontroller och drivare, men jag har felkopplat enligt vad polabs tycker.

Min drivare har step dir som man förväntar sig, dock Step+ Step -, Dir+ och Dir -.
Som det är nu kopplade jag 5v till + pinnarna (step, dir och enable) har märkt att när jag enablade så blev det lite motsvarande ljud som i filmerna fast vid hållmoment som uppför hyffsat snabbt.

Polabs anser jag ska koppla Step+, Dir+ och Enable + till GND och sen koppla pokeys signalpinnarna till de negativa motsvarigheterna.


Kan det vara så enkelt att iom 5v till pinnarna innan har introducerat störningar och så att de riktiga signalerna inte kommit fram som de ska? Det verkar väl nästan så iom att alla stegen när jag vevade MPG och joggade manuellt inte verkade nå fram.

En teori :)
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Back to basics.

Kabel modifierad enligt polabs råd.

Ska hem och koppla ur alla drivare förutom en där jag kommer testa alla motorerna.
Fungerar detta så har jag löst då och kan slutföra allt i helgen (en rikigt j*vla ta i trä :) )
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Ta i trä verkligen, fortfarande stendöd fräs när det kommer till rörelse, har testat ALLT utan framsteg!

Någon som vill gissa på fler saker? :)
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av papabear »

Vad för kontrollerkort är det du har? Pokeys finns ju både som usb, ethernet och båda. Fast de kanske funkar samma lika.

Här är ju manualen till dina drivare, och kap 5 visar inkoppling beroende på common anode eller common cathode: http://www.jmc-motor.com/file/1806082314.pdf
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Du kör väl med LCNC ? har du gjort alla inställningar rätt i StepConf Wizard ? Inte så länge sen jag hade massa konstiga fel när jag skulle ha igång min CNC... dock inte samma drivare som dig. Tänkte bara om datorn är lämplig med LCNC, kollat Latency test ?
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Kör pokeys57cnc, usb-versionen dvs därför tillsammans med Mach4, LCNC har ju inte stöd för extern motioncontroller.

Hade kopplat "lite galet" enligt manual, men det skulle ha fungerat då med, bara man fick sätta invert eller ej på signalerna.
Just nu är allt kopplat som polabs rekommenderar, och det är noll liv. Förutom då vid enable, då reagerar motorerna med hållmoment.

Kopplade även bort allt vad onödigt lullull heter just nu, back to basics med step,dir och enable bara men det gjorde inte mycket på sig heller. Det är som att det inte kommer fram signaler, har testat olika motorer, portar på motioncontroller och drivare. Men nada!
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1346
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Har nu mätt Dir-signalen, den ligger på 10mA så den ska kunna signalera drivaren, men det verkar inte nå hela vägen till stallet!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av hawkan »

Verkar som enkodern och motorn går åt vart sitt håll. Eller hade du rett ut det?
Skriv svar