Kan man hårdlöda Aluminium?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

CPMS skrev:Jag tänkte snarare en plåtbit med samma bredd som profilen och en decimeter lång med ett så litet urtag som möjligt gjort i
betydligt tjockare plåt än den där konservburksplåten.

Gör en skiss så kan jag fixa en bit blästrad alu-plåt om det där inte håller.
Lagningen har släppt redan.

Är det framifrån du menar?

MVH//Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av tecno »

Släng skitet och kör med vanlig Konsum plastkasse för pilsnern ;)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man bör släppa vissa saker.
Det finns nya (gamla) hos myrorna eller Erikshjälpen.
Det är alltid funktionen som skall gälla. Dvs kunna bära hem små burkar i ett oskyldigt transportredskap.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Plastkasse blir så grisigt vid pantningen :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Lasp skrev:Man bör släppa vissa saker.
Det finns nya (gamla) hos myrorna eller Erikshjälpen.
Min farfar skulle inte hållit med dig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu är det ju ditt liv det gäller! Har du varit ut till Kärringön och hälsat på?
Men det är du som bestämmer, gör det enklare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar.

Nej, jag har inte hälsat på in far än.

Men det ser ut att bli av nästa söndag.

Hoppas han återhämtat sig lite från cellgifterna då.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: Tror att jag glömde sandpappra plåtbiten, jag sandpapprade väsk-metallen men inte plåtbiten.
Jag har limmat 0,5mm aluminiumplåt mot ett rör av någon lättmetalllegering med Biltemas stål-epoxi och det höll i flera år. Tror det är som med färg, det fäster mycket bättre om den typen av ytor fått oxidera ett tag, tvärt om mot lödning.

Edit: Biltemas artikelnummer måste skrivas utan streck om länk-taggningen skall fungera
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av CPMS »

Kolla dom här måtten, A-F.
Hur tjock plåt kan man lägga på översidan innan luckan inte stänger tillräckligt för att låset ska haka fast?
Du bör nog försöka få brottet att linjera upp rakt inna du limmar nästa gång.
väska.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu testat att lägga min 2mm AL-panel längst ut till vänster och stänga portföljen, det går utmärkt!

Följande värden får jag (mm):
A: 110
B: 10
C: 48
D: 25
E: 4
F: 3

Känn nu ingen press på dig att du måste hjälpa mig, men du ska veta att jag blir glad om du vill hjälpa mig med detta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Min portfölj har plötsligt blivit sämre.

Lagningen släppte ju men man borde tro att den då återgick till den gamla felfunktionen MEN det gjorde den inte, ofta har låset gått upp 1-2ggr på vägen till affären, nu går den upp 3-4ggr.

Jag fattar ingenting!

Jag har studerat låset och klaffarna åker ända in till kant när jag stänger låset, det är således inget fel på själva låset/knappen.

Jag gillar min gamla portfölj :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag precis nyttjat min super-snabba epoxy som jag tidigare upplevt inte stelnar speciellt snabbt (en vecka verkar krävas).

Jag nyttjade halva sprutan för att spackla min fågelmatare ty skator har visat sig få grepp i en liten list jag spikade upp (innan fick dom grepp i det arrangemang som då fanns med en liten glipa dvs typ 1" utanpå 2").

När jag nu studerar skatorna så äter dom uppemot tio jordnötter per gång men fågelmataren är främst tänkt för att mata småfågel så jag vill göra det svårare för skator att äta, äta får dom men dom ska veta sin plats.

När jag så spacklade glipan med min snabba epoxy så upplevde jag nåt intressant, det torkade så snabbt att jag faktiskt inte ens hann spackla klart :)

Men vad som är än mer intressant är att resterande epoxy-blandning alltjämt är kladdig.

Så epoxyn stelnar snabbt men bara till en viss gräns där den förblir kladdig.

Mycket konstigt.

MVH/Roger
PS
Undrar om jag måste vänta en hel vecka innan jag kan nyttja samma bräda för att blanda ihop epoxy till min knapptelefon vars joy-stick har lossnat, jag är inte imponerad av "super-quick" som benämning av epoxy :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom portföljen blivit irriterande sämre har jag ikväll kämpat med att skapa en ny stötta modell E (utan mittpinne), jag har dessutom gjort den av 2mm Aluminium sen har jag epoxylimmat (super-quick) arrangemanget.

Blev inte jättebra för iom att brottet inte gick att aligna fullständigt så pekar ena sidan av stöttan lite i luften, vi får se vad detta innebär men det bådar inte jättegott.

Dock märkte jag en sak idag när jag jämförde de båda låsen, det låset som var okej hade en bakplåt som var fixerad och stabil medans det trasiga låset hade en bakplåt som var lealös och spretig men jag tog till plattång och bände och jag tror det blev bättre.

Släpper denna lagning ska jag köra mer epoxy för då hamnar lim på båda sidor brottet (nu limmade jag bara ena sidan av lagningsplåtbiten)

MVH/Roger
PS
Jag fick kämpa en del med Dremel för att få till lagningsplåtbiten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Janson1 »

livrem? Har du provat det?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, men jag har en bläckfiskarm redo :)

MVH/Roger
PS
Ikväll har jag hottat upp min väska, kom på att 2mm plåt faktiskt är för mycket för låset får inte riktigt grepp då (så jag kilade bort plåtbiten) sen kom jag på att det som gjorde så att vänster lås hela tiden släppte var att en bygel som från metallen hakar i väskan var av. Ville då bara införa en skruv plus mutter och dra ihop grejerna men det visade sig svårare än jag trodde för till en börja med så tappade jag ett 3mm-borr i golvet som försvann nånstans sen knäckte jag reservborret när jag fipplade med min stora borrmaskin (skulle kört Dremel) slutligen borrade jag för långt från kant ty denna skruv behövde monteras i 45-graders vinkel för att få plats (hade bara 6 inre millimeter på mig) så hålet för M3 (där jag ändå tog i med D4) blev tvunget att dremlas upp en bit, till slut fick jag i alla fall dit en relativt lång skruv som numera håller väskan närmare låset. Kan funka att ha det såhär (även om jag borrade sönder låset så att jag numera har ett återfjädrande lås :D ), ska snart iväg till ICA och köpa mer pilsner vilket får bli det första testet.
Skriv svar