Kan man hårdlöda Aluminium?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Min portfölj håller på att gå sönder, ena låset av Aluminium har spruckit.

Kan man löda sånt och hur gör man?

Tacksam för tips.

MVH/Roger
PS
Jag har en fet kolv på runt 100W och lite grovt tenn på runt 3mm men inget flussmedel (dock kan tennet eventuellt innehålla det).
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av tecno »

Glöm det, dags att skaffa ny portfölj eller göra nån sort kniv-å-gaffel reparation.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av CPMS »

Det här är väl det närmsta mjuklödning av aluminium man kan komma.
http://www.alutite.se/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Antingen får man alltså skaffa Alutite eller också verkar det näst bästa alternativet vara epoxy.

Epoxy tror jag faktiskt kan bli bättre än man kanske tror.

Funkar inte vanlig långsamhärdande epoxy så kan man prova Plastic Padding, jag har mycket goda erfarenheter av dom.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av CPMS »

Varför inte vanligt snabbhärdande epoxi? Brukar limma det mesta. Vill man göra det tjockare i konsistens kan man blanda i microballonger eller finklippt glasfiberväv.

Förresten så är väl Plastic Padding ett firmanamn och dom tillverkar ju många olika saker. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

DET skall tala om för dig.

Min erfarenhet är att snabbhärdande epoxy suger (och jag har upplevt det flera gånger med olika limmärken, det var f.ö EF som tipsade mig om långsamhärdande modell "Professional") , jag försökte nämligen för typ ett år sedan laga mina Ray-Ban med just det och det tog en hel vecka innan det blev hårt, observera att Casco-sprutan var helt nyköpt.

Så snabbhärdande epoxy kommer aldrig mer in i mitt hem :)

MVH/Roger
PS
Nu kör jag nån långsamhärdande Bostik-variant som håller vad den lovar dvs stelnar på 6 timmar. Plastic Padding förresten nyttjade min farfar väldigt mycket när han lite krampaktigt försökte laga den gamla Crescent 5hk utombordaren som han hade i många år, själv har jag också goda erfarenheter av Plastic Padding men då i modellen Kemiskt Trä som jag normalt spacklar mina plyfa-alster med, lite väl snabbhärdande dock för man hinner inte spackla så mycket på tre minuter, men hårt som fan blir det :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Henry »

och det tog en hel vecka innan det blev hårt

Då var det något som var fel, en gissning från min sida är att det blivit blandat fel mängd av vardera del och i detta fall för lite härdare för då tar det allt ifrån en lite längre tid till en satans tid innan det härdar om det ens gör det. Jag har aldrig varit med om att snabbepoxy inte härdat när det är rätt blandat. Plastic Padding är för övrigt sedan en snabbhärdande epoxi.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Liiite svårt att missa mängden med spruta :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Henry »

Du menar sådan där ihopgjuten dubbel spruta med härdare och epoxi vardera och en kolv man trycker på? I så fall så jodå det har jag sett folk göra som blint litar på att det blir exakt direkt och bara trycker utan att titta efter. Det är inte alls säkert att det blir exakt om man tex utan att veta om det trycker hårdare på ena sidan av kolven eller så och vid mindre mängd desto större är risken, vid större mängd lite mindre risk men absolut inte uteslutet.

Det skall alltid vara lika mycket av varje, ju större skillnader desto större skillnader i härd tider.
Senast redigerad av Henry 13 augusti 2018, 19:35:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av mrfrenzy »

Om man bara trycker ut en liten mängd med en sådan spruta blir det garanterat felaktig blandning.

Man måste trycka ut en lång sträng och skära av det i början som inte har lika mycket av båda komponenter.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av tecno »

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000030912

Fungerar utmärkt OBS engångs dos!!! Allt eller inget!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Henry »

Det där var billigt.

Aha det vara bara 3 g, då var det inte lika billigt.

mrfrenzy: nej då det går alldeles utmärkt men får helt enkelt ha koll, så svårt är det inte. Jag brukar normalt aldrig behöva mer än säg i storlek med knappt en halv ärta och tom en fjärdedel ibland och det härdar alltid perfekt varje gång.
Senast redigerad av Henry 13 augusti 2018, 19:52:44, redigerad totalt 1 gång.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av GFEF »

Problemet med aluminium är oxidskiktet som bildas direkt vid kontakt med luftens syre.
Detta oxidskikt stoppa vidare oxidation (rostning).

Löda eller limma mot detta aluminium oxidskikt fungera ej.

Enligt beskrivning på Internet skall det fungera att täcka ytan som skall lödas eller limmas med ett täckande lager lod eller lim.
Innan täckande lager har stelnat slipa eller stålborstad (rostfri borst) genom det.
Skall gå att åstadkomma en oxid fri yta som lod eller lim kan fästa på.
Därmed ge en lod eller lim yta som vidare lod eller lim kan fästa på.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av tecno »

Henry skrev:Det där var billigt.

Aha det vara bara 3 g, då var det inte lika billigt.

mrfrenzy: nej då det går alldeles utmärkt men får helt enkelt ha koll, så svårt är det inte. Jag brukar normalt aldrig behöva mer än säg i storlek med knappt en halv ärta och tom en fjärdedel ibland och det härdar alltid perfekt varje gång.

Billigt och billigt men fasen så smidigt att klämma fram en dos och få limmat det som behövs, alltid bra att ha hemma!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Henry skrev:Du menar sådan där ihopgjuten dubbel spruta med härdare och epoxi vardera och en kolv man trycker på? I så fall så jodå det har jag sett folk göra som blint litar på att det blir exakt direkt och bara trycker utan att titta efter. Det är inte alls säkert att det blir exakt om man tex utan att veta om det trycker hårdare på ena sidan av kolven eller så och vid mindre mängd desto större är risken, vid större mängd lite mindre risk men absolut inte uteslutet.

Det skall alltid vara lika mycket av varje, ju större skillnader desto större skillnader i härd tider.
Det enda problemet med dom käcka sprutorna är lite det du är inne på men jag ser det mer som att viskositeten i basen och i härdaren är olika och därför får man inte ut exakt lika mycket av varje när man trycker. Men ärligt talat tror jag inte typ +/-10% är så farlig spridning att grejerna skall gå från att härda på 15 minuter som det står på sprutan till att behöva en vecka på sig.

MVH/Roger
Skriv svar