Gängor! Tror jag förstår LÖST!

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gängor! Tror jag förstår LÖST!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Där ser Ni! Man kan inte allt själv. Denna eminenta apparat har jag aldrig sett tidigare, men vad är det för sorts tapp på bilden? En sådan har jag inte sett tidigare.
Jag kollar i morgon.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gängor! Tror jag förstår LÖST!

Inlägg av Henry »

Det är en spiraltapp, har för mig egenskapen hos dessa är att de drar ut spånen bakåt istället för att trycka de framför sig.
Senast redigerad av Henry 11 augusti 2018, 22:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gängor! Tror jag förstår LÖST!

Inlägg av tecno »

Spiralskuren tapp, finns i två versioner (typ) varav den ena skjuter spånen framför sig = bra för genomgående hål och den andra drar upp spånen dvs den är bra för bottenhål.

Köp riktiga tappar, skippa allt billigt skit !
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Gängor! Tror jag förstår LÖST!

Inlägg av Glattnos »

Jag trodde jag sett de flesta varianter av tappar, men en spiraltapp som skjuter spånorna framåt kan jag inte minnas att jag sett. Har du nån länk?
Håller med om att man ska köpa kvalitets-tappar. Tycker man att dom är dyra så kan man köpa bara just den man behöver för tillfället, tillslut har man de vanligaste.

Jag har svarvat en kluns med ett hål där tappens skaft passar, den använder jag när jag vill gänga rakt. Man bara håller den emot ytan där hålet ska gängas, sen kan man dra utan att det blir snett :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gängor! Tror jag förstår LÖST!

Inlägg av TomasL »

För att återgå till ursprunget
M3 x 0,5, M3 x 0,6, M4 x 0,7, M4 x 0,75, M5 x 0,8, M5 x 0,9
M3x0,6 är en gänga jag inte kan hitta i standarden samma gäller M4x0,75 och M5x0,9 så frågan är var de fått dessa ifrån.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Gängor! Tror jag förstår LÖST!

Inlägg av Glattnos »

Det är JIS(Japanese Industrial Standard) och har tydligen används i Japan tidigare men inte så mycket numera då dom gått över till ISO. Finns på vissa äldre japanska bilar så Biltema menar nog att man ska klara sig med deras gäng-set även om man har en sån bil :)
Skriv svar