Oscilloskop Hitachi V-152B

Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av Jan Almqvist »

säter skrev:Jag har varit med när en kille brände upp hela "kokosmattan" med virtråd på bakplanet.
Detta beroende på ett jordat oscilloskop.

Hur som helst, finns det några nackdelar med att köra ojordat?
Dessutom är det bara 2st stift på detta oscilloskop.
Jag tycker att ojordat känns bättre. Dock finns det faror t.ex. att mäta mellan två faser med 400 VAC. Då blir det 230 VAC i höljet.
Senast redigerad av Jan Almqvist 15 januari 2018, 07:17:18, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av xxargs »

det var närmast standard förr i tiden att man tog bort skyddsjorden i oscilloskop - det är inte helt riskfritt men var ofta mycket bättre än att bränna upp hela proben + lite till där man anslöt prob-jorden och det visar sig inte var 'nolla'...

I nätbrunnen så ser det ut som att man nypt bort jordstiftet med en stor tång - tycker ser klippmärken där jordstiftet borde vara.

förr hade man ofta i labb en isolertrafo på matningssidan till oscilloskopet för att minska riskerna och jag skulle säga att en skyddsautomat (aka jordfelsbrytare) är minimum på matningen till oscilloskopet om man inte kan ordna fram en dubbelisolerande 230V/230V-trafon i 100-200W klassen.

Så vitt jag vet så var det bara Philips som gjorde dubbelisolerade nätanslutna oscilloskop - främst då med sikte till TV-reparatörer på den tiden.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: NC-system tappar systemklocka

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Ok, börja med att testa proberna och kanalerna på oscilloskopet. Koppla in en prob på respektive BNC-kontakt nere i hörnen och sätt probernas krokar på testöglan uppe till höger, den ger 1kHz 0,5V fyrkantvåg.
Nu har jag hittat proberna. :tumupp:

Tyvärr får jag ingen vettig signal vid test.
Jag är osäker på var man ska jorda.
Jag stoppade i en skruvmejsel i jorduttaget, och satte krokodilklämman där.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av swesysmgr »

Det borde gå att bara koppla in probens spets, den interna jorden borde vara gemensam. Jorden i uttaget däremot är helt frikopplad.

Vrid på vertikala positionsratten och justera intensiteten?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av säter »

När jag lånade oscilloskopet påstods det vara fullt fungerande.
Förmodligen är det något handhavandefel.

Kan det vara fel på testpunkten?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Vrid på vertikala positionsratten och justera intensiteten?
Jag får bara ett rakt streck på skärmen. :humm:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av swesysmgr »

Ok det är bra då är det inte helt trasigt i alla fall, kontrollera att kanalen du använder är ställd på DC och Y-skalan V/DIV på 0,5 eller 1V och testmät på ett batteri eller en 5VDC väggvårta, då borde linjen på skärmen flytta sig uppåt.

Sätter du probens spets på skärmen till den andra kanalen (den runda yttre delen av BNC-kontakten) då skall linjen hamna i mitten av skärmen, justera positionsratten om den inte gör det.

Det finns en justeringsprocedur i avsnitt 2.3 sidan 16 i manualen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av säter »

DC och Y-skalan V/DIV på 0,5 eller 1V och testmät på ett batteri eller en 5VDC väggvårta, då borde linjen på skärmen flytta sig uppåt.
Jag testade på ett 9V batteri.
Kanal 1: Linjen flyttar sig 2.5 ruta med inställningen 1V/ruta.
Kanal 2: Där händer ingenting när jag ansluter batteriet.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av swesysmgr »

Lite mycket fel, dubbelkolla batteriets spänning med multimetern och att noll-krokodilen till proben sitter ordentligt fast i batteriets minuspol.

Det verkar gå att finjustera amplituden genom att vrida V/DIV till CAL läget och sedan justera med Variable-ratten bredvid.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av säter »

Nu har jag testat med andra prober.
En av de andra proberna var glapp.
Tyvärr verkar oscilloskopet också defekt.

Jag får nog leta efter ett begagnat komplett med prober.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av breflabb »

Har alltid kört ojordad oscilloskop. Jorden kan ställa till det ordentligt.
När du skall testa proben på kallibrerings stiftet så bör du ha omkopplaren i AC läge.
Det är ju en fykantpuls. Sen finns det ett jordstift (signaljord) på framsidan någonstans
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av Hobbyisten »

Hej ! Är det ok om jag lånar tråden lite ? säter verkar nöjd :)


Köpt ett billigt Siglent oscilloskop + Siglent funktionsgenerator.

Har testat den inbyggda fyrkantsvågen på oscilloskopet, samt även sett nätspänningens sinus (via en 16 VAC adapter), det var bara att trycka på "auto" för det senare. Med den räddande slogan "Det finns inga dumma frågor" undrar jag om jord på oscilloskopet alltid ska anslutas ? Jag lyckades, utan att veta vad jag gjorde, få oscilloskopet att visa respektive vågform (sinus, fyrkant, triangel osv), då kopplade jag bara ihop coaxen från funktionsgeneratorn till oscilloskopet utan jord. Andra gånger får jag en stor sinus som i sin tur består av miniatyrer av den valda vågformen, och det går inte att få en vettig kurva med tidsväljaren. Ytterligare andra gånger får jag en god kurva som dock hoppar över nollan växelvis så att det endera blir en "nerförsbacke" eller en "utförsbacke". Har funktionsgeneratorns jord kontra oscilloskopets jord en avgörande betydelse ? Och är det någon som kan förklara vad triggning är ?

/nn
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av swesysmgr »

Din koaxkabel innehåller en nolla i skärmen och triggern bestämmer när oscilloskopets svep skall börja rita.

Du kan ha den på auto först (triggar hela tiden) för att se att du får signal och sedan justera t.ex. på flank eller nivå för att den periodiska signalen skall stå still på oscilloskopets skärm.

Dra ut en bild från oscilloskopet på USB-minne och lägg upp här så blir det lättare att ge bra svar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av sodjan »

> Och är det någon som kan förklara vad triggning är ?

Det som avgör när svepet ska starta en ny vända över skärmen.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Oscilloskop Hitachi V-152B

Inlägg av Hobbyisten »

20180720_153617.jpg
20180720_153640.jpg
Något oprecisa bilder, men det syns på funktionsgeneratorn att det är sinus respektive fyrkant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar