Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Magnus_K »

Har börjat labba så smått med modulen, men än så länge utan optik. Tyvärr blir det alldeles för lite reflektioner (?) så tittar nu på optik.
Gick precis förbi termometern och fick en idé om att det kanske skulle fungera att släppa ner pärlan i ett transparent rör och sedan tar man såna där glasstavar vi använde i kemin, och placerar dom runt röret.
Denna anordning får sen sitta innesluten i en svartmålad låda.

Bättre/Billigare idéer? Någon kanske har några såna stavar hemma och vill testa att klämma tex ett motstånd mellan 4-5 stavar och se hur det ser ut? :wink:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Magnus_K »

Icecap skrev:Om det är pärla för pärla skulle jag nog testa att ta en RGB-LED (alltså 3 LED i en kapsling) och sätta en lins framför som ger ett hyggligt fokus på mätpunkten. Fokus kan inte vara 100% då LED'na inte sitter på samma plats så en viss oskärpa måste finnas.

Sedan hade jag belyst mätpunkten med några likadana RGB-LED.

Mät-LED'na hade jag kollat läckströmmen på i en µC, varje färg för sig.

Kalibrering sker vid att läsa ut värden i R, G & B. Så kan man snabbt fixa en indikering av vilken färg som finns i fokuspunkten och göra vad som ska göras.
Kom på att jag faktiskt har några RGB-LED:ar liggandes (Länk till Kjelle där jag köpt dom). Tydligen har dom gemensam katod.

Tänkte jag kunde testa din metod vid sidan av modulen men jag har ett par undringar:
  • * När jag belyser objekten med en likadan LED, ska alla färger vara tända samtidigt eller tänder jag en i taget och sen samplar alla 3 färger i "sensor" LED:en?
    *Tror du det fungerar bättre om jag gör som två kanaler (rör) där belysnings-LED:en pekar mot pärlan och sensor-LED:en är helt avskärmat från direkt ljus från belysningen?
    (Borde gå lätt att göra med sugrör...)
Det här är den metod jag helst skulle vilja använda då det är minst komponenter inblandat...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Icecap »

Vilket sätt du belyser och mäter på bör väl vara utan betydelse. Möjligen ger det lite olika värden men det bör ju bara vara en fråga om vilka värden som är gränsfall.
Och såklart ska sensorn bara se pärlan och så lite annat som möjligt, annars försvinner nyttosignalerna i bruset.

Men jag misstänker att du använder sensorn fel då den har så stabilt resultat oavsett om den mäter ingenting eller en viss färg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Xyzzy »

Om du har nytta av ett minikameraoptik finns det på höglagret :vissla:
Skulle kasta men kom att tänka på ditt projekt...

Edit: så var det det här med att komma ihåg att bifoga bild också :oops:
IMG_20180610_105601.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Andax »

Xyzzy, har du fler över efter att magnus_k fått vad han behöver är jag intresserad.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Xyzzy »

Andax, tyvärr inte. Men vill inte Magnus ha den får du den gärna.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Magnus_K »

Tjena Xyzzy!
Jag testar hemskt gärna med den linsen. Helst skulle jag vilja klara mig utan, men det kanske blir som dag och natt med den där.
Blir det inget bra så kan jag skicka vidare vandringspokalen till dig Andax. Låter det som en idé?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Xyzzy »

Ja det fungerar absolut för mig.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Färgsensor för pärlor till pärlplatta

Inlägg av Andax »

Låter som en bra idé.
Skriv svar