Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tidigare byggt mig en "docka" för mina KPA, denna docka gör det möjligt att vända på en KPA utan att typ 8kg vilar på slutrören och därmed styrtapparna av typ bakelit (de knäcks lätt).

Dockan är byggd för KT88 men nu lurar jag ju på 807 så jag ville kolla frigående höjd, 807 (eller QE06/50 från Siemens) i sig har en bygghöjd från chassi/sockel på 125mm har jag precis mätt.

Med anodkontakter är man minst uppe i 130mm, med min tilltänkta sockel är man sedan uppe i lite knappt 140mm.

Min docka klarar 140mm när den är frigående (dvs man får förskjuta förstärkaren lite så att den inte ligger över reglarna).

Det här blir således precis MEN det går :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lagt till en liten feature som jag vill att mina rörförstärkare skall ha.

På bussen idag kom jag nämligen på nåt som i alla fall jag tyckte var klyftigt och käckt, i andra trådar har jag fått lära mig att en elgitarrmikrofon levererar en halv Volt utan problem och när jag kör motkopplat (5ggr) så är känsligheten c.a 1,5V för full utstyrning MEN om man kopplar ur motkoplingen så är känsligheten istället 300mV.

Skillnaden motkopplat och omotkopplat är mest bandbredd och linjäritet vad beträffar både rör och trafo MEN när det gäller gitarrförstärkare så ska dom ju ändå låta "skit" så vad gör det om bandbredden sjunker från c.a 24kHz till lite drygt 10kHz?

Är inte det tom ganska optimalt? :humm:

Sen en annan grej, personligen tycker jag det är intressant att kunna jämföra ljudet motkopplat/omotkopplat för det är egentligen bara nåt jag kunnat göra mätmässigt hitintills, eftersom det "kan" bli problem om man går från motkopplat till omotkopplat vad beträffa 25ggr högre effekt plötsligt så kommer jag nyttja vipp med låsbar arm och be folk tänka sig för.

Kul feature det här tycker jag, lite av två flugor i en smäll :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har sedan bestämtmig för att köra 6,3mm telepropp-hylsa (TP) i mina rörslutsteg.

Den hylsa jag kommer köra är av märket Neutrik och finns länkad till tidigare i tråden.

Neutrik låser dock proppen vilket jag inte gillar men i ett HiFi-system så skall den ju ändå sitta där mest permanent.

Jag har två typer av rörförförstärkare (förutom RIAA) och det är dels KLA (Line Amplifier) och KHA (Headphones Amplifier), de gör i princip samma sak dvs förstärker upp linje-nivå till PA-nivå, skillnaden är mest att KLA inte har en trissa som emitterföljare på utgången ty ECC82's utresistans räcker för att driva flera meter kabel och hos KHA krämas det på lite mer i ström så att den orkar driva en hörlur (tror jag kör 50mA i bias, i 16 Ohm får man då 50mA^2/2*16=20mW), jag har köpt på mig ett gäng billiga N-MOS som har en utgångsimpedans som ger minimal återkoppling pga ett gm på runt 0,1S.

Min tanke nu är att KHA får vara "normal" med en massa RCA men att KLA får vara lite mer av min skräddarsydda lek (för jag gillar som sagt inte RCA) dvs jag monterar en DIN8 på baksidan och ur DIN kommer tre kablar som jag iofs redan har beskrivit men nu vill jag spika det här och då behöver jag två skärmade mono-kablar med 6,3mmTP och en skärmad stereo-kabel med 3,5mmTP.

6,3mmTP går rätt in i slutstegen (folk som eventuellt köper mina grejer kan nyttja RCA-TP adapter), 3,5mmTP går rätt in i datorn och i dom fallen man har flera källor finns TP-RCA adapter.

Det roliga med det här är att jag behöver då bara göra ett enda hål i chassi för DIN8 (lite synd med skruvfäste, en stor mutter hade jag gillat bättre).

En annan sak som är rolig är att genom att jag behåller RCA för KHA och bara byter till DIN för KLA så har jag två produkter som i princip gör samma sak men har två olika mekaniska gränssnitt där det ena är vad just jag föredrar.

KLA är sedan nästan en menlös apparat, i princip kan man vara utan den (även om det kan bli svårt att styra ut rör-PA och andra typer av PA också för den delen) men en riktig och skön volymratt med pot av märket ALPS är oslagbart i jämförelse med fjantiga mjukvaru-pottar som t.ex iTunes har.

Men detta är egentligen mest det KLA gör, ger mig en schysst potentiometerkänsla, inte illa pinkat dock :)

Fast jag tror inte KLA är lika lukrativ som KHA varför jag planerar att bygga om KLA till DIN-gränssnitt där DIN är en mycket underskattad kontakt idag.

Det är inte säkert det blir såhär men jag känner för det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att skippa Basic helt och bara köra Deluxe.

Tanken är att även om det roligt, hantverksmässigt och billigt att bygga i plyfa så kommer det aldrig sälja.

Så enkelt är det.

Surt är det sedan att jag i princip är pank idag så ska jag ha råd att lägga ut borrning inklusive bockning av kopparplåt så måste jag spara i flera månader.

Jag ser dock inte detta som nåt problem men det komplicerar saken.

Jag tänker också att vitsen med att lägga ut det mekaniska är att bygge av nya beställda förstärkare inte blir så jävla jobbigt, jag menar att momenten med att montera alla mekaniska detaljer och allt det elektriska är ju det som är riktigt roligt, att ta upp hål i en plåt-bit eller en plyfa-bit för den delen är dock inte speciellt roligt, i plyfa trivs jag men det är ärligt talat precis samtidigt som i plåt trivs jag inte alls.

Så jag kommer finslipa mina Deluxe-ritningar (tror jag skall checka allt mha mm-papper) sen kör jag på med idel Kopparplåt!!!

Det blir dyrt, något komplicerat och lite onödigt lyxigt MEN det blir bra!

Botten har jag sedan spånat på om den inte kan få utgöras av en bit Lexan (köpte 2X500X500mm av ELFA för nåt år sedan) för jag saknar ofta möjligheten att få visa upp det "fina" jobbet, Lexan-biten kommer sedan glappa 1cm framåt och 1cm bakåt pga ventilation, fästet av Lexan-skivan har jag tänkt fixa med hjälp av självhäftande plastdistanser modell denna 48-334-41 .

Distansen sväljer 2mm "PCB" vilket passar utmärkt för min Lexan är på 2mm.

Så inspirerad av Er så har jag kommit fram till att jag vill köra kopparplåt och botten av Lexan, genomföringarna kommer jag sedan fixa mha av nåt en kär vän talade om för mig dvs typ detta

https://www.google.com/search?q=molded+ ... 66&bih=625

som sägs kallas för hålborste och ju är optimalt för folk som borrar olika stora hål i plåt för att sedan dra kabel därigenom, man behöver då liksom inte ha femtioelva uppsättningar gummigenomföringar utan det räcker med några löpmeter :)

Kalastips, tycker jag.

MVH/Roger
PS
Nu när jag plöjer ner så mycket kraft i det mekaniska börjar jag bli orolig över om min elektriska design verkligen matchar :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En glipa på 1 cm .... vad säger reglerna om petskydd?

Ska botten fästas med dubbelhäftande tejp?! Hur mycket påfrestning klara den och hur lång livslängd har den? Hur skulle det funka med skruv?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

"Det blir dyrt, något komplicerat och lite onödigt lyxigt"
Hade jag spenderat en massa pengar på nåt som heter "Deluxe" så hade jag nog fanimej förväntat mig ett chassi i plåt som minimum. Vi har alla kanske olika värderingar, men jag tror nog att de flesta skulle tveka lite om man skulle lägga flera tusen på en förstärkare som ser ut som en fågelholk med glödlampor som någon byggt i träslöjden.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av hcb »

Det är fullt tillåtet att ha synpunkter på utseende men jag ber er att uttrycka er på ett hövligt och sansat sätt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:En glipa på 1 cm .... vad säger reglerna om petskydd?

Ska botten fästas med dubbelhäftande tejp?! Hur mycket påfrestning klara den och hur lång livslängd har den? Hur skulle det funka med skruv?
Skruv är omständigt ty islagsmutter är att föredra för långtidsanvändning.

Om du tycker att 1cm är för stor glipa så undrar jag hur smala fingrar du egentligen har ;)

Det käcka med mina plastdistanser är att de fäster ypperligt mot plana ytor (som plåt är), vill man sedan in och greja så klämmer man bara lite på distanserna varvid man kan lyfta av locket "hörn för hörn".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du tycker att 1cm är för stor glipa så undrar jag hur smala fingrar du egentligen har ;)
Jag försökte inte skoja till det utan - DEAD DJÄVLA SERIOUS; om du ska ha en kommersiell produkt testad och godkänd av SP (eller vad de numera kallar sig) i Borås eller ej, så finns det REGLER som säger hur petsäkert något ska vara. Treåringen tycker säkert det är kul att pilla in ett finger där det går.
KOLLA det innan du försöker vara roplig på andras bekostnad.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag bestämt mig för en ny sak som dock går lite stick-i-stäv med tidigare beslut:
1) Jag kör bara RCA MEN jag skippar dyra Neutrik för jag har precis utrett att det inte är några fel på mina gamla RCA, det har med all sannolikhet varit fel på de superbilliga RCA-hanarna (och/eller kablarna).

Anledningarna till detta är två:
2) Jag får inte plats med DIN i mina försteg
3) Neutrik RCA bygger för mycket mekaniskt så jag får inte plats med dom heller (i mina försteg)

Att då ha kvalitets-RCA modell Neutrik i ENBART slutsteget blir lika meningslöst som fjantigt MEN glad är jag över att mina RCA-honor tycks duga.

Jag gjorde nämligen ett test där jag jämförde hur fast epa-RCA-hanar satt i de båda honorna och det visade sig faktiskt att de satt bäst i mina RCA-honor jag var dock inte nöjd där utan sågade av skärmen hos en epa-RCA-hane för att känna hur bra stiftet blev att sitta, jag upptäckte då att stiftet nyper längre in i Neutrik än i mina men det behöver inte vara negativt dock så krävs det mindre moment för att vrida runt kontakten vilket jag faktisk bedömer som sämre.

Så jag tänker strunta i svindyra Neutrik i mina rörförstärkare och istället satsa på mina ihop med att jag naturligtvis satsar på bra hanar som jag dock kräver skall vara spännbara i skärmen, slutligen kommer jag, i min stereo, bygga allt kablage själv inklusive att jag nyttjar verifierat bra (men faktiskt mycket billig) kabel för här kommer minsann inte in några fler Kjell-kablage!!!

MVH/Roger
PS
Eftersom det här ändå inte händer i morgon så är sedan min plan att köpa enstaka hanar och prova ut dom var för sig, eventuellt kan det faktiskt hända att Kjell har nåt som funkar, jag vet att dom lagerför ett visst kablage som har spännbara hanar men att det bara är 0,5m långt. Spännbara hanar är dock ett minimum.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har som sagt bestämt mig för att köra mina billiga men rätt bra (vad det verkar) RCA-kontakter trots allt, en finess man får på köpet är att dom är lättare att göra monteringshål för, dvs bara ett 10mm borr krävs :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjorde precis en ritning på mm-papper, vad nyttigt det är!

Plötsligt såg jag två saker, dels att jag helt hade missat ett mått (för om inte jag ser det så ser inte plåtslageriet det heller) dels att hålavstånden till nätmodulen blev asymmetriska dvs det blev knappt 4mm från ena kanten och drygt 5mm från andra kanten så jag korrigerade detta genom att tänja ut rektangeln lite (formellt sett behöver modulen 27X47mm men jag har nu gett den 28X48mm istället vilket samtidigt ger lite marginal).

Jag är dock inte nöjd med detta, jag kommer att ta en av mina 4mm bakstycke-plyfor och göra alla hålen själv (dvs tom figursåga), allt för att sedan se om sakerna passar för att läggas ut (vore ju trist om ritningen inte stämde samtidigt som man är tvungen att hosta upp en tusenlapp), detta måste bara testas fullt ut.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag studerat ett annat datablad på 807 än det jag tidigare laddat ner, det gamla var från RCA och det nya är från Philips.

Det är lite oklart men det verkar gå att köra Pa=30W, detta sägs under villkoren ICAS och "Limiting values, intermittent service".

Under villkoren "Limiting values, continous service" dvs CCS är dock max förlusteffekt 25W.

Jag är beroende av detta för annars kan jag inte köra 4/8 Ohm Klass A och detta för att 8 Ohm innebär 10kaa och 25W, 4 Ohm och samma ENDA tappning på trafon innebär sedan 5kaa och 30W för Klass A.

Jag har sedan bestämt mig för att skita i Deluxe för det kostar bara pengar (kul dock att jag planerat klart den biten), idag är det tom pengar som jag inte har så jag kommer köra på vackra röda plyfa-chassin, rent hantverkmässigt är det också roligare (för att inte nämna billigare).

Jag har bestämt mig med att börja med att offra ett chassi som "slev-låda" ty jag har ett gäng slevar som hattar omkring på diskbänken tillsammans med en kniv som jag inte riktigt gillar slits mot diskbänken hela tiden så jag har tänkt bygga en slev-låda, lacka på lite grundlack och måla den röd i den nyans jag nyligen rent spontant valt ut på en färghandel, sen skall jag vända och vrida på den för att se om jag gillar färgen dvs slev-lådan får bli mitt färgtest.

MVH/Roger
PS
Jag är inte hundra på att jag kommer köra 807 och detta beror på den obskyra sockeln. Den obskyra sockeln upplever jag alltså som ett problem, jag har samlat på mig ett helt gäng oktal-socklar så om jag bestämmer mig för oktal så kostar det "inget" (och är enkelt att få tag i, tom ELFA har det, rättelse förresten, de oktalsocklar dom har avskyr jag), billigare oktalrör är sedan EL34 och 6L6GC, ELFA säljer dom för typ 150 spänn styck. Om det inte vore för att EL34 är ett ganska fult rör (det är ju bara en cylindrisk glaskropp, helt ocharmig om man t.ex jämför med KT66) så är det en av dom mycket få ÄKTA effektpentoder (dvs supressorn är inte internt förbunden med katod) som finns att få tag i bortanför NOS.
Senast redigerad av Spisblinkaren 24 maj 2018, 20:13:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

"hysteriska elsäkerhetsmänninskor"
Men för fan människa!!!!!!!!!!!! Det finns något som heter lagar och förordningar!!!! Och för helvete sluta håna människor här på forumet som tänker så oändligt mycket mer rätt än du gör!

Din arroganta och raljanta ton ger dig ett tapp vad gäller gillare och intresserad publik.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag monterat en vippomkopplare ovanför högtalarkontakten, tanken är alltså att denna vippomkopplare skall göra det möjligt att välja mellan motkoppplat och omotkopplat vilket är sånt jag tycker är intressant.

Dock måste "kunden" vara medveten om att om man flippar från motkopplat till omotkopplat så ökar nivån närmare 5ggr dvs effekten ut ökar 25ggr MEN iom att förstärkaren ändå bara kan leverera runt 12W sinus så är det faktiskt ingen fara vilket till slut blev anledningen till att jag kommer köra på detta viset med mina KPA.

MVH/Roger
PS
Jag känner mig nöjd med att äntligen ha en design-filosofi, plyfa målad röd blir det alltså, skall bli extra roligt att måla med nån färg annat än båtfernissa eller svart som typ är alla färger jag målat med i hela mitt liv, sen skall det bli kul att att hantverka ihop precis ALLT dvs inga bekväma eller kostsamma utläggningar på plåtslageri, jag sammanställer hela förstärkarna och det enda "fusket" är att en brädgård har kapat till bitarna åt mig men resten gör jag själv. Fattar egentligen inte varför det tog sån tid att komma på detta för detta är ju skitroligt!
Skriv svar