Stöddocka för rörsvarvning

puch
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2014, 18:09:42
Ort: Umeå

Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av puch »

Jag skulle behöva svarva diverse plaströr (30-40cm långa, 90-125 mm i diameter och cirka 8-20mm i godstjocklek) invändigt och jag gissar att jag behöver något slags stöd i ytterkant på rören för att svarva dem. Den gamla rysstillverkade Profilasvarv jag har saknar tyvärr stöddocka och jag skulle därmed skaffa en.

Hur stor är chansen att hitta en stor stöddocka som med modifikation går att passa till svarven? Original blir nog svårt att få tag på men kanske kan man få tag på något begagnat och tillverka en adapterplatta? Dubbhöjden är 130mm om det säger något.

Jag har sett att många gör sina egna stöddockor och jag gissar att det kommer bli den vägen för min del också. Jag skulle gärna köpa något färdigt men funkar det inte så får jag tillverka.

Denna såg ganska enkel ut:
http://www.bazmonaut.com/category/machi ... he/page/4/

Har någon ett förslag på en lämpligare modell?

Jag skulle behöva lite vägledning av någon som har bättre koll på svarvning än vad jag. Jag har tillgång till en svarv men är nybörjare i ämnet.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av Krille Krokodil »

Alternativet hade varit att komma på någon typ av expanderande hållare inuti, typ:
lathe_mandrel_3.jpg
http://www.micro-machine-shop.com/lathe ... arbors.htm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av danei »

Det är svårt att svarva invändigt då...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är där "komma på" ligger, hur hållaren ska se ut för att man ska kunna svarva så mycket man behöver eller >1/2 rörets längd invändigt. Där finns ex. expanderande dorn som bara sitter i chucken med en mutter man drar för att expandera.
puch
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2014, 18:09:42
Ort: Umeå

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av puch »

Ja jag ska bara svarva de yttersta 5 centimetrarna så det skulle kunna funka om tillräckligt mycket utrymme ges mellan röret och bomen som går in. I länken jag bifogade så bygger han en stöddocka men svarvar på motsatt sida där röret är uppspännt invändigt.

Efter lite sökande hittade jag att det verkar heta mandrel på engelska men kom inte så mycket längre. Skulle vara bra om man kunde sätta den i dubbdockan och att det var något som liknade en invändig chuck så att jag inte behövde skaffa så många olika storlekar.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av persa »

Expanderande dorn kan nog bli en dyr lösning om du har många olika innerdiametrar. Enklast med din maskin blir ju att spänna i vanlig chuck på spindelsidan och sedan en stöddocka i andra änden där du svarvar invändigt. Tror det kan bli svårt hitta någon färdig stöddocka som klarar 125 mm som kan monteras på en maskin med bara 130 mm dubbhöjd. Så bygga en egen är nog vad som gäller

Det bästa vore ju om du har en kompis med en rejäl svarv med min. 125 mm spindelgenomsläpp så man kan sticka in alla rör i maskinspindeln och sedan svarva på kort utstick
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av tecno »

kompis med en rejäl svarv med min. 125 mm spindelgenomsläpp
dom växer inte på träd vill jag lova :D
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av persa »

Men dom finns, frågan är bara om det är hos en kompis :)

Kolla annars med någon i närheten som håller på med någon form av cylindertillverkning. Brukar finnas på rätt många håll och kanter
puch
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2014, 18:09:42
Ort: Umeå

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av puch »

:D Nä så lyckligt lottad är jag inte.

Tack för svaren! Antingen nöjer jag kanske mig med en viss dimension av rör så att jag kan skaffa ett expanderande dorn eller så bygger jag eget.

Vad tror ni om en lösning med inlinehjul? Jag har sett den lösningen för träsvarvar och det ”borde” gå att få rätt stadigt. Fast det kanske är viktigt att varje hjul går att justera separat för att centrera ämnet?

Jag ska söka vidare på termen ”expanderande dorn”
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av säter »

Sätt en frihjulande chuck i dubbdockan.
I den chucken långa backar som ser ut som krokar.
Då klarar du nog att svarva 50mm in.
puch
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2014, 18:09:42
Ort: Umeå

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av puch »

:tumupp: Ok ska kolla på det. Inte lika lättsökt term men jag ska prova
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av Krille Krokodil »

Har du inte toppslid så du kan svarva konorna själv? Sedan är det bara slitsa honan med en bandsåg eller vinkelslip.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av persa »

Vad har du för modell på Profila svarv ?. Tycker att 130 mm i dubbhöjd låter extremt litet för att vara en Profila som ju brukar vara hyfsat stora

Det är inte så att du blandat ihop dubbhöjd med höjd tvärslidsplatta till spindelcentrum ?. Dubbhöjd definieras ju som halva svängbara diametern över LÄNGDgejdrarna
puch
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2014, 18:09:42
Ort: Umeå

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av puch »

Krille: jag missade din länk med dornen tidigare men nu har jag tagit en titt. Jag har toppslid så det är fullt möjligt att göra ngt eget. Tack för tipset!

Persa: Jag behöver inte ens blanda ihop saker för att det ska bli fel i det här ämnet men jag är ganska säker på att det stämmer. Största svarvdiameter över bädden är 25cm. Mycket metall är det i den i alla fall.

Jag funderar på att testa med en enkel docka i trä till att börja med. Så länge man kan centrera röret så är det ju inga jättekrafter när man skär i plast.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Stöddocka för rörsvarvning

Inlägg av persa »

Det var en liten Profila. Kan inte finnas så många av den exporterade till Sverige. Men givetvis så bör det väl ha funnits behov att tillverka svarvar även för mindre detaljer back in the USSR

När jag tänker till lite så diskuterades det ju här på forumet för ett antal år sedan om en liten nätt maskin som tillverkades i samma fabrik som Kalashnikov. Kanske det är en sån

Hur som helst. Med den dubbhöjden är det nog rätt utsiktslöst att hitta en begagnad stöddocka man kan utgå ifrån. Så egen konstruktion gäller
Skriv svar