Hjälp att hitta denna komponent

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av Icecap »

Jag använder just en sådan koppling som felspänningsskydd och det fungerar bra.

Visst, dioder är enklare - men vid 10A har även en shottkydiod ett späningsfall som betyder att det blir 5-10W som ska kylas bort.

Det är såklart möjligt - men lampan (glödlampa) får lite lägre spänning och frågan är om intensiteten är så nära på att det är ett problem.

Jag hade alla dagar vald ett par N-MOSFET + 4 motstånd för att ge nära nog 0,0V i spänningsfall, det ger längre livslängd på elektroniken då värme är största fienden.

På den koppling jag använder har jag en 10V zenerdiod och en "omaka" spänningsdelare så att det slår på "snabbt" men ändå tål ganska höga spänningar, Ugs får ju sällan överstiga 12V.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av Andax »

:lol: Två pinnar vs tre pinnar!! Ja det förstås! Så tunga argument står jag mållös inför....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av TomasL »

Skämt åtsido, Visst det finns många sätt att göra det på, jag förordar diodvarianten, då den är enklare på många sätt.
Funkar bättre med krympslang osv ur rent montagehänseende osv.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av Andax »

Skämt åsido, det är väl just manuell montering som man vill undvika. Det är ju mycket smartare att designa in skydden på PCB så att man kan automatbestycka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av TomasL »

Nu gäller det väl, om jag förstått saken rätt enstycksmontage, och PCB i masttopp på en segelbåt, med allt vad det innebär, nja som byggt för problem.
Även om det vore så att det handlar om flera hundra stycken, så blir det fortfarande enklare att montera en axiell diod "inline" med kabeln, krympslang med lim runt det hela.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av SeniorLemuren »

Du har ju rätt som vanligt för helvete. Ge dig nu. Det är klart det är enklare men är det bättre? Det finns ju förslag om att använda MOSFet för att hålla ner spänningsfallet och det låter ju i mina öron vara ett bättre förslag (men kanske inte enklare). En lampa i masttoppen sitter ju där för att synas på håll och ju mindre spänningsfall ju bättre syns den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av TomasL »

En skillnad på typ 50mV lär inte märkas så mycket, spänningsfallet i kablaget är betydligt större än så.
Driftsäkerheten smäller i mitt tycke betydligt högre, eftersom den sitter tämligen oåtkomligt.
Och jo jag vet, har själv klättrat upp i en 23m mast för att lossa ett trilskande storfall, i orkan, så jag vet vad det innebär att göra service på oåtkomliga ställen under sämsta tänkbara förhållanden, dvs natt och 40m/s i medelvind.

För er som inte vet det, så var jag delägare till Big Shadow, en Baltic 42 prototyp ritad av Doug Peterson, ägde båten mellan -85 och -92 ungefär.
Båten ifråga konstruerades för Fastnet Race -79, vi/jag seglade ett antal tiotusen NM med den, i princip alla tävlingar som existerade i Norden på den tid.
Orkanseglingen var det sista Skaw Race som seglades, nån gång början -90talet.
Så jag har lite hum om det här med segling och saker som går sönder, vilket de alltid i alla lägen gör.
http://rbsailing.blogspot.se/2014/12/bi ... onner.html
http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?CLASS_ID=2664
http://www.searchmagazine.se/articles/view/57
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av GFEF »

Är inte någon seglare inte en bryggseglare men TS frågor får mig att bli fundersam ?

>Det som ska ändras är att den lanternan ska bytas ut till två lanternor som aldrig ska användas samtidigt

Första iden var segelbåt under segel eller motorgång.

"Små segel- och motorbåtar (under 12 m) kan ha kombinationslanternor – röd/grön sidolanterna monterad i fören, vitt rundstrålande toppljus plus sidoljus eller (segelbåtar som inte använder motorn) vit/röd/grön kombinationslanterna i masttoppen."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Navigationsljus

Men vilken segelbåt under 12 m har så stora lanternor ?

>om mer än 10 amp på 24 V.

10*24 = 240W.....

"A silicon diode has a typical forward voltage of 600–700 mV, while the Schottky's forward voltage is 150–450 mV."

https://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode

Även en Schottky diod har en effekt förbrukning 0,15 - 0,45 W per amper ström genom den...

Om krympslang över kabel och diod medger tillräcklig kylning för problemfri drift under alla förhållanden ?

Men en segelbåt under segel i mörker har ingen överskott på el-energi....
Goda skäl att minimera förbrukningen .......
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av TomasL »

Ankarlanternan är vit rundstrålande.
serglar_knurre
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 maj 2018, 17:53:13

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av serglar_knurre »

Tjena!

Tack så enormt för alla snabba svar, kul att det går att få hjälp såhär.
TomasL skrev:
vaxfan skrev:Tja, det enklaste är väl att använda ett bistabilt relä:
https://www.electrokit.com/produkt/rela ... bistabilt/
Vaxfan, det enklaste är två dioder i masttoppen och en 2-polig tre-läges strömbrytare på bryggan.

Så omvänd polaritet-alternativet verkar inte helt dumt förutom att det krånglar till det lite för hur man ska koppla grejerna nere i båten. För att det ska funka kräver det alltså att jag ordnar två switchar nere som inte ska kunna sättas på samtidigt som jag förstår det? där den ena funktionen kör (+) på svart kabel och (-) på röd kabel, och den andra funktionen kör - på svart kabel och + på röd kabel, eller har jag förstått det fel? I nuläget är kontrollpanelen väldigt fint gjord med sånna här switchar https://www.reichelt.com/de/en/Fuse-Tec ... stct=pol_0 som gärna behålls som dom är, därför blir det svårt att få till en 2 poligt tre läges switch vad jag förstår det som.

Alternativt vore att köra en pol-vändare nere under durkarna. Det kommer inte växlas särskilt ofta mellan lanternorna, då den ena är en tricolour (som i princip endast används vid havssegling) och ankarlanterna som endast används vid ankring, som namnet lyder hehe. En sekundär switch monterad under durken där kablarna från masten går ut skulle kanske funka? Så vid på och avslappning av lanterna styr man från kontrollpanelen och vid ändring av funktion får man lyfta på durken.

--> Thomas

kul med fler seglare! Tragisk olycka det där, fastnat -79 alltså. För det var väl storm-året? Jäkligt kul race för övrigt. Som du säger är driftsäkerhet a och o på sånna här grejer, så jäkla trist när saker ska paja.

-->>GFEF
Gränden för att ha kombinationslanterna ligger på 20 meter. Vi ligger på gränsen men kommer ha detta som "fuckit det är skitväder vi drar på den så lastfartyget där borta verkligen ser oss". Intressant att du drog upp frågan ang. strömförbrukningen iallafall, men jag räknade ju tokfel där, blev fel tiotal! :)

här är lanternan för intresserade:
https://www.svb24.com/en/aqua-signal-le ... using.html

Det finns gott om krut i båten så om förbrukningen för lanternan ökar med några procent kommer det inte göra något, öl-kylen och AC'n är den stora eltjuven ombord så man får sätta det i relation.

Kan man bygga denna funktion i masttoppen med ett sånt "Relä G5RL 1-pol växlande 24VDC 16A bistabilt" vore ju det schysst tänker jag, så slipper man dra massa ny el i båten också (kontrollpanelen sitter en bit bort från masttoppen, därifrån det går en samlad (-)kabel från övriga lanternor osv i masten). Förstår inte riktigt funktionen på den där, får försöka läsa på mer. Men denna fyller alltså den funktion jag efterfrågar, eller måste den kombineras med dioder?

mvh
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av TomasL »

Så omvänd polaritet-alternativet verkar inte helt dumt förutom att det krånglar till det lite för hur man ska koppla grejerna nere i båten. För att det ska funka kräver det alltså att jag ordnar två switchar nere som inte ska kunna sättas på samtidigt som jag förstår det?
Nej det räcker med en switch, tvåpolig treläges 1-0-1, funktionen blir då Segling-Släckt-Ankring.
Men hur gör du med motorlanternan, den skall ju sitta över Barbord/Styrbords-lanternorna

Jo Fastnet -79 var nog inte så roligt för dem som var med, det var väl ett 18-tal personer som omkom har jag för mig, 5 båtar sjönk, och minst 75 båtar kapsejade, och hamnade upp och ned på. Orkanen vi råkade ut för under Skaw-Race gav väl en viss försmak om vad de råkade ut för.
Vi var runt 30 båtar som lämnade Marstrand för anseglingen till Hankö, där starten skulle vara, 18 båtar kom fram.
Så orkanen var ju egentligen inte under själva racet utan anseglingen till racet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av rvl »

serglar_knurre skrev:här är lanternan för intresserade:
https://www.svb24.com/en/aqua-signal-le ... using.html
LED och gemensam minus! Då kommer inte polvändningsgrejen att fungera som sådan. Hade de inte varit i samma burk, så hade polvändningen redan varit klar utan yttre dioder, då lanternan redan från börja accepterar ström bara från ett hål och tydligen också tål fel polaritet, utan att släppa den magiska röken.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av TomasL »

Nä, då blir det genast mer komplicerat, om det är en gemensam anslutning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av TomasL »

Denna bör kunna fungera tycker jag. (Rätta mig om jag har fel).
Eftersom det är en LED-lanterna så bör den ha intern switchregulator, så spänningsfallet borde inte spela någon roll
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hjälp att hitta denna komponent

Inlägg av Glattnos »

Om det är aluminium-mast skulle man kunna jorda i masten och sätta en kabel på varje lanterna.
Skriv svar