RF-Choke/HF Balun

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av metric »

Det du har gjort är en Balun.
Balanserad till obalanserad.
Din antenn kommer troligtvis att ha en impedans på flera Kohm när den inte
är i resonans. Och resonansfrekvensen är inte helt enkel att räkna ut.
Du kommer behöva en transformator för att få ner impedansen närmare 50ohm.
Sen kommer du behöva en tuner för att matcha den mot sändaren.
160 och 80 m kan du nog glömma med den längden på tråd du har.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Är min antenn balanserad eller obalanserad? Benen på antennen är bara i 90graders vinkel mot varandra och jorden är hälften så lång som antenn sladden.

Jag har en tuner som ska kunna stämma av antennen mot min radio, går det att sätta en tex 9:1 UnUn efter min BalUn? Om jag vill få ner impedansen på dom lägre banden?
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av metric »

Jag har ingen erfarenhet av en antenn som din. Men jag hade nog skippat balunen till att börja med.
Jag hade gjort en Unun istället.
Här finns lite idéer http://vk3il.net/projects/efhw-matching-unit/
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Det verkar som att balanserad/obalanserad kan översättas till symetrisk och asymetrisk när det gäller antenner. Min antenn är asymetrisk, och därför är den också obalancerad. Sedan kommer ju frågan om min matningsledning(RG58) är balanserad eller obalanserad, som jag tolkar ARRL Handbook så är en koaxialkabel obalancerad. Men om både antennkabel och antenn är obalancerade, varför skulle jag då vilja ha en Balun?

E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av E Kafeman »

Balanserad/obalanserad avser i sammanhanget elektriska egenskaper. Symmetrisk/asymmetrisk är geometriska egenskaper. Är något asymmetriskt utformat är det troligt att dess elektriska egenskaper kan på ena eller andra sättet betraktas som obalanserade, men det är inte på något sätt en regel.
En balun gör precis det som den står för. Balanserat betyder i sammanhanget att samma ström som finns på den ena balanserade anslutningen finns på den andra balanserad anslutningen, men med motsatt polaritets-tecken.
En balun används ofta för att ansluta till en dipol på ett sådant sätt att den matande koaxialkabel inte blir en del av antennen.
En ytterligare förutsättning för att koaxialkabeln inte ska bli en del av totala antennen är att impedansmatchningen är korrekt.
En balun kan även bidra som impedanstransformator, vilket kan hjälpa till som en del av totala impedansmatchningen.
Balunen gör inte din antenn eller dess närfält geometriskt symmetrisk, det är något helt annat.
Balunens balanserade sida kommer ge antennens bägge elementhalvorna lika mycket ström i matningspunkten, även om antennen har asymmetriskt utförande.
Asymmetrin kan medföra att de bägge halvor fungerar olika bra, strömmen fördelar sej inte symmetriskt utefter elementen.
Därför, en osymmetrisk antenn gör det lite svårare att bedöma hur dess strålningslob och optimal riktning kommer bli.
Även om dipolen är asymmetrisk behövs fortfarande balunen om inte koaxialkabeln ska agera som en del av antennen.
Det är vanligt att balunen kombineras med en reaktiva komponent (induktans eller kapacitans) som kan behövas för att nolla ut antennens reaktiva egenskaper till skillnad från antennens resistans som ska matchas mot matningens resistans.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av 4kTRB »

Hittade den här om det kan vara till någon nytta...

Bild
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Då verkar det som att jag ska använda min Balun åtminstone!

Tyvärr klarar min tuner inte av att anpassa antennen till 40 eller 80m, går det att elektriskt förlänga antennen med en spole utan att bränna bort all RF_energi i den?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av E Kafeman »

Uttrycket är vanligt men antennen blir inte förlängd av en spole.
Om man har kort antenn-längd får man stå ut med att den inte kan mäta sej med en fullstor variant.
En spole kan göra att befintliga längden blir effektivare, optimalt lika effektiv som om tråden varit en del av den fullstora antennen.
Den saknade delen av antennen kan återskapas virtuellt med hjälp av spolar och kondensatorer, så att radion inte märker skillnaden i last.
Som ett tummått, är det hälften av ideal resonant antenn-längd som skapas virtuellt så kommer hälften av utmatade effekten att förloras i den virtuella delen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av 4kTRB »

Ofta hör man av radioamatörer att antennen är missanpassad
men det fixas med en tuner och så får man uppfattningen
att det blir lika bra eftersom stående vågen försvinner.

Radion driver nu något som är anpassat men slutresultatet blir inte alls
lika effektivt som att ha en bra antenn. En bra antenn
strålar ut det mesta vilket det inte gör med en kompenserande
tuner emellan.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av metric »

Så är det givetvis.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Man sänder på den antennen man har, inte den man vill ha :) Självklart blir det inte någon super station i min lilla lägenhet. Lyckades etablera kontakt med en kille i Frankrike på 7MHZ bandet idag :)
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Vad ska jag göra för att komma ner på 3,5MHz? Är en spole eller en unun transformator bäst? Det kanske är mer förluster i en spole?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av 4kTRB »

Om reaktansen är för låg så blir det väl en kondansator i serie.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av E Kafeman »

En spole eller kondensator, som är reaktiva element kan välgjorda ha små resistiva förluster.

Några möjliga problem som ökar med kort antenn relativt våglängden:
De reaktiva förlusterna i antennen blir svårare att kompensera för ju kortare antennen är relativt våglängden eftersom antennen blir allt mer reaktiv vilket kräver större värden på komponenterna i kompensations-nätet..
Effektiva bandbredden sjunker när antennen är matchad. Blir svårare att hitta rätt matchning och små förändringar typ väder kan drastiskt försämra matchningen.
Delvis på grund av nödvändiga transformations-ration ökar med lägre frekvens ökar antennens förlustresistans samtidigt som strålningresistansen sjunker.
Om en dipol-antenn är kort relativt våglängden innebär det att antennens effektiva upptagningsyta minskar så man får helt enkelt in mindre med signal.
På lägre frekvenser tilltar problemet med lokalt skapat el-brus som maskerar långväga signaler, i synnerhet om matchningen är dålig.

En fördel på grund av att lokala bruset är högt är att det egna systembruset betydelse minskar.
Brusnivån kommer till stor del från all modern elektronik typ switchade mobil-laddare, lysdiodslampor, datorer, ljusdimrar... Ett problem som var betydligt mindre för 10-20 år sedan.
Det kan finnas skäl i att se över radions absoluta närområde, vilken typ av modern elektronik har du själv inkopplat i närheten av din radio?

Ett inte helt ovanligt lägenhets-alternativ, där yttre utrymme för effektiv antenn-längd saknas för lägre frekvensband kan vara en loop-antenn på balkong då sådan kan vara lättare att avstämma samt att man får noll-noder som ger viss riktverkan då man kan undertrycka vissa riktningar med höga störnivåer eller oönskat starka sändare.

Om det bara är mottagning, ej sändning, som är intressant kan man förbättra matchningen av kort dipol med aktiv elektronik, ett förstärkarsteg med hög inimpedans och 50 Ohm ut t.ex.
En vanlig nackdel är att sådan antenn effektivt plockar upp alla möjliga lokala elstörningar.

Du bor i hyreshus... var lite kreativ, vad finns på taket? Finns höjdbegränsning? Flaggstänger ljusstolpar, träd..
Har du fönster på två hussidor? Dra en kabel utvändigt om huset från sida till sida som loop-antenn. Vindsutrymme? Åskledare? Skärmen till central-antenn kan visa sej vara riktigt bra som del i en dipolantenn.
Finns vattenrör av metall i huset kan de vara bra jord-referenser till en monopol. Monopolen finns redan om du ändmatar din dipol.
Telefontråd (utan ADSL!) kan vara utmärkt antenn, både luftburen och nedgrävd. Vet man lite vad man gör så påverkas inte telefon-funktionen.
Själv lyssnade en gång i tiden på återutsända väder-satelliter och annat under 200kHz genom att använda den befintliga nedgrävda teleledningen som antenn och med elnätets jord som referens.
Kanske skulle varken elleverantören eller televerket uppmuntrat sådant, men jag frågade inte, så jag vet inte.

Ett lite mer avancerade alternativ är att sätta upp radion på någon helt annan plats med gott om antenn-utrymme och lågt lokalt brus och sedan kontrollera radion helt över internet.
Enklast är om transceivern är av sk SDR-typ då det oftast finns färdiga programvaror som hanterar både sändning och mottagning på avstånd av sådan radio.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Tack för alla tipsen! Jag provade att sända lite på balkongräcket(det är ca 20m långt), med vattenledningen som jord, men lyckades inte få några kontakter. Mottagningen fungerade bra dock, så det kan ju ha varit konditionerna/otur. Jag ska testa med en förstärkare, med 5W är man väldigt beroende av konditionerna.
Skriv svar