Dåligt uppdatera hemsida, har kört i en Bridgeport vmc 600.
Har skaffat en Deckel maho dmu70V 5-axlig också men inte börjat köra i den än, galet sugen på att leasa en ny HAAS umc 750 istället men vet inte om jag vågar.
Har precis skaffat en Gildemeister NEF 400 svarv med drivna verktyg så det ska bli kul.
Mycket imponerande arbete på det insuget
Hur många uppspänningar är den största delen körd i?
Jag antar att du spänt upp den i vinkel när du fräste portarna.
8 uppspänningar för bottendelen, använder fusion360
Är HAAS så dåliga alltså? man hör ju olika överallt, vet ju inte vad man ska tro. Skumt att de kan sälja så mycket.
Tanken var att kunna köra motorblock men då är det ju bara att glömma.
Tack Säter, har precis fått förfrågan om att köra motorblock, 5st från gjutna ämnen till att börja med sen ev från solida ämnen i framtiden.
Vet inte om jag vågar mig på det.
Jag skulle inte rekommendera någon att ge sig på ett motorblock i en 5-axlig Haas. Inte heller i DMG:n om den är av den modell jag tror "toalettsitsmodellen"
Du bör ha en bättre 5-axlig lösning med en vagga med likvärdig lagring i bägge ändar. Ett bra exempel är Hermles modernare 5-axliga maskiner och även många av dom Japanska tillverkarna har riktigt stabila lösningar (kostar dock multum)
Tack för input , en Hermle eller liknande har jag inte råd att drömma om ens , jag får säga nej till blocken.
Känns ju som man kommer råka ut för en hel del krångel innan man får ordning på allt också, även om man haft en bra maskin.
fräsarn skrev: en Hermle eller liknande har jag inte råd att drömma om ens
Det börjar bli allt vanligare att det dyker upp begagnade 5-axliga maskiner. En ny Haas UMC750 lär ju landa på minst 1,3 milj. när man plockat på vad som behövs. För samma peng bör du definitivt kunna hitta en bra begagnad maskin av bättre fabrikat. Vad jag förstått säger dessutom inte leasingbolagen kategoriskt nej till begagnade maskiner nu för tiden
persa skrev:Jag skulle inte rekommendera någon att ge sig på ett motorblock i en 5-axlig Haas. Inte heller i DMG:n om den är av den modell jag tror "toalettsitsmodellen"
Sandvik körde ju många år med Matsuura och Nikken rundbord.
Detta verkade ju ha fungerat hyggligt.
De har erbjudande nu som jag tyckte verkade vettigt. 1,2 installerat och klart
men är det ingen bra maskin spelar det ju ingen roll.
Får försöka komma igång lite i toalett-DMG n så länge och kolla efter begagnat istället.
Finns en finne som kör riktigt fina billet motorblock i en hurco med iställd vagga, ser inte så stadigt ut och man vet ju inte inte precisionen.
Blocken körs i england nu, ska försöka luska ut vad de har för maskin, ingenting mäts upp i mätmaskin...
Känns ju lite folkrace men det kanske är så man måste göra om det ska bli klart nån gång och funkar det så räcker väl det,
att få alla mått inom tolerans är ju bara att glömma.
Känns som att uppspänningen och spänningar som släpper i materialet kanske kan ställa till det mer än precisionen i maskinen.