Bygga egna bilbatterier?
Jag gillar Biltema.
Men... Önskemålet här är att det ska vara billigt och lätt att byta batterier med döa celler.
Om man håller sig till standard delar så blir priset troligen lägst. Om man använder batterier av mindre storlek så blir det billigare att byta om en cell går sönder. Således talar det för många vanliga 12V batterier. Optimera för att köra korta sträckor bara så väger det mindre.
Vill man åka långt så får man ha en liten släpvangn (typ 120x60cm) med en 12/24V disel generator på.
Klart.
PS. Är det någon som vet hur det är med dom "nya" kalium/kalisum batterierna? Väger dom mindre per Ah och hur är det med hållbarheten?

Men... Önskemålet här är att det ska vara billigt och lätt att byta batterier med döa celler.
Om man håller sig till standard delar så blir priset troligen lägst. Om man använder batterier av mindre storlek så blir det billigare att byta om en cell går sönder. Således talar det för många vanliga 12V batterier. Optimera för att köra korta sträckor bara så väger det mindre.
Vill man åka långt så får man ha en liten släpvangn (typ 120x60cm) med en 12/24V disel generator på.
Klart.
PS. Är det någon som vet hur det är med dom "nya" kalium/kalisum batterierna? Väger dom mindre per Ah och hur är det med hållbarheten?
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
- funkis
- Utsparkad, på semester
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
- Ort: Lite här och lite där!
De säger:
>Bilen kommer att drivas med en växelströmsmotor från ABB. Fördelen >med denna typ av motor är att man i princip har konstant vridmoment vid >alla varvtal och att tomgångskörning är ett minne blott. Behovet av >växellåda och koppling kan därför elimineras. Service och reperationer av >själva motorn behövs i princip aldrig göras.
Hur i fanken kom dom fram till att dom skulle slippa
växelådan med en motor som håller konstant varvtal!!
Den där motorn ser ju ut som vilken 2/3 fas AC motor som hellst!
Är det inte så att en AC motor just inte har konstant
vridmoment vid olika varvtal. Om den hade så skulle
man väll inte ha DC motorer i alla industri fräsar,svarvar, sågar etc.
Har nån sett ett jämförelse karta mellan en synkron
8-12pols DC motor och en asynkron 4pols AC driven motor!
Inte fanken kan väll AC motorn ha bättre verkningsgrad
vid olika varvtal än en multipols DC synkron motor väll?
Eller har jag missförstått något här?
Vilken är den ledande dogman inom proffsen i elbils
industrin gällande motor valet? AC eller DC?
/funkis
>Bilen kommer att drivas med en växelströmsmotor från ABB. Fördelen >med denna typ av motor är att man i princip har konstant vridmoment vid >alla varvtal och att tomgångskörning är ett minne blott. Behovet av >växellåda och koppling kan därför elimineras. Service och reperationer av >själva motorn behövs i princip aldrig göras.
Hur i fanken kom dom fram till att dom skulle slippa
växelådan med en motor som håller konstant varvtal!!
Den där motorn ser ju ut som vilken 2/3 fas AC motor som hellst!
Är det inte så att en AC motor just inte har konstant
vridmoment vid olika varvtal. Om den hade så skulle
man väll inte ha DC motorer i alla industri fräsar,svarvar, sågar etc.
Har nån sett ett jämförelse karta mellan en synkron
8-12pols DC motor och en asynkron 4pols AC driven motor!
Inte fanken kan väll AC motorn ha bättre verkningsgrad
vid olika varvtal än en multipols DC synkron motor väll?
Eller har jag missförstått något här?
Vilken är den ledande dogman inom proffsen i elbils
industrin gällande motor valet? AC eller DC?
/funkis
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
De fick just ett stipendium på 100 000 för bästa examensarbete trots att bilen ser ut som skit och motorn ligger bredvid. Ragga sponsorer var de dock inte dåliga på. 1.2 miljoner ryktas det om. Skall bli kul att se om den där bilen kommer att rulla för egen maskin någon gång. Om inte så har de byggt världens dyraste kit-car - för det är vad det är.
Generellt sätt så ger en DC-elmotor bättre verkningsgrad ju högre spänning man driver den med (förutsatt konstant effekt) eftersom det ger lägre ström och därmed lägre resistansförluster.
Om många celler seriekopplas får batteriet dock så hög inre resistans att det är större förluster i batteriet än i motorn. Hög spänning är alltså inte alltid bra
Funkis:
Vid konstant frekvens på växelspänningen som driver motorn är varvtalet nästan konstant (eftersläpningen brukar vara upp runt 5% vid max märkmomentet). Eftersom de använder batterier har de elektronik som skapar växelspänningen och kan därför styra varvtalet steglöst.
Om många celler seriekopplas får batteriet dock så hög inre resistans att det är större förluster i batteriet än i motorn. Hög spänning är alltså inte alltid bra
Funkis:
Vid konstant frekvens på växelspänningen som driver motorn är varvtalet nästan konstant (eftersläpningen brukar vara upp runt 5% vid max märkmomentet). Eftersom de använder batterier har de elektronik som skapar växelspänningen och kan därför styra varvtalet steglöst.
Greensilver:
Det trista är att dom får antingen ganska dålig prestanda (många tunga batterier) eller dålig räckvidd (färre tunga batterier).
Lösningen som jag ser det är att spara på batterierna för att få en rolig bil och ha en liten släpkärra med diselgenerator.
Kunden som säger: -"Ahh, den var kul att köra men om jag vill åka till moster 50mil bort då?
Svara man lätt: -"kroka på släpkärran och du kan åka hur lång som helst så länge du kan stanna och tanka disel."
Det trista är att dom får antingen ganska dålig prestanda (många tunga batterier) eller dålig räckvidd (färre tunga batterier).
Lösningen som jag ser det är att spara på batterierna för att få en rolig bil och ha en liten släpkärra med diselgenerator.
Kunden som säger: -"Ahh, den var kul att köra men om jag vill åka till moster 50mil bort då?
Svara man lätt: -"kroka på släpkärran och du kan åka hur lång som helst så länge du kan stanna och tanka disel."
- funkis
- Utsparkad, på semester
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
- Ort: Lite här och lite där!
Bearing:
Ge exempel på en sådan frekvens styrelektronik?
Webben kanske någonstans?
Eller snarare sagt hur är denna uppbyggd?
Som en vanlig 12V DC till 220V AC converter?
http://www.joliettech.com/abb_acs-800_a ... erview.htm
Snabba elbilar! Bygg och kör !
http://www.dwra.net/wlbonneville.htm
http://www.theautochannel.com/news/2005 ... 45243.html
Om motorn:
ABB's system uses a regenerative standard inverter from its ACS800 motor
drives line to convert the 600V DC (direct current) output from the car's four
packs of 52 lead-acid batteries into AC (alternating current) power for the
two motors.
To prevent overheating during the record attempt, each motor has been
adapted to include a forced-ventilation system that is comprised of a series
of 24-volt DC fans, to help keep the motors below their maximum operating
temperature of 180 degrees C (356 degrees F). ABB sensors fitted to each
motor winding provide real-time information about motor temperatures and
help protect the motors.
/funkis
Ge exempel på en sådan frekvens styrelektronik?
Webben kanske någonstans?
Eller snarare sagt hur är denna uppbyggd?
Som en vanlig 12V DC till 220V AC converter?
http://www.joliettech.com/abb_acs-800_a ... erview.htm
Snabba elbilar! Bygg och kör !
http://www.dwra.net/wlbonneville.htm
http://www.theautochannel.com/news/2005 ... 45243.html
Om motorn:
ABB's system uses a regenerative standard inverter from its ACS800 motor
drives line to convert the 600V DC (direct current) output from the car's four
packs of 52 lead-acid batteries into AC (alternating current) power for the
two motors.
To prevent overheating during the record attempt, each motor has been
adapted to include a forced-ventilation system that is comprised of a series
of 24-volt DC fans, to help keep the motors below their maximum operating
temperature of 180 degrees C (356 degrees F). ABB sensors fitted to each
motor winding provide real-time information about motor temperatures and
help protect the motors.
/funkis