Lödverktyg sammanfattning.

peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av peo007 »

Har en gammal Weller wctp 50W som funkar kanonbra men är lite klen om det är stora saker som ska lödas.
Så nu har jag beställt en Weller WS81 för 2500:- ink frakt :) :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av hanpa »

Apropå lödverktyg. Jag råkade gå förbi rullarna med lödtenn på Biltema idag och tänkte att huga vad dyrt det var för så lite. Kollade vad det kostar om man beställer från kina, typ halva till en fjärdedel av priset.

Hur som helst, jag har kvar ett par rullar som jag köpte i början c:a 1980, med bly. Klarar mig nog ett tag...

Är det någon skillnad att löda med blyfritt, förutom att det är mer miljövänligt?
Fördelar/nackdelar?
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Baroon »

Det kräver mer värme och är allmänt svårare att jobba med. Undvik det så långt som det är möjligt för hobbyprojekt. Producerar du saker är det blyfritt som gäller.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Gizmo »

hanpa skrev:Är det någon skillnad att löda med blyfritt, förutom att det är mer miljövänligt?
Fördelar/nackdelar?
Det är bättre för miljön, och standard sedan några år tillbaka men om jag fattat saken rätt så innehåller det ganska läskiga ämnen som flussmedel, och betydligt mer flussmedel än blyat dito. Men det är väl klart man ska köra blyfritt ändå, desto större anledning att använda fläkt och utsug.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

det är omtvistat om det gör någon som helst skillnad ens i industrin, och hemma för hobbyister gör det exakt NOLL skillnad, klart man kör blyat då.
alexanderson
Inlägg: 779
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av alexanderson »

Köpte en 100W lödkolv på Biltema. Billig!
Efter 5 timmar var den första spetsen slut. Efter 5 timmar till var den andra spetsen också dålig. Lödkolven blir för varm. Dimmer eller vridtransformator bör användas.
Har tillverkad spetsar av massiv mässing och aluminiumbrons. 12mm bred mejsel. Dessa funkar bra.
alexanderson
Inlägg: 779
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av alexanderson »

Spetsar av mässing och aluminiumbrons verkar vara ganska likvärda när det gäller slitage!
Egr
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 mars 2017, 09:19:12

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Egr »

Jag ärvde en Weller Pyropen Piezo av en bekant som sålt huset på halväldre dar och den är hittills fantastiskt sympatiskt. Bara lött lite kabel och småelektronik än så länge, men som sagt, grymt trevlig manick. Måste bara inhandla lite gas nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Andax »

Någon som har en aktuell uppdatering kring en semi-professionel lödstation + ev varmluftstation för prototyp, och rework, framförallt för SMD. Säg en prislapp upp till ca 10000:- inkl lite olika spetsar mm.

Tips på ett bra lödmikroskop tas tacksamt emot också...
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Andax »

Det blev en Weller WX2021, dvs en WX2 + WXMP och WXMT (lödpenna och lödpincett)....
Zef
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 september 2005, 14:41:24

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Zef »

Någon som vet var man kan köpa reservdelar till Metcal för humana priser? Köpte en Metcal MX 500P men saknades lite små saker. Behöver speciellt en hållare för lödpennan.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av adent »

Kolla ebay! Nästa års ETA kan du kolla på också :)
Zef
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 september 2005, 14:41:24

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Zef »

Årets ETA auktion som är skyldig till behovet ;) hittar bara nya på eBay och nästan dubbla pengen som stationen kostade för en hållare :/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

Det är ju ett problem med dom mer proffsinriktade grejerna, samma sak med min JBC varmluftstation, ett nytt munstycke till den kostar ungefär som en hel kinesisk varmluftstation med fem munstycken inkluderade..

Där är ju Weller bra, lite beroende på modell, men spetsarna kostar ingenting och femtio, och då grejerna har tillverkats under lång tid kan man lätt hitta reservdelar billigt, nytt och begagnat.
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Baroon »

Andax skrev:Någon som har en aktuell uppdatering kring en semi-professionel lödstation + ev varmluftstation för prototyp, och rework, framförallt för SMD. Säg en prislapp upp till ca 10000:- inkl lite olika spetsar mm.

Tips på ett bra lödmikroskop tas tacksamt emot också...
Jag har inget att klaga på min JBC CD-2BE
Sparar spetsar genom att gå ner i sömn. Och värms upp snabbare än man hinner hitta vart man ska löda :) Helt klart ett kvalitetsverktyg.

Jag har kikat en hel del på att uppgradera mitt mikroskop till ett Leica-A60-F - Conrad
Ser ut som ett bra mirkoskop med bra focus för avsyning mm.

En vis man kan ha sagt:
Buy once, cry once
Skriv svar