Simulering av Måseskär fyr

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av rvl »

Ett försök till handtidtagning gav att blixtarna på videon jag länkade (inte min video :) ) till är ungefär 1,4 s och mellanrummen hela 3,3 s.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av tecno »

Detta är då BLÄNK inte blink rvl med så lång brinntid och så är det ju tydligt och klart i videon du länkade till.

Roger dina blänk är fortfarande lång kort kortare i din video.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av rvl »

Ja tecno, intuitivt skulle jag gärna hålla med, men per definition går gränsen vid två sekunder, alltså är det inte blänk enligt de länkade definitionerna.
https://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkaraktar
blänk, ett fyrsken med varaktighet minst 2 sekunder. Skenet är kort jämfört med mörkerperioden.
blixtsken, ett fyrsken med kort varaktighet, i regel max 0,7 sekunder och alltid kortare än 2 sek. Skenet är kort jämfört med mörkerperioden. Äldre beteckning i sjökort Bx, nuvarande beteckning Fl.

Rogers mörkermellanrum mellan ljusglimtarna är tillsvidare alltför korta, förutom det avslutande mörkret förståss.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av tecno »

definition går gränsen vid två sekunder
Ja och den är på tok för lång.
Har producerat produkter som gått via Sjöfartsverkets tester och detta med blink/blänk har man ältat om i åratal.
Projektet nerlagt sedan årtionden pga ändrade fiskeregler i Östersjön. Detta om detta...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Det är en oavsiktlig funktion att första pulsen blir dubbelt så lång som de bägge efterföljande.
Beror på att kondenstorn för nand2 blir högre uppladdad under den längre tiden, 15-20 sekunder än när det bara finns en eller två sekunder till förfogande.
Det är lätt att fixa till. Vet inte vilket av mina förslag som du byggt och hur exakt du följt dessa men här ett förslag som fixar till mer jämna period-tider för en av kondensatorerna:
M-fyr2b.png
Ändringen består i att lägga till en extra diod, den med tjocka ledare. Denna ändring medför att man måste justera period-tiden för nand1 så att tre perioder fortfarande hinns med i nand2.
När du trimmar tiderna med t.ex. oscilloskop, gör det i ett första skede utan att ha C3 inkopplad (lossa ett ben) så blir det enklare att se att tiderna blir de rätta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej E Kafeman!

Stort tack för exakt det schemat har jag turligt nog använt!

Bifogar annars mina värden där du kanske blir lite förvånad :)

MVH/Roger
PS
Jag lärde mig lite av kretsen när jag fick väldigt olika bud på antalet småblixtrar, det var allt från två till sex, efter en massa huvudbry kom jag då på att NAND1 sätter antalet pulser hos NAND2 genom att strypa med en nolla och eftersom den höga delen av perioden skall släppa igenom typ 3 blistrar på mindre än 10s så måste ju H vara kortare än L ty LED ska vara släckt runt 20s, en faktor 3 mycket cirkus gäller alltså, nuvarande värden: 390k/60k//390k~7,5 och jag som trodde jag förstog nåt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag adderat dioden och trimmat om tiderna lite och har nu i alla fall väldigt nära 30s i periodtid men jag uppmäter också att tiden mellan blixtrarna verkar för liten (runt 1,5s isf 2,5s) fast jag tror att jag släpper det för denna delen av timingen är byggd i luften och VÄLDIGT svår att ändra.

Video på nuvarande alster:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Första och efterföljande blink ser på youtube-filmen mycket lika ut i längd, så det får du väl vara nöjd med.
Om du skulle vilja justera puls-längderna antar jag att du har koll på vilka motstånd som behöver justeras.

Vad blir nästa fyrbygge? :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är mycket nöjd med det här, det blir för struligt att fixa till det där lilla sista (som ingen bryr sig om ändå).

Stort tack för hjälpen med detta!

MVH/Roger
PS
Jag har precis borrat lådan men hinner inte mer ikväll (bärsen är slut ;) ) för kvällsvarden (Gråsej) närmar sig men i morgon ska jag ta itu med det mekaniska och flytta in allt i lådan sen blir det nog nåt eller några kort till om jag känner mig själv rätt :)

Apropå nästa fyrbygge så lär det inte bli några fler för jag kan ju inte anlita dig alla gånger :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag (nästan) byggt in den i en Aluminium-låda från Hammond.

Jag fick nämligen problem ty jag hade bara M3-mutter som distans mellan kort-låda och det räckte inte när jag hade skippat att klippa de grova benen från plintarna, det blev kortslutning mot chassi.

Eftersom kortet nätt och jämt går i lådan och man tom måste lägga i kortet först och montera kontakterna sedan, så blev det lite jobbigt när jag upptäckte att det inte kom fram nån matning till kortet.

Men när jag insåg att det nog hade med plint-pinnarnas kortslutning mot chassi att göra så passade jag på att kila in en gummi-plupp från alla mina rör med logikkretsar som jag vunnit på auktion här på forumet under kortet och istället för att behöva löda loss (och montera loss, obs) allting så blev denna fix att fungera bra.

Sedan fick jag emellertid ett annat problem, det lös inte.

Jag mätte att innan 47 Ohm fanns signal men inte efter (och över LED), hmm tänkte jag och fick först för mig kortslutning mot chassi men jag mätte inte det sen fick jag för mig mig att LED kanske hade gått sönder, trodde inte på det men det såg nästan så ut, men efter lite testmätningar kom jag fram till att det var kortslutning i själva kontakten, jag skruvade då isär kontakten och synade den noga men såg inget, dock bände jag isär de två ledarna och då plötsligt visade Fluke OL, fast då provade jag att åter fästa kabeln i dragavlasten men då kom kortslutningen tillbaka så till slut blev jag tvungen att helt enkelt lämna tåtarna odragavlastade för det var enda möjligheten att undvika kortslutning, mycket skumt men ingen kommer rycka speciellt många gånger in den kabeln ändå (provade förresten att smältlimma mig till en dragavlast men då gick inte arrangemanget in i kontakten så jag la ner den ide'n).

MVH/Roger
PS
Nu ska jag bara skruva på locket och klistra på mina självhäftande transparenta OH-lappar på kontakter och enhet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer de allra sista bilderna.

Enheten är nu ihopmonterad och jag har satt på etiketter (vilket det är det enda jag får sätta på :D ).

Enheten fungerar, jag är supernöjd!

Tack E Kafeman för detta, kommer aldrig glömma det, säg till om jag kan hjälpa dig med nåt (vilket jag tvivlar på att jag kan).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Min del är måttlig, det är den som sitter med lödpennan som är skaparen och som får lösa tekniska och praktiska problemen.
Fyrarna var din ide från första början och det är du som slutfört det. :bravo:

Sättet lysdioden blinkar på, som är betydligt mer än ett enkelt tänd/släck ger definitivt en fin fyr-känsla.
Det som skulle kunna lyfta det hela ytterligare ett snäpp är med tanke på ditt kunnande att nästa projekt även innefattade att bygga in lysdioden i en liten fyr-modell.
Du har vad jag förstår alla nödvändiga verktyg och kan hantera dessa.
Somliga fyrar behöver inte ens byggas, de finns gratis färdiga med linshus och allt i närmsta soptunna.
PET-bottles.jpg
Bilden visar exempel på fyrar från Vinga, Landsort och Hållö samt flera andra. :)
Måseskär och Pater Noster behöver bara toppen av en flaska samt lite blompinnar.
Det som saknas för mer realism är lite färg och klipp och klistra dit smådetaljer och skulle dessutom vara miljöriktig återvinning.
Skulle till och med gå att tjäna en krona eller två på att sälja i sommar i någon turist-butik.
Får du bara klura på det lite, med Vinga och Måseskär som erfarenhet, kan du nu kan fixa blinkmönstret för de flesta fyrarna i Sverige helt på egen hand.

Grattis till Måseskär men hoppas du får uppslag till fler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad glad jag blir när jag läser det här!

Jag gillar dock mest elektronik men som du förstått är jag tämligen medioker på det, men för att inte trycka ner mig själv fullständigt törs jag nog ändå säga att det är lite som du säger, dvs med mina erfarenheter från Vinga och Måseskär kan jag kanske få till "vilken fyr som helst", jag tvivlar på det men det finns en liten chans nu när du har lärt mig de basala tricken.

Jag har precis packat den här burken för att skickas till min gamla vän på Käringön, min förhoppning är att han eller nån konstnär ute på ön (för det finns flera stycken) bygger en modell av Måseskär och stoppar in min burk i den.

Annars begriper jag faktiskt inte dina PET-flaskor riktigt men det vore roligt att bygga seriösa (och elektriskt kompletta) modeller själv, min spontana tanke då är blompinnar och balsa-trä (samt kanske PET till fönstret).

Tack för gratulationen, kan hända på sikt att jag bygger fler fyrar.

MVH/Roger
PS
Avslutar med ett stativ-taget kort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Det är kanske bara jag som ser likheterna mellan flaskorna och fyrarna.
fyrar.jpg
Skruvar man av korkarna så blir gängorna/fyr-linserna synliga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har ju faktiskt helt rätt, spana in Vinga och Raps-Olja t.ex!

Tål att funderas på det här :)

MVH/Roger
Skriv svar