Hjälp att testa elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Hjälp att testa elmotor

Inlägg av E85 »

Jag köpte två gamla elmotorer med hydraulpumpar på. 3kW / 2800varv/min. Det skumma är att det är både 230V och 380V matning till motorerna. 230V-ledarna är märkta T och de andra UVW.
Nån som har nån idé varför det ser ut så? Dom har suttit på en billyft tidigare. Det står 230/380V på skylten.
IMG_20171201_181808976.jpg
IMG_20171201_201047244.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av metric »

Min gissning är att det sitter en broms på motor som styrs av 230V.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av E85 »

Ja jag tänkte på det också. Jag får prova koppla lite och se hur det går... Men man tycker att det borde vara mekanisk broms av nåt slag på en billyft, eller att bromsen på motorn isåfall vore aktiverad när motorn inte har spänning. Den går att vrida på nu.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av CPMS »

Kan vara en termokontakt i motorlindningen som känner av och bryter kontakten mellan T-ledarna vid för hög temperatur i motorn.
Om du resistansmäter mellan ledarna, vad ligger motståndet på?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av prototypen »

Broms på en hydraulpump, nej det tror jag absolut inte.
Termokontakt, jo fullt möjligt men vad står på märkskylten?

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av grym »

borde vara termokontakt då det är en udda motor, ingen fläkt och då gjord för korta körningar med risk för överhettning om man kör lite mera med den
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av metric »

Håller med , det är nog ingen broms. Kan vara en termokontakt så du ska inte mata in 230v i den.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av CPMS »

Bild på motorplåten och kopplingslådan (öppnad) på motorn om du kan.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av E85 »

Jag fick igång en igår. Det stämmer nog att det var termokontakt för det var nära 0 ohm när jag mätte.
Köpte dom lite på chansning för att de är på 3kW/2800rpm. Sällan man ser såna på blocket här i närheten. Tänkt att använda till bandslipbygge och hydraulpressbygge, men det verkar som att dom inte passar så bra till varken det ena eller det andra när jag fick fundera lite till.
Till bandslipen kanske den är OK ifall man håller koll på temperaturen men eftersom det var en ganska kort splinesaxel blir det lite merarbete att koppla den till drivhjulet för slipbandet. Nån slags lagrad adapter imellan lär nog kanske krävas där.
Till hydraulpress bör man nog ha minst 100 bars tryck kan jag tänka mig men dom här pumparna är på 15bar / 75l/min så det matchar lite halvdåligt. Dock verkar det som att det går att köpa 270 bar / 8l/min-pumpar som är bolt on med samma splines och fläns så det kan ju vara ett enkelt alternativ.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av metric »

Köp en Hudraulmotor till bandslipen :)
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av E85 »

Ja egentligen är ju inte det nån dum idé med hydraulmotor. Dels är det ju coolt och dels är dom inte jättedyra heller. Ska helt klart fundera på det. Finns det några uppenbara fördelar jämfört med direktdrivning med elmotor tro?
edit: Tittade lite snabbt men hittar ingen som passar pumpen jag har till vettigt pris och klarar 2500+ varv/min så det blir nog svårt.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av E85 »

Jag svarvade en adapter som passar motorn för att kunna montera drivhjulet till bandslipen. Svårt att få allting rakt... och jag tabbade mig lite när jag svarvade axeln så det är 0.1mm glapp i lagren. Tror jag ska försöka mig på att få bort det med "cylindrisk fastlåsning" från biltema. Men det är ju kul att bygga själv och alltid lär man sig något.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av prototypen »

Visst kan du prova limma lagret, kommer det att centrera själv med limmet?
0,1 mm är så mycket att det är läge att svarva en ny axel och det ska vara lite presspassning, typ någon hundradel. Tror det var en promille av axeldiametern man fick lära sig på verkstads.

Protte
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Hjälp att testa elmotor

Inlägg av E85 »

Ja jag insåg det också, är ju omöjligt att få dom centrerade. En bit 20mm C45E kostar inte många kronor. Den här axeln svarvade jag ner från 60mm rundstång, därav att jag gärna ville använda den. :) Eftersom det är vinkelkontaktkullager går det väl inte riktigt att limma heller ifall man vill kunna justera förspänningen... så det blir en ny.
Skriv svar