Ej raderbara filer på SD

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av SeniorLemuren »

Man kan ju i alla fall göra som Lasp föreslår. För över alla filer till en egen mapp i datorn. Radera icke önskvärda filer i mappen. Formatera kortet. Kopiera tillbaka kvarvarande filer från mappen till kortet. Radera filerna/mappen på datorn (om man inte vill ha dom där också).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av Spisblinkaren »

Alltid massa trevliga åsikter om datorer här inne :)

Jag kom dock på ett trick som stavas ENVISHET!

Kan Ni fatta, genom att deleta filerna två gånger i rad så går dom att radera.

Vem hade kunnat gissa det?

Mjukvara, jag säger då det :)

MVH/Roger
PS
Oviljan att backa+formatera är dels för att jag är obekväm med datorer dels har det att göra med att jag gärna vill ha en extra backup (alla filer från SD kopierar jag löpande till HD innan jag t.ex laddar upp dom till EF), samtidigt är mitt lilla (1GB) SD-kort snart fullt så jag har redan börjat radera .mov-filer ty med dom händer det mest för jag fotar annars bara 120k-bilder (som det nästan får plats 10000 med, obs!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av Glenn »

Man "måste" formatera kortet i kameran ibland, annars kommer det bli segt och krångla med tiden, jag vet folk som formaterar om kortet varje gång dom tömmer det i datorn. (jag antar att det beror på att de flesta kör FAT som filsystem, och det är både uråldrigt och tämligen värdelöst egentligen)

Fixa en annan "backup" kanske ? typ ett USB-minne i datorn, ett 16G-minne kostar nästan inget idag (under 60:-), då kan du kopiera både till HDD och USB-minnet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av Icecap »

Att använda SD-kort som backup är helt fel! En mekanisk hårddisk är rimlig om den bara används till det, själv kör jag mekanisk lös hårddisk + DVD-bränning.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Detta beror vanligen på en bugg i någon slags plugin som ska generera förhandsgranskningar/thumbnails i windows.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det stora problemet är kanske att TS inte vill ta till sig lösningar och råd.
Allt går att göra på fler än ett sätt, och då skall de banne mig göras på något annat sätt! ;-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av TomasL »

Just detta felet som TS har, uppstår om kortets filstruktur är skadad, vilket inte är helt ovanligt med diverse kameror.
I dessa lägen skall man alltid köra en fel-korrigering på kortet, det bruka fixa till problemet.

Om man rycker ur kortet, utan att låta windows avmontera det först, så blir det garanterat på detta viset.
Dessutom så kan en del kortläsare skapa kaos på korten.
Oftast är det då bäst att låta kortet sitta kvar i kameran, ansluta kameran, och radera filerna från datorn, via kameran.

Sedan kan jag för mitt liv inte begripa vilken nytta man har av 120k bilder, de är ju alldeles för små för att gå att använda till något vettigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra förklarat TomasL!

120k-bilder har man för att ladda upp till EF så att man inte förbrukar mer serverutrymme än nödvändigt samtidigt som bilderna syns mycket väl OCH mitt lilla 1GB-SD varar hur länge som helst :)

MVH/Roger
PS
Inte minst, snabbt går det också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av TomasL »

Smaken är som baken, mina 32G CF-kort rymmer "bara" 300 bilder JPEG+RAW, å andra sidan har jag dubbla kort i kameran, och 8-9 kort med mig, så jag har hitintills inte råkat ut för att jag kört slut på utrymmet.
Dessutom raderar jag alltid allting efter överföringen (sköts naturligtvis per automatik av programvaran).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av lillahuset »

Jag sympatiserar nog med roger i den här frågan. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av TomasL »

Beror ju naturligtvis vad man är ute efter, och vilka krav man har.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Ej raderbara filer på SD

Inlägg av lillahuset »

Naturligtvis. Men jag har för mig att Andy Warhol använde begreppet "disposables" om en del av sin konst. Jag tror att Andy skulle ha gillat 120k. :)
Skriv svar