IoT Sensor för hydraulisk kolv

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

IoT Sensor för hydraulisk kolv

Inlägg av sparcraft73 »

Jag behöver läsa av antalet cykler en hydraulisk kolv gör per tidsenhet.

Jag hade en tanke om att man parallellt med kolven sätter en läsgaffel (https://www.electrokit.com/modul-med-op ... ffel.52499)
och fäster ngt på kolven som bryter gaffeln men tänker att det måste finnas något smidigare sätt.

Vi vill registrera varje stängning av kolven och med hjälp av en RaspberryPi skicka dessa registreringar vidare till en databas.

Är det någon som har en bra lösning på hur man registrerar kolvrörelser. Det är långsamma cykler ca 0,5rpm.

Tack!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: IoT Sensor för hydraulisk kolv

Inlägg av Micke_s »

Accelerometer på den rörliga delen..
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: IoT Sensor för hydraulisk kolv

Inlägg av sparcraft73 »

Tack Micke,

jag har dock en liten fundering och det är hur man skall filtrera ut så att man bara får
den linjära rörelsen på kolven och inte hela maskinens rörelse då denna kan skaka en del
när den körs. Kan man filtrera bort stötar genom att man vet vilken axel den linjära rörelsen sker?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: IoT Sensor för hydraulisk kolv

Inlägg av H.O »

En accelerometer på den rörliga delen av kolven och en på den stationära. Subtrahera värdena.
Men nej, det känns inte rätt....

Kör du kolven i ändläge? I så fall ökar ju trycket så med en tryckvakt kanske du kan avgöra när så sker?

Läsgaffel eller annan typ av gränslägesbrytare känns annars som den mest ruggade och säkra lösningen för jag misstänker att om det är hydraulik så är det inte kontorsmiljö vi pratar om.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: IoT Sensor för hydraulisk kolv

Inlägg av danielr112 »

gränslägesgivare kopplat på en esp8266/esp32 hade jag tagit. Ska du bara skicka datan behövs inte en hel paj.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: IoT Sensor för hydraulisk kolv

Inlägg av Joe »

Induktiv givare eller hall givare och magnet
Skriv svar