Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Glattnos »

Jag ska bygga en båt av glasfiber och epoxi, det kommer bli en sandwish-konstruktion. Då skulle jag vilja plasta in något bra material på vissa ställen i skrovet som går att gänga/skruva i. Det finns nått som heter Tufnol: http://www.tufnol.co.uk/materials-full/materials.aspx men det är lite dyrt lite mixtrigt att få tag på.
Hårt trä funkar ju bra men tål ju inte vatten så bra så jag vill ogärna plasta in det(även om många vanliga båtar har just trä på flera ställen). Sen finns det ju olika plaster som Polyamid, Acental, Nylon mm men det fastnar väll inte epoxin så bra på?

Jag ska inte ha så stora bitar men gärna lite tjocka, tex 20mm så jag kan borra 15mm och gänga eller dra i träskruv utan att det går igenom(och på så sätt säkerställa att det inte läcker in i distansmaterialet). Det är mest för små skruvar till att fästa instrument, lampor, spännremmar och linkande, inte grova saker som tex motorfäste och liknande.

Någon som har något tips?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av grym »

aluminium :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av TomasL »

EK tål vatten.
Balsa är ju det vanligaste distansmaterialet i plastbåtar.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Gimbal »

Nja balsa slutade man väl för länge sedan hoppas jag, kan dock återfinnas i 70-talsbåtar. Divinycell är väl det som används numera. Det är klart bättre då det inte förvandlas till mos vid vatteninträngning. Det är inget att skruva i dock.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av TomasL »

Det kan nog vara så, dock var balsan inte nått att skruva i heller.

Till TS, ek, teak eller liknande, inoljad fur bör kunna fungera bra också.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Gimbal »

Ska du bara ha fästpunkter här och var så hade jag plastat in marinplywood i mindre bitar. Det vill säga inne i båten där man kan förvänta sig ett torrt klimat. Och då endast som fästpunkter att skruva i, inte som distansmaterial.

Vad ska du bygga? (Lite mer precist än "båt" då.)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av AndersG »

Avlagda IKEA-skärbräden. Fäster inte i plasten iofs, men går fint att skruva i. Marinplywood ruttnar. Jag fixade upp en gammal optimist där de använt marinplywood till mastfot etc. Det var bara sörja kvar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ek är mycket bra. Det brukar användas emellan ytter och inner skrovet i akterspegeln på aluminiumbåtar där aktersnurran monteras för att styva upp. Kan beställas på något byggvaruhus om de inte har hemma.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av TomasL »

Ikea har bänkskivor i ek, till bra pris, det har de flesta byggvaruhus också
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Glattnos »

Aluminium var inte så himla tokigt faktiskt. Jag hade nog tänkt mig nån typ av plast men alu kanske är okej.

Sen kan det vara så att jag möjligen är lite väl försiktig när jag inte vill ha trä, men jag har tråkiga erfarenheter av trä i vissa båtar tidigare. Skulle därför helst undvika det men det kanske är onödigt att krångla till det.

Det ska bli en liten båt för två personer med nedfällbara bärplan. Skrovet tänkte jag göra som sandwish-konstruktion med XPS markisolering och glasfiber/epoxi. Den kommer att ha en rostfri ram som bärande struktur.

XPS suger vatten under lång tids exponering men det ruttnar inte i alla fall inte som trä. Men tanken är såklart att inget av detta ska utsättas för vatten i normala fall. Men lite extra motståndskraft är att föredra, kanske ek ändå kan vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av grym »

kolla även på stabilisering av trä, det kan funka med, men inte helt smidigt
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Glattnos skrev:Sen kan det vara så att jag möjligen är lite väl försiktig när jag inte vill ha trä, men jag har tråkiga erfarenheter av trä i vissa båtar tidigare. Skulle därför helst undvika det men det kanske är onödigt att krångla till det.
Hmm. Hur gammal var Wasa när man plockade upp henne från botten?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av AndersG »

Men Wasa var inte plastad. Optimisten jag pratar om var från 1960-talet och träet var genomruttet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Aluminium och glasfiber har väl ganska lika utvidgningskofficienter! Kan vara bra i vårt (o)tempererade klimat!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av SeniorLemuren »

AndersG skrev:Men Wasa var inte plastad. Optimisten jag pratar om var från 1960-talet och träet var genomruttet.
Aha, och den var byggd av ek?
Skriv svar