Hur stänger man av Caps Lock?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Nerre »

Jag är som tur var så ung(?!) att jag aldrig kommit i kontakt med hålremsa annat än i lumpen (och där använde jag den inte själv utan det var ju telegrafisten ombord som använde den).

Vi hade ABC80 hemma innan farsan skaffade första NC-maskinen. Och när han köpte sin första NC-maskin (Abene med TNC-145) så var ett filöverföringsprogram till ABC80 en av de första grejerna vi slängde ihop (så man kunde spara programmen på diskett istället för de här små kassettbanden).

Han köpte dessutom väldigt tidigt en "ordbehandlare" (skrivmaskin med redigeringsmöjligheter) som hade serieport (så den gick att använda som skrivare för att få snyggare fakturor än med en matrisskrivare). Vi hade två ABC80 och tre skrivare hemma innan han gick och köpte en PC.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av säter »

Det går väl att rätta en hålremsa också.
Ja, det går.
Man backar remsan ett hack och skriver DELETE.
DELETE genererar 8st hål på remsan, och skriver därmed över allt som var stansat tidigare.

Tyvärr fanns det ett problem med denna metod.
8st hål i remsan vart som perforeringen på skithuspapper, och remsan gick av efter en kort stunds körning.
Nej, man var tvungen att skriva rätt. :)

Jag minns min första dator för NC-programering, vilket lyft.
Visserligen EDLIN som editor, men ändå.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av lillahuset »

Jag såg det på Lysator (datorföreningen på LiTH), tror jag det var, på sjuttiotalet. Killen hade någon sorts specialtejp och ett litet verktyg han använde för att göra hålen. Jag antar att man kopierade hålremsan sedan.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av GastonDeVille »

Nerre skrev:
rogerk8 skrev:Jag är lite fascinerad över att Ni tycks tycka det är så enkelt att man bara ska titta på skärmen.
Som jag ser det finns två två alternativ:

1. Antingen tittar man på skärmen, då ser man direkt om det blir fel och kan korrigera

2. Eller så tittar man på tangentbordet, och då ser man ju var man trycker och borde inte trycka fel.

Var tittar ni som trycker på caps lock av misstag och inte ser det förrän flera meningar senare?
Förr när det knappt fanns en vettig skärm att titta på så unvek man att titta på skärmen
Sen kom det bättre skärmar och då tittade man mer på skärmen än vad man skrev
Nu har man tankarna på annat håll eller tittar i mobilen medan man skriver eller planerar för nästa dag
Oj, måste ner och titta till vedpannan och skrivaren har hängt sig
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:
rogerk8 skrev:Jag är lite fascinerad över att Ni tycks tycka det är så enkelt att man bara ska titta på skärmen.
Som jag ser det finns två två alternativ:

1. Antingen tittar man på skärmen, då ser man direkt om det blir fel och kan korrigera

2. Eller så tittar man på tangentbordet, och då ser man ju var man trycker och borde inte trycka fel.
Jag tycker tvåan är en förenklad version av min verklighet, visst borde det vara så men min finmotorik är inte den bästa dessutom är det pekfingervalsen som gäller, jag känner dock ofta, men inte alltid, att jag trycker fel eller kan ha tryckt fel typ på två tangenter samtidigt, bara DÅ (men ärligt talat lite emellanåt också) tittar jag på skärmen.

Ettan är en ännu mer förenklad version av verkligheten, ungefär som om alla som nyttjar datorer skulle vara experter på maskinskrivning/fingersättning.

MVH/Roger
PS
Windowsknappen är f.ö den knappen jag använder nästan mest för Windowsknappen+E startar Explorer och jag vet nästan inte hur man startar explorern annars. Lustigt nog trycker jag nästan aldrig fel på tangenterna längst upp till höger (typ Insert, Delete m.fl) trots att jag kör backspace mycket ofta. Slutligen kodar jag en hel del i LaTex och iom "komplicerade" knapptryckningar såsom exempelvis "Ctrl-Alt-Hakparentes" så har jag många gånger upplevt att det blivit helt knasigt för att jag råkat trycka fel (en gång ändrades textens font och storlek i EF så permanent att MadModder fick hjälpa mig).

Summa summarum, det finns en mängd onödiga funktioner i tangentbordet som man lätt aktiverar av misstag, jag skulle vilja begränsa dom till dom jag faktiskt använder så slipper man ofrivilligt aktivera dom, t.ex räcker Ctrl-C/V/A förutom Ctrl-Alt längst ner till vänster dvs bara stänga av dom som man inte har behov av liksom, går det?

Av alla F-tangenter använder jag exempelvis bara F5 (uppdatering) så vad ska jag med ytterligare hela 11st F-tangenter till? :humm:

Om man kunde lära sig hur man deaktiverar alla onödiga knappar så kan man ju ISTÄLLET slå på dom när man behöver dom men Microsofts W8-slogan "Everything at once" är vad som tycks råda.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Glenn »

lillahuset skrev:
säter skrev:Jag förstår inte problemet riktigt.
Trycker ni på caps-lock av misstag?
Jag håller med till 100%.
Jag kör pekfingervals och trycker "aldrig" på Caps Lock. Och ska vi prata onödiga tangenter så har vi tre HELT onödiga tangenter i nedersta raden.
Jag kör nån modifierad pekfingervals där jag använder 2-6 fingrar samtidigt, jag råkar ofta trycka capslock av misstag och så får man laga sen, OTROLIGT irriterande, därför patchar man bort den om man kan.

Metatangenter på nedersta raden kan ju vara vettigt, i exempelvis AmigaOS och Solaris, det är tämligen meningslöst i windows där jag aldrig använder dom, har förr patchat bort vänstra winfowstangenten i windows också då den kan vara rätt irriterande när man kommer åt den.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av GastonDeVille »

Men om man kör nåt seriöst program som Indesign så sitter kortkommandona som osynliga ticks i handleden...
rassel rassel :hacker:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan man inte bara sätta tangenten utan funktion under Tangentbord i Windows?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av swesysmgr »

Köp ett tangentbord från Logitech, där kan man inaktivera CapsLock m.m. i drivrutinen.
Logitech Capslock.PNG
Den äldre varianten, SetPoint, stödjer Win XP till Win 10.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Glenn »

Varför vill man inaktivera scroll lock ? ..nog för att det är tangentbordets minst använda tangent (om man inte har en KVM som styrs av den, som jag), men varför behöver man inaktivera den i drivern ?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av swesysmgr »

Det är nog för att folk blir förvirrade i Excel när de råkar slå på ScollLock, piltangenterna börjar då rulla hela kalkylbladet istället för att stega mellan cellerna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av lillahuset »

När vi nu har halkat in på udda tangenter, vad brukar "Pause" användas till?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Borre »

Har nog aldrig använt den på annat sätt än win+pause som öppnar systeminställningarna i windows.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av SeniorLemuren »

Under Hjälpmedelscenter på Kontrollpanelen kan man välja att få en ljudsignal när man trycker på CapsLock, NumLoc, ScrollLock. Det skall jag testa.
tangentbordet.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Jan Almqvist »

lillahuset skrev:När vi nu har halkat in på udda tangenter, vad brukar "Pause" användas till?
Jag tror att den pausar stdout. Man kan t.ex. göra "dir /s" och trycka på Pause och sedan starta igen med en annan knapp.
Skriv svar