Bok för arduino.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Bok för arduino.

Inlägg av newbadboy »

Beställde till slut en arduino klon från ebay då jag sett en på jobb testa en sak extremt enkelt på 5 min som annars hade tagit timmar.

Min fråga, finns det ngn lämplig bok att plöja genom? Hur är tex boken som Kjell har gett ut?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Bok för arduino.

Inlägg av netrunner »

Du köpte 1 arduino? Varför bara 1? För en summa av vad en lunch kostar så kan man få ett ganska omfattande kit med wifi, radar, gps, IMU 9 graders, osv osv...

Jag har inte fattat grejen med böcker? Man kan ju inte direkt högerklicka i boken och kopiera kod. Rättningar finns inte. Kommentarer finns inte. Så statisk ... så begränsat.

Det är lite som att skriva boken "livet, den kompletta handboken, alla aspekter." Allt beror på vad man vill göra.

En enkel sökning ger ofta ett stort anta direkt och handfasta tips på vad du vill göra.

Observera att arduinon inte kräver någon programmerare som kostar 800kr eller en kompilator för 4000kr.

Du installerar bara programvara, pluggar in arduinon, väljer din modell i menyn och rätt COM port så är du klar.

Väljer du sen exemplet "blink a led" (med den inbyggda LED:en) så är du direkt igång. Googla resten av exemplen och du är på god väg med vad du vill göra.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bok för arduino.

Inlägg av newbadboy »

Tjaee det är ju fraktfritt så gillar jag den så kan jag bara köpa mer. Köpte ett kit med en massa sensorer också.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bok för arduino.

Inlägg av lillahuset »

Som erfaren elektrokomiker har jag lärt mig att man alltid köper minst två om det inte är dyra grejer. Då kan man alltid dubbelkolla om det som inte fungerar med den första fungerar med den andra. Funkar det inte med någon av dem har man troligen haft otur när man tänkte.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bok för arduino.

Inlägg av svanted »

varför bok, de bli inaktuella fortare än kvickt.
om arduino kan man läsa på nätet, där finns allt från avancerade till enkla nybörjarsaker...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bok för arduino.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har två böcker vilka, jag tror, är väldigt basic (och standard):
Programming Arduino, Getting Started with Sketches - Simon Monk
Getting Started with Arduino - Massimo Banzi

Båda är skapliga och bra att ha för att komma igång, men jag känner att de lyfter väldigt snabbt efter en lugn början och man lämnas med en del frågetecken som man måste räta ut via Arduinos hemsida.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Bok för arduino.

Inlägg av Mr Andersson »

svanted skrev:varför bok, de bli inaktuella fortare än kvickt.
om arduino kan man läsa på nätet, där finns allt från avancerade till enkla nybörjarsaker...
Varken språken eller hårdvaran förändras speciellt snabbt. Väljer man en bok från ett välkänt förlag så kan man vara ganska säker på att den är faktagranskad och korrekturläst, medans om man försöker hitta info via google så får man några få guldkorn och extremt mycket skit. Det funkar om man redan vet vad man håller på med och vet hur man sållar bort felaktig "fakta" men knappast för någon som just börjat försöka lära sig.

Är man inte intresserad av att lära sig utan bara är ute efter klipp-och-klistra-funktionen så finns de flesta programmeringsböckerna enligt min erfarenhet även i pdf-format.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bok för arduino.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dessutom kan man ha en bok som rent uppslagsverk.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bok för arduino.

Inlägg av newbadboy »

De svaren vissa gett om varför bok är korrekt. Jag gillar att läsa och lära mig grejer någorlunda fr grunden. Har sett folk som kör arduino och visar upp sina mäktiga byggen som egentligen bara är en massa klippa klistra, när jag frågar dem om man kan göra si och så istället har de ingen aning. Därför anser jag arduino är skit samtidigt är dem extremt användbar har jag insett.

Med det sagt tycker jag vi diskuterar boktitlar. Ska kolla upp dem som nämnts ovan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bok för arduino.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla dessutom upp den där Monk. Tror han har kommit med fler böcker.

Det jag skrev om böckerna är lite den känsla man har på nätet. Du har en grund men inget djup.
Jag har t ex letat ihjäl mig efter timers men har ännu inte fått förklarat för mig så att jag själv kunnat ställa in Arduinon att hålla rätt på 4-5 timersekvenser samtidigt. Och där fattas jag i böckerna med.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bok för arduino.

Inlägg av newbadboy »

Haha det var just typ timers jag snackade med en på jobb att jag ville han skulle klocka och styra en grej. Han hittade en kod som visade på att det skulle funka men sen kunde han inte anpassa skiten. Så det slutade med att jag la till hårdvara för att fixa det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bok för arduino.

Inlägg av hawkan »

Det är väl ett generellt problem om man har flera olika händelser som ska styras av en enda timer.

Men bok, jag skaffade startkitet till min grabb från kjell , där ingår en bok
Bild

Det var såpass intressant att han tog sej igenom det och förstog det. Men det var verkligen från grunden. Jag kan tänka att om man kört igenom den boken så är man mogen för att googla till exempel "arduino timers tutorial" och ha behållning av det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bok för arduino.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst har böcker sitt värde, man kan läsa på utan dator.
Men med Arduino så är det blink och dubbelblink som gäller. Lawicel har ju en bra skola på svenska.
Engelska är det väl typ Sylvias böcker som är den lätta grunden.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bok för arduino.

Inlägg av newbadboy »

Kollat kjells bok. Den var lite för övergripande för min del.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Bok för arduino.

Inlägg av Micke_s »

Kjells bok är nog bra för yngre personer och folk som inte behärskar engelskan så bra än.

149kr är inte så farligt, inte dyrare än en kokbok...
Skriv svar