Back-annotate i Altium?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Back-annotate i Altium?

Inlägg av bos »

Jag varken har eller kan Altium designer, men fungerar på att köpa hem en licens om det en person påstod stämmer.

Givet placerade komponenter i ett schema, men utan några nät kopplade mellan dem, går det att i PCB-editorn dra fysiska ledningar mellan komponenterna och få ledningarna kopplade i schemat samtidigt?

.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet kan man bara göra detta i EDWinXP.
Jag använder det program och har testat denna funktion.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av RDX* »

Jag tvivlar starkt på att det går att göra i Altium, om det skulle gå så så blir det nog väldigt omständigt.

Ritar Edwin upp/om schemat? Eller bara visar net-kopplingar i rat-nest?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av Icecap »

Komponenterna kommer in i schema-delen, kopplingarna blir då rats-nest och man får göra samma jobb med att flytta komponenter på plats och dra ledningarna som när man ritar mönsterkortet.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av limpan4all »

Förlåt men jag fattar inte, förklara hur du tänker, snälla.
Att köpa en licens på en programvara i 35k SEK klassen för att först rita layouten och sedan flytta nätlistan för att skapa schemat är ju i min inskränkta åsikt fullständigt befängt.

Om det är fråga om att göra "reverse enginering" på ett befintligt kort så är det lite annorlunda, men även då så är det befängt att köpa en 35k SEK licens.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av Swech »

Det går att göra, har inte testat själv men det finns funktioner för det.

Limpan... anta att du ritar och du t.ex. har en port där du upptäcker att det blir bättre om du byter
plats på 2 av ingångarna. DÅ om du ritar om i PCB delen är det trevligt att schemat uppdateras

Swech
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av bos »

limpan4all skrev:Förlåt men jag fattar inte, förklara hur du tänker, snälla.
Att köpa en licens på en programvara i 35k SEK klassen för att först rita layouten och sedan flytta nätlistan för att skapa schemat är ju i min inskränkta åsikt fullständigt befängt.

Om det är fråga om att göra "reverse enginering" på ett befintligt kort så är det lite annorlunda, men även då så är det befängt att köpa en 35k SEK licens.
Jag kan bara säga att det finns både anledningar och pengar för att göra det, men jag kommer inte gå in på detaljer för jag vill inte ödsla tid på att försvara mig.

.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av limpan4all »

Swech: I teorin, men i praktiken är det synnerligen olämpligt sätt att jobba. Varför då? Jo för det är extremt lätt att göra bort sig.
Tag följande exempel.
IC1 pin 1 kommer jag att skriva som IC1-1.

Om följande noder finns (en nod per rad):
IC1-1, IC2-1, IC3-1
IC1-2, IC2-2, IC3-2
IC1-3, IC2-3, IC3-3

OM ändringar då genomförs i layouten i två steg utan att schemat uppdateras emellan så skiter det sig i stort sett alla program.
Först till följande
IC1-1, IC2-1, IC3-2
IC1-2, IC2-2, IC3-3
IC1-3, IC2-3, IC3-1

Sedan till
IC1-1, IC2-1, IC3-3
IC1-2, IC2-2, IC3-1
IC1-3, IC2-3, IC3-2

En "whos-is" lista blir oftast fel efter en dubbel förändring utan mellanliggande back-annotering trots att ändringen är enkel.

Jag hamnade i just denna sits för ca 20 år sedan och har ALDRIG gjort om misstaget därefter, jag använder mig av strikt "forward annotation" dvs jag ändra schemat FÖRST sedan i layouten.
Det finns en annan viktig aspekt som också är relaterad.
VART skapas stycklistan i schemat eller layouten?
Jag anser att schemat är konstruktionen och layouten samt stycklistan "bara" är konsekvenser av schemat :)
Om man intar den ståndpunkten så MÅSTE man se till att schemat i alla lägen är korrekt och att allt annat bara beror på schemat och även att INGEN information får tillföras senare (t.ex via EXCEL eller liknande) för då kommer det förr eller senare ske manuella misstag som är dyra att åtgärda.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av tecno »

Bra förklarat :tumupp:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av RDX* »

Var det en säljare som påstod att det gick? ;)
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av bos »

@RDX: Nej, en privatperson på Reddit.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av Micke_s »

Pin swappning kan du aktivera i alla fall.

Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Back-annotate i Altium?

Inlägg av RDX* »

Pin-swaping fungerar, men problemet är att de grafiska symbolerna inte ändras utan endast pin-namnet. Så en diod som man pin-swapar kommer grafiskt att bli felkopplat.
Du kan in inte skapa en nät-nod som du sedan kan föra in i Schemat. Och jag vill inte tänka på pin-swaping med tex 4 anslutningar i en Net-nod.

Den bak-annoteringen som fungerar är Pin-swap, byta namn, Byta komponenter.

Man kan visserligen skapa en net-list ifrån en helt godtycklig layout. Men det finns inget direkt stöd för att importera en netlist till schemat.

Man kan sammanfatta det med att om du vill göra det som står i inlägg 1 så är det inte Altium du ska välja, Edwin är ett bättre alternativ då.
Skriv svar