Simulering av Måseskär fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag skulle vara intresserad av att simulera Måseskärs Fyr (FL3) ty jag är uppväxt på somrarna i närheten av den fyren.

Det finns en liten "järnhandel" på Käringön vars ägare jag känner rätt bra, lurar lite på om han inte kan få nån av de lokala konstnärerna att bygga en Måsekärs-modell och installera min kommande fyr-simulator i dom för försäljning till turister.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Ar det den gamla eller den nya fyren du tänker på?
måseskär fyrar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 2 december 2020, 19:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Detta inlägg skrevs av SeniorLemuren, men jag var tvungen att byta författare för att få till rätt trådstartare...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Fyren finns att köpa som modell här.
Det är förmodligen inget glas i toppen så det får man fixa själv av pet-flaska eller liknande.
Inte så där vansiingit välbyggd kanske, men bättre än att klabba själv.

Ångrat mej. Kollade på stora bilden och, nä, usch.
Modellen ser ut att i basen vara en rund träplatta där man stuckit ned liknande blomsterpinnar och det ska nog även jag kunna göra snyggare.
Hade nog satsat på tunna mässingsrör och lött ihop med vanlig lödkolv. Innerstrukturen är bara ett rakt rör. Plaströr eller hushållsrulle.

Vinga fyr är fyrkantig med få detaljer så den kan man nog utmärkt bygga av plywood.

Skulle inte förvåna mej om många fyrar redan finns som 3D-modell för utskrift.

Måseskärs blinkmönster är enkelt att skapa. Det är mycket enklare än Vingas blinkmönster och bara mindre justering av din befintliga elektronik behövs.
Fritt från huvudet bör det räcka att byta tre komponenter.

Fyrar har inte helt spelat ut sin roll vad gäller fartygsnavigering. Här ett exempel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Ar det den gamla eller den nya fyren du tänker på?
måseskär fyrar.jpg
Den gamla fyren är det av nostalgiskäl.

Det kan vara intressant att veta att den gamla fyren tänds upp under några minuter vid varje nyårsafton, mängder med folk står då på klipporna längst ut i väster på Käringön och tittar, jag har själv gjort det några gånger.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev:Fyren finns att köpa som modell här.
Det är förmodligen inget glas i toppen så det får man fixa själv av pet-flaska eller liknande.
Inte så där vansiingit välbyggd kanske, men bättre än att klabba själv.

Ångrat mej. Kollade på stora bilden och, nä, usch.
Modellen ser ut att i basen vara en rund träplatta där man stuckit ned liknande blomsterpinnar och det ska nog även jag kunna göra snyggare.
Hade nog satsat på tunna mässingsrör och lött ihop med vanlig lödkolv. Innerstrukturen är bara ett rakt rör. Plaströr eller hushållsrulle.

Vinga fyr är fyrkantig med få detaljer så den kan man nog utmärkt bygga av plywood.

Skulle inte förvåna mej om många fyrar redan finns som 3D-modell för utskrift.
Intressant.
Måseskärs blinkmönster är enkelt att skapa. Det är mycket enklare än Vingas blinkmönster och bara mindre justering av din befintliga elektronik behövs.
Fritt från huvudet bör det räcka att byta tre komponenter.
Skoja inte med mig nu? :)

Att gå från FL2 till FL3 borde kräva drastiska åtgärder med min befintliga elektronik, men säg inget för jag vill fundera själv först samtidigt som jag uppskattar om jag kan få återkomma ifall jag inte begriper :)
Fyrar har inte helt spelat ut sin roll vad gäller fartygsnavigering. Här ett exempel.
Det här var mycket intressant att lyssna på, helt klart en inspirationskick!

Tack!

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Skoja inte med mig nu?
Är inte särskilt seriös men luras absolut inte, det går alldeles utmärkt. Du har bara naggat i kanten på vad man kan göra med en CD4093, det går göra långt mer komplicerade blink-mönster med en enda sådan kapsel. Det skulle t.ex. gå att åstadkomma både Vinga och Måseskärs blinkmönster samtidigt, från en enda kapsel.
Fundera ett tag och återkom om du kör fast.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar ett stapplande försök till att både förstå vitala delar av kretsen och modifiera den så att jag kan få en flank till dvs 3 blixtrar per cykel.

Säg inget E Kafeman, för jag vill fundera vidare :)

Men när du säger att man kan realisera både Vinga och Måseskär med samma kapsel så kan jag inte annat än skratta över min egen okunnighet när det gäller sann elektronikkonstruktion som jag tycker detta är.

Processorer kan slänga sig i väggen :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Bättre än såhär kan jag inte.

Kan detta funka?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Enligt fyr-wikin är tidssekvensen för Måseskär: 1,5H + 2,5L + 1,5H + 2,5L + 1,5H + 18,5L H=Hög=tänd, total sekvenslängd 28 sekunder.

Villkor för logiken:
NAND2 ska hinna fullborda 3 tändningar på den tiden som NAND1 medger detta.
NAND2 tvångssynkas av NAND1. Första perioden som låg kommer därför vara längre än 2,5 sek. då kondensatorn har en högre start-spänning än vid efterföljande 2 pulserna. Antar 3,5 sek. Tiden som går åt för att säkerställa tre blink + marginal blir då: 3,5+1,5+2,5+1,5+2,5+1,5+1=14 sek. Sista 1:an är marginalen.
Det ger:
NAND1 ska ha cykeltiden 14L+14H, total längd 28 sek.
NAND2 har cykeltiden 1,5H+2,5L, total längd 4 sek.

Man kan lösa detta på flera sätt men enklast är att ändra lite på ditt schema.
M-fyr.png
Att NAND1 fick samma tid för L resp H sparar en diod och ett motstånd. Nu beror det lite på val av matningsspänning hur lång den första tiden, 3,5 s, verkligen blir, men det är enklast att testa.
Har tagit dubbelmatningarna in på nand-ingångarna då det riskerar ge sämre stabilitet och det är ett motstånd extra i tidskretsen för NAND2 för att inte NAND1's utgång ska vara direktkopplad till kapacitiv last vilket annars ger en onödig spik-last och kan i värsta fall störa övriga nand-grindar.

Man kan också vända på schemat något vilket ger renare logik och man utnyttjar en annars onyttjad nand-grind för att spara en diod men samtidigt behöver man nu ha osymmetri på tidssekvensen för NAND1, vilket kostar en diod och ett motstånd.
M-fyr2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är fantastisk E Kafeman, stort tack!

Speciellt nära var jag tydligen inte med min lösning, fastän jag ansträngde mig :)

Ditt andra schema blir lätt att genomföra om det inte vore för min envishet att dra ihop ingångarna för nu krävs det skalpell om jag ska få ordning på detta, eventuellt skulle man dock kunna vika benet innan sockeln och löda därifrån fast snyggt blir det då inte men det blir det blir det faktiskt inte ändå.

Jag har så svårt för sån här sann elektronikkunskap och jag medger att det är pga bristande intelligens för det matnyttiga kunnandet kring hur logikkretsar fungerar det har jag men när man skall knåpa ihop nåt sånt här "mekaniskt" så går jag bet för jag ser det liksom inte, apropå det har du nåt bra förslag på nån bok om diskret transistorkonstruktion som jag bör läsa?

MVH/Roger
PS
Det är lite extra roligt att se hur du dels nyttjat mina paint-komponenter dels fysiskt tagit bort mina ihopdragna NAND-ingångar på samtliga ställen i ritningen, om du vill får du gärna förklara varför det är nödvändigt samtidigt som du tom satt dit ett motstånd där, fattar ingenting :D
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

Det är ingen katastrof att inte separera ingångarna och motstånd används dels för att undvika baklänges inmatning av Vcc vilket kan ställa till det om man har logik där det är viktigt att man har 100% koll på grind-status och om man har många kretsar som arbetar med hög frekvens, så vill man alltid hålla nere antalet ingångar som skiftar status då sådant kostar ström och Vcc-rippel. God vana för att få tillförlitlig funktion. Kostar i stort inget att ta med i beräkningen. Utan motstånd kan man i värsta fall ha sönder en kapsel.
Nu är det så enkel konstruktion och grind-logikens strömförbrukning är försumbar relativt lysdioden så du gör som du vill med dom bitarna, det lär fungera oavsett.

TTL-design, snabbhandbok som jag brukar rekommendera är denna PDF-fil på endast 30-40 sidor: What a designer should know. Det är grunderna om TTL-hårdvaran, inga formler eller grind-logik utan enbart handfasta råd hur man får bra funktion. I den filen står även om de extra motstånden.
De flesta tillverkare av grind-logik har någon form av kok-bok med vad man bör tänka på.

Om det sedan är något matnyttigt med sådan kunskap är tveksamt. Förr var det viktigt när man skulle få kanske hundra logik-kretsar på ett och samma PCB att arbeta felfritt. Numera görs sällan den typen av konstruktioner utan man ersätter en massa TTL-kapslar med ett fåtal programmerbara kretsar.

Men det stor mennet, som fortfarande brister hos många tekniker, är att man måste fortfarande oavsett om det är logiska grindar eller programmerbar logik, kunna formulera problemet effektivt vilket inte alltid är så lätt och man ser ofta dåliga lösningar även i kommersiella produkter.

Det har inte så mycket med intelligens att göra utan handlar mer om intresse och övning för att få rätta tänket för att kunna formulera problemet för att därifrån skapa en effektiv lösning.
De 5 problem som ges i denna videon skulle mycket väl kunna vara relativt enkla logiska problem som man som man som designer ska kunna lösa med grind-logik som hård eller mjukvara.
På teoretiska planet brukar grundkurser för att lösa sådana problem handla om Huffman, Karnaugh-diagram, tillståndsmaskiner och allmän algebra med typ skillnader mellan olika sorteringsalgoritmer, men man har begränsad nytta av sådan kunskap om man inte effektivt kan formulera ovan video-problem, där felfria lösningen ger minimalt antal grindar och villkor och resulterande minsta antal programsteg.

För fyren ges en betydligt enklare lösning om man inte försöker återskapa blink-mönstret som en enda lång sekvens utan ser dom övergripande tids-intervallen.
Allt för många, även på programmeringssidan, löser denna typ av problem mindre effektivt som en enda lång ström av händelser. Nu är iofs denna sekvens ett icke-problem för en aldrig så klen MCU, men på det mera komplexa planet kan det vara en MP3-ström som ska avkodas, vilket har viss likhet, och där mindre effektiv lösning kommer kräva mer processor-kraft, minne och batteri-förbrukning. Det kan vara katastrof om sådant haltar i en kommersiell produkt, medans det i mindre kritiska tillämpningar handlar om att få jobbet gjort med tillräckligt med hårdvara då utvecklingstiden att hitta mest effektiva lösningen kan kosta mer än hårdvaran.

Detta är en youtube-kanal som ger mej en del uppslag och idéer att spinna vidare på. Somliga avsnitt är kanske mindre intressanta, ofta matematik för matematikens skull, men det är inte värre än att man klickar vidare om det inte passar.
Om transistorn i allmänhet och lite annorlunda historisk information hittar man här: http://semiconductormuseum.com/Museum_Index.htm

Om du ännu inte laddat ned gratis ebooken om IC och transistorer här, gör det då sidan kan försvinna när som helst då han som författat boken och drev sidan dog för ett par år sedan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar!

Mycket intressanta länkar, plötsligt har jag material att läsa på puben (som jag sällan går på men ändå).

Jag nyttjade ett mycket bra och enkelt program som MadModder tipsade mig om (Bullzip) för att skapa pdf av Transistor Museum...html, den skall bli mycket rolig att läsa.

Även vad en konstruktör bör veta skall också bli mycket intressant att läsa.

Däremot kan jag stolt meddela att jag redan läst Camenzind (skaparen av 555:an bl.a, tror jag), jag tyckte boken var mycket intressant men tyvärr kretsade den något för mycket kring substratnivå, en del av halvledare som man som privatperson inte direkt rår på vilket gör det ointressant för mig (dessutom lite jobbigt med alla transistorer som hade multipla emittrar eller kollektorer, "multipla" basar gick ann men resten blev diffust).

Din youtube-kanal verkar intressant, jag är dock inte så mycket för att se på videos för det tar för mycket tid ifrån mig, jag vill mest skapa saker och man kan inte hinna med allt (vägrar tom i princip att läsa wikipediaartiklar av samma anledning), dock har jag ett nästan perverst intresse för talet Pi (en av mina få vänner döpte nyligen sin son till Pi, kan du fatta :) ), mycket häftigt att läsa att dom faktiskt räknat ut den miljonte decimalen och printat ut alla siffror på papper varvid det blev längre än en mile :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av ensten »

1 mile pi
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av E Kafeman »

PI, det är väl det som är en halv Tau, en halv cirkel? :wink:

Att titta på videos, eller läsa böcker, vitsen med sådant ur min synvinkel är att du spar tid genom att få kunskap nog att kvickt lösa ett problem även om problemet inte dyker upp idag.
Lite som att lära sej Ohm's lag, inte säkert att du får nytta av den kunskapen, så varför då lära sej den i förväg.
I mitt fall är det dessutom så att en del av matematiken har man börjat tappa grunderna då det var så länge sedan man gick i skolan och man är så van att istället för att tänka själv låter man ett data-program göra tänket. Då hamnar man lätt i begränsningar för att kunna spinna vidare på gammal kunskap.

Lite som tidspillan att matematiskt formulera lösning till videon med 5 problemen ovan. Det är bra hjärngympa, som gör att man kan lösa svårare problem när det behövs.

Jo Camenzind står bakom 555:an. Han var dessutom en fantastisk pedagog. Hans föreläsningar blev aldrig tråkiga. Men det är samma där, risken finns att det han lärde ut var lika onyttigt som att se på en Youtube-video. Men resonerar man på det viset om allt, så tar man inte tillvara av andra ansamlad kunskap och man får uppfinna hjulet på nytt varje gång man ska lösa ett problem. Sådant resonemang konserverar bara dåliga lösningar och hämmar egen möjlighet att spinna vidare på andras kunskap alternativt se brister och förbättra. Vill man skapa ett nytt sätt att använda 555:an så är det en förutsättning att man vet vad som redan är gjort. Har funnits tävlingar för på just detta tema för 555:an, nya kreativa sätt att använda den. Bland konstruktionerna märks t.ex. en intressant variant av AM-mottagare.
multipla emittrar eller kollektorer
Se det som parallella transistorer. Skrivsättet ger extra upplysning hur man byggt upp något internt på ett chip. När man styr själv över en IC-krets interna layout så vore det fel att inte utnyttja de möjligheterna. Ofta vill man ju t.ex. ha bra termisk koppling mellan transistor-par och ligger transistoerna på samma kollektor-substrat, mycket bättre kan det inte bli. Egentligen kan det vara långt värre på det verkliga chippet, då den ena PN-övergången går över i nästa utan mellanliggande ledare, typ NPNPNPNP som dessutom kan förgrena sej och med lite trådar anslutna här och där. Blir utrymmes-effektivt. Det är inget som hindrar att man skriver ut komponenterna som dubbla transistorer men det är inte så det är gjort.
spegel.png
Det inringade på bilden är två varianter av samma sak från ett schema i Camenzinds bok. Design-lösningarna i boken och varför de är gjorda på ett visst sätt är fortfarande nyttig information även om man själv är hänvisad till att bygga med diskreta komponenter. Får du ihop något tillräckligt genialt som löser ett olöst problem mha diskreta komponenter, så finns alltid möjligheten att någon större tillverkare köper din lösning och implementerar det på ett chip, men för bästa resultat på IC-nivå så ser du till att kombinera ihop de transistorer som för minsta relativ drift, brus, stabilitet bör dela samma del-substrat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Kort svar:

AM-mottagare av en 555:a, det var roligt att höra :)

Strömspegeln som du så pedagogiskt visar, där man kan skriva som till vänster men som i praktiken är som till höger, sånt får bara min bristande intelligens att gå i taket för jag fattar/ser inte sånt, jag fattar det som står till höger men det som står till vänster blir som sagt diffust.

Det är väldigt mycket som dina trick med 4093, jag ser inte sånt heller.

Dessutom har jag extremt svårt att tänka i termer om minus, bara en sån här sak:

k<-5

respektive

k>-5

I första fallet tror JAG att k=-4 uppfyller villkoret.

I andra fallet tror JAG instinktivt att k=-6 uppfyller villkoret.

Men det är precis tvärtom och jag är inte designad för att fatta sånt, så jag brukar försöka strunta i tecken, kör belopp istället :)

MVH/Roger
Skriv svar