Simulering av Vinga Fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

sodjan skrev:Ett medlemskap i svenska fyrföreningen borde väl vara på sin plats... ☺️
Trevlig kommentar, tack sodjan!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Fan, det var ju snyggt! 8)
Tack soundbrigade!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det hade varit lite småballt om du kunde gjort en Arduino-baserad fyrblinkare med en väljare för olika fyrar med displej. Lite avancerat kanske men ändå ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Bara som ett avslut på alltihop har jag nu knåpat ihop ett par ritningar för nästa variant, det är mycket små förändringar men man lär sig ju vartefter och vill göra det bättre.

Rev B kommer alltså få en tre-polig DIN-kontakt också och det är för att jag har en latent plan att bygga en tillsatsmodul (KVM) som genererarar lite småblixtrar mellan huvudblixtrarna, åtminstone tyckte min vän och uppdragsgivare att det vore bra.

I tråden finns en video som visar i detalj hur Vinga Fyr beter sig och även smådetaljerna är alltså önskvärda att fixas.

Efter dessa ritningar så återstår bara att lägga upp några bilder på det färdiga alstret där alla kontakter och reglage har märkts med respektive funktion mha självhäftande OH.

KVM (Knoppson Vinga Module) skjuter jag således på framtiden.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 22 juni 2017, 18:08:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Det hade varit lite småballt om du kunde gjort en Arduino-baserad fyrblinkare med en väljare för olika fyrar med displej. Lite avancerat kanske men ändå ...
Kul ide' men jag hatar processorer :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nänänänänä, det går jag inte på. :ajabaja: Du har ju funderat på Arduinoprojekt tidigare. Det är ju döda ting, så du har ju ingen anledning att hata dem. :wink:

Å andra sidan, jag tyckte mig se något som liknade en diodmatris någonstans i tråden; skulle du kunna göra något med en sådan, en omkopplare för att fixa andra fyrars blinkande? :idea:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Ska man vara strikt så är det egentligen inte processorer jag hatar utan högnivåprogrammering där man t.ex sällan kan skriva ut saker i klartext såsom att ! används istället för NOT, varför i sjuttsingen inte nyttja NOT då så vem som helst som inte är en C-mupp kan läsa koden, fattar inte allt sånt här onödigt special (fast det är klart att det då tar lite längre tid att programmera men jag föredrar helt klart allmän läsbarhet än en massa specialkod för inbördes beundran).

Dessutom ogillar jag att man sällan tycks kunna tänka utanför boxen där boxen är just processorn vilket medför att processorer skall användas till allt, även där dom inte behövs (som i mitt fall).

Jag tycker dock att soundbrigade's förslag är bra för processorer ger flexibilitet på ett helt annat sätt en tidigare men jag vill inte ha flexibilitet, jag vill ha dedikerade projekt, det är lite som om man vill ha en förstärkare och bygger en hel TV för det kan vara bra att ha, hur många tror då att det satsats tillräckligt på ljudet så att det blir bra, dvs det är större chans att ljudet blir bra om man bara nyttjar, och väljer ut, de komponenter som behövs och inget mer, en dedikerad förstärkare helt enkelt (en del har tagit ett steg ytterligare och bygger mono-steg).

Slutligen tycker jag att processorlösa konstruktioner är mycket charmigare, finns ju liksom programmerbar logik också såsom CPLD/FPGA när antalet kapslar blir för många, och fasen vad snabbt det går plötsligt, hmm undrar vad det beror på :humm:

MVH/Roger
PS
Motorolas 6809 är och förblir min favoritprocessor både vad gäller arkitektur, OP-kodsbenämningar och enkelhet att programmera (assembler).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag noterar även här att i min valda Aluminium-låda som rent allmänt nyttjas för mina EU/2-kort så är det bra om distanserna är max 2mm, detta för att de på sidorna monterade kontakter och reglage bygger en del och det är bra om kortet ligger under det som byggs, så att säga.

Personligen löser jag detta genom att såga av mina felaktigt beställda plastdistanser från ELFA (10mm, typ) och eftersom jag köpte 100 och i princip kan såga dom på fyra...:D

MVH/Roger
PS
AL-lådan är tillverkad av Hammond med typnumret 29830PSLA, 120X95X34 (yttermått).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev: Å andra sidan, jag tyckte mig se något som liknade en diodmatris någonstans i tråden; skulle du kunna göra något med en sådan, en omkopplare för att fixa andra fyrars blinkande? :idea:
Detta är en trevlig ide', jag ska fundera mer på det, tack!

För grejen är ju att jag redan funderat/infört fler blinkningar per cykel mha diodmatrisen i min KVM, det enda som har varit lite underförstått är att dessa blinkningar är mycket svagare än huvudloberna, men det behöver dom faktiskt inte vara, dvs jag tycks redan ha flexibilitet vad beträffar olika fyrar, jag var bara för dum för att fatta det :doh:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Motorolas 6809 är och förblir min favoritprocessor både vad gäller arkitektur, OP-kodsbenämningar och enkelhet att programmera (assembler).
Ganska såld på CDP1802. Asenkel att bygga med och ännu enklare att programmera.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av SeniorLemuren »

Z80 var min favorit.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag måste få komplettera lite.

Jag byggde aldrig själv med 6809, jag bara labbade med diverse byggen i skolan och vid typ 25 års ålder var det alltså första gången i mitt liv som jag sysslade med processorer eftersom jag aldrig riktigt fattade grejen med Atari eller Vic20 mm, på den tiden lekte jag hellre med Philips Experimentlådor :)

Men iom 6809 blev jag fascinerad av processorer och läste en del djuplodande kurser om t.ex processorarkitekturer, 6809 är också den processorn som min CPU är byggd efter (mest vad beträffar OP-kodsnamn och utvald instruktionsuppsättning), kommer nog aldrig komma en Rev B ty det var ett ganska dyrt och jobbigt projekt, men kul :)

MVH/Roger
PS
Har dock en "färdigutvecklad" FPGA-variant av min CPU Rev B med utökat antal register, ackumulatorer mm, fast avståndet från mjukvara till att knåpa ihop hårdvaran och testa är frustrerande långt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då var äntligen KVF-projektet helt klart!

Fick precis klistrat på lite enkelhäftande OH med text för samtliga kontakter och reglage.

En granne printade ut texten mha hans laserskrivare.

Sen klippte jag ut min text och började med helvetesförsöket att separera plasten från skyddspappret...

Gör aldrig på mitt sätt för jag tror jag satt i en hel timme med att försöka separera max 6 textremsor som inte var mycket tjockare än ett hårstrå!

Jag kämpade med fingrarna och efter minuter tog jag till skalpell men inget hjälpte riktigt fast med lite tur fick jag ändå klistrat dit allt, och då kan man ju tro att allt blev frid och fröjd men se det blev det INTE för dels så ville inte dom hörnen jag fipplat med fästa ordentligt dels släppte bläcket på flera ställen så jag fick bättringsmåla med permanent-tuschpenna.

Nej, det här gör jag inte om!

En halvkompromiss vore om man separerade hela skyddspappret från plastfolien direkt efter att man printat ut sin text (för det finns brytflikar i folien) och att man sedan klipper ut sin text men hur ska man hantera nåt som innehåller klister överallt och dessutom, tappar man den typ på golvet så blir den ju obrukbar, jag tror ändå att detta är metoden men att sen bläcket släpper, ja det kan väl dels bero på skrivaren dels bero på plasten, min plast köpte jag på Matton här i Göteborg och dom ger mig ett mycket gott intryck.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Where is the fyrtornet???
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av ensten »

Jaaa vi missar the fyrtorn!
Skriv svar