
Trefasmotor, en lindning bränd.
Trefasmotor, en lindning bränd.
En lindning är bränd i denna trefasmotor, hur ska jag laga denna eller få tag på en liknande? Vad skulle det kosta...?

Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Vad är det till för maskin?
Vad står det för nummer på motorn?
Vad står det för nummer på motorn?
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
En sån liten motor lönar det sig inte att linda om. Kolla med leverantören av fläkten om motorn finns som reservdel, annars kanske det tom är billigast att köpa en ny komplett fläkt.
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Det ser ut att vara 3st gängade hål i flänsen.
Normal B14-fläns har 4st.
Har du möjlighet att mäta flänsen?
Normal B14-fläns har 4st.
Har du möjlighet att mäta flänsen?
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Företaget G. Meidinger finns forfarande kvar och ligger i närheten av Basel.
Se http://www.meidinger.ch
och info@meidinger.ch
Den fläktmotor är avsedd för 220/380 Volt. Numer är spänningen i elnätet 230/400 Volt. högre, närmare 235 V.
Lättare då att lindningarna går varma.
Hur vet du att en lindning är bränd?
Se http://www.meidinger.ch
och info@meidinger.ch
Den fläktmotor är avsedd för 220/380 Volt. Numer är spänningen i elnätet 230/400 Volt. högre, närmare 235 V.
Lättare då att lindningarna går varma.
Hur vet du att en lindning är bränd?
-
- Inlägg: 7104
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
En av de saker som lönar sig bäst när det gäller fastigheter är att byta ut gamla ventilationssystem mot nya med nya energisnålare motorer och inteligent styrning. Kan tydligen betala sig redan på 2 år. Sedan är det pengar ner i plånboken varje år.mrfrenzy skrev:En sån liten motor lönar det sig inte att linda om. Kolla med leverantören av fläkten om motorn finns som reservdel, annars kanske det tom är billigast att köpa en ny komplett fläkt.
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Jo fast detta är inte en ventilationsfläkt för fastigheter. Det är en orgelfläkt som jag tänkte använda som fläkt till en ärsa.Mindmapper skrev:En av de saker som lönar sig bäst när det gäller fastigheter är att byta ut gamla ventilationssystem mot nya med nya energisnålare motorer och inteligent styrning. Kan tydligen betala sig redan på 2 år. Sedan är det pengar ner i plånboken varje år.mrfrenzy skrev:En sån liten motor lönar det sig inte att linda om. Kolla med leverantören av fläkten om motorn finns som reservdel, annars kanske det tom är billigast att köpa en ny komplett fläkt.
.
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Två lindningar har låg resistans och en lindning har närmast oändlig resistans. Det luktar väldigt starkt bränd lindning om motorn.Haralt skrev:Företaget G. Meidinger finns forfarande kvar och ligger i närheten av Basel.
Se http://www.meidinger.ch
och info@meidinger.ch
Den fläktmotor är avsedd för 220/380 Volt. Numer är spänningen i elnätet 230/400 Volt. högre, närmare 235 V.
Lättare då att lindningarna går varma.
Hur vet du att en lindning är bränd?
Skulle helst vilja få tag på en annan typ av fläkt som är lite mindre, fläktar från oljebrännare ska tydligen vara perfekta för ärsabygge

.
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Det går att kolla med en elmotorfirma och se om de kan ta in reservdelar, inte alltför ovanligt att det är värt det.
Vi lagade t.ex. En cirkelsåg för någon vecka sen, statorns lindningar var brända.
Hel stator med kablage kostade 275+moms och fungerar kanonbra nu
.
Vi lagade t.ex. En cirkelsåg för någon vecka sen, statorns lindningar var brända.
Hel stator med kablage kostade 275+moms och fungerar kanonbra nu
.
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
du menar ässja va? som man har i en smedja, eller är ärsa något annat?
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Jag tror knappast att man hittar en lindning till en gammal schweizisk 3-fasmotor för de pengarna.RobinN skrev:Hel stator med kablage kostade 275+moms och fungerar kanonbra nu.
Fungerar en oljebrännare bra, satsa på sådan.
Då får du 1-fas också, det kan ju knappast vara till nackdel.
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Nej absolut.
Men det kan vara värt att kolla med en motorverkstad.
Skadar inte att fråga iaf
.
Men det kan vara värt att kolla med en motorverkstad.
Skadar inte att fråga iaf
.
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Frågade en lindningsverkstad vad det kostade att linda om en vanlig 1 hk 3-fas.
5000:- + moms. De sade att man gör det inte för så här små om det inte gäller specialmotorer som inte går att få tag på och sade också att man börjar inte tjäna på det förrän vid motorer på runt 30kW. De kändes mer för företagare.
För ett år sedan fick jag dock en uppgift från en nästgårds verkstad på tror det var 1500:-. Även om det var ett ok pris så hade jag fått tag på en ny motor för strax under den summan.
5000:- + moms. De sade att man gör det inte för så här små om det inte gäller specialmotorer som inte går att få tag på och sade också att man börjar inte tjäna på det förrän vid motorer på runt 30kW. De kändes mer för företagare.
För ett år sedan fick jag dock en uppgift från en nästgårds verkstad på tror det var 1500:-. Även om det var ett ok pris så hade jag fått tag på en ny motor för strax under den summan.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Trefasmotor, en lindning bränd.
Den motorn är lönt att linda om om den ska sitta i en orgel, ca 10 000 kostar den fläkten.
Orgelfläktar mår inte så bra med "fritt" utblås, belastningen blir för hög på motorn
Meisinger ska ha lagt ned tillverkningen av orgelfläktar. Laukhuff gör bättre fläktar
Orgelfläktar är glidlagrade för de går tystare.
Är det en stor ässja, tänkte det kanske skulle räcka med en eller två varmluftspistoler, typ, eller en lövblås.
Protte
Orgelfläktar mår inte så bra med "fritt" utblås, belastningen blir för hög på motorn
Meisinger ska ha lagt ned tillverkningen av orgelfläktar. Laukhuff gör bättre fläktar
Orgelfläktar är glidlagrade för de går tystare.
Är det en stor ässja, tänkte det kanske skulle räcka med en eller två varmluftspistoler, typ, eller en lövblås.
Protte