Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Jag har problem med en abslampa i bilen som tänds emellanåt.
Tanken är därför att "fixa" problemet med hjälp av en NE555 så att lampan lyser 2 sekunder när tändningen slås på och därefter slocknar.
Och sen är de förhoppningsvis glada på bilprovningen.
Jag har fått ett relä att dra i 2 - 3 sekunder med hjälp av 555an när jag jordar ben 2.
Problemet är bara att så vill jag inte ha det. Jag vill att timern börjar räkna redan när kretsen spänningssätts och sen ska timern switsha efter 2 sekunder men kretsen kommer att vara spänningssatt hela tiden (tills man stänger av bilen och sen startar den igen och abs-lampan på nytt ska lysa i två sekunder).
På något sätt så måste ju ben två vara jordat redan från början men ändå så att set/reset fungerar.
Tips mottages tacksamt.
Tanken är därför att "fixa" problemet med hjälp av en NE555 så att lampan lyser 2 sekunder när tändningen slås på och därefter slocknar.
Och sen är de förhoppningsvis glada på bilprovningen.
Jag har fått ett relä att dra i 2 - 3 sekunder med hjälp av 555an när jag jordar ben 2.
Problemet är bara att så vill jag inte ha det. Jag vill att timern börjar räkna redan när kretsen spänningssätts och sen ska timern switsha efter 2 sekunder men kretsen kommer att vara spänningssatt hela tiden (tills man stänger av bilen och sen startar den igen och abs-lampan på nytt ska lysa i två sekunder).
På något sätt så måste ju ben två vara jordat redan från början men ändå så att set/reset fungerar.
Tips mottages tacksamt.
- tecno
- Inlägg: 27252
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Gammal eller modern bil med ODBII avläsning?Och sen är de förhoppningsvis glada på bilprovningen.
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Det är en Saab 9000 från 1997 det handlar om så nej det är ingen modern bil men OBD2-uttag finns.
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Jag har byggt enligt länk nedan en gång i tiden 
http://www.instructables.com/id/Make-an ... hot-timer/

http://www.instructables.com/id/Make-an ... hot-timer/
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Det är garanterat det klassiska felet att ABS kransen har spruckit.
Vet inte hur många gånger jag har sett det.
Borsta rent ABS kransarna på respektive hjul och kolla att det inte ser ut att saknas en tand.
Tanden som saknas är en spricka. Dela ringen i två och rengör den och limma den med ett jävligt bra lim och fixera den med ett buntband medans det härdar.
Eller så kan man svettsa ringen och slipa till svettsen lite snyggt med en dremel.
Och vill man vara riktigt seriös så monterar man en ny ABS ring
Har provat båda metoderna. och de har hållt länge.
Vet inte hur många gånger jag har sett det.
Borsta rent ABS kransarna på respektive hjul och kolla att det inte ser ut att saknas en tand.
Tanden som saknas är en spricka. Dela ringen i två och rengör den och limma den med ett jävligt bra lim och fixera den med ett buntband medans det härdar.
Eller så kan man svettsa ringen och slipa till svettsen lite snyggt med en dremel.
Och vill man vara riktigt seriös så monterar man en ny ABS ring
Har provat båda metoderna. och de har hållt länge.
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Såhär får det bli:
Försökte experimentera med ett relä till med självhållning och grejer med hjälp av båda reläerna för att försöka få till att spänningen försvinner helt och hållet från kretsen när den är klar men fick inte till det så det får bli såhär.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Just nu vill jag bara få bilen genom besiktningen så jag kan sälja Subarun men tanken är att fixa felet ordentligt sen.Tommy_Naseem skrev:Det är garanterat det klassiska felet att ABS kransen har spruckit.
Vet inte hur många gånger jag har sett det.
Borsta rent ABS kransarna på respektive hjul och kolla att det inte ser ut att saknas en tand.
Tanden som saknas är en spricka. Dela ringen i två och rengör den och limma den med ett jävligt bra lim och fixera den med ett buntband medans det härdar.
Eller så kan man svettsa ringen och slipa till svettsen lite snyggt med en dremel.
Och vill man vara riktigt seriös så monterar man en ny ABS ring
Har provat båda metoderna. och de har hållt länge.
Har en reservdelsbil på tomten som jag tänkte ta reservdelar ifrån i så fall. Kopplar reläutgången över det avklippta benet i abs-boxen på bilden: Ben nummer 4 från höger alltså...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
En 555 kan ju användas till mycket!
https://www.pinterest.se/pin/4208051589 ... edium=2004
https://www.pinterest.se/pin/4208051589 ... edium=2004
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
555:an är verkligen trevlig och väldigt användbar! Har använt den i många projekt.
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Krångla inte till 555 kopplingen,
pinne 2 och 6 till motstånd och kondensator
Anslut INTE pinne 7 pinne 5 behöver inte kondensator
4+8 till tändningen, sätt motstånd + kondensator så överlever 555 även i bilel.
pinne 3 går hög under tiden 1,44 x RC (tror jag det var)
Pinne 1 är GND
Sätt gärna en diod (typ 1N4148) mellan RC och tändningen så blir tiden rättare om man svåravslårpå tändningen.
Fördelen med denna koppling är komponentsnål och tjuvtriggar inte.
Protte
pinne 2 och 6 till motstånd och kondensator
Anslut INTE pinne 7 pinne 5 behöver inte kondensator
4+8 till tändningen, sätt motstånd + kondensator så överlever 555 även i bilel.
pinne 3 går hög under tiden 1,44 x RC (tror jag det var)
Pinne 1 är GND
Sätt gärna en diod (typ 1N4148) mellan RC och tändningen så blir tiden rättare om man svåravslårpå tändningen.
Fördelen med denna koppling är komponentsnål och tjuvtriggar inte.
Protte
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Tack för tipset!prototypen skrev:Krångla inte till 555 kopplingen,
pinne 2 och 6 till motstånd och kondensator
Anslut INTE pinne 7 pinne 5 behöver inte kondensator
4+8 till tändningen, sätt motstånd + kondensator så överlever 555 även i bilel.
pinne 3 går hög under tiden 1,44 x RC (tror jag det var)
Pinne 1 är GND
Sätt gärna en diod (typ 1N4148) mellan RC och tändningen så blir tiden rättare om man svåravslårpå tändningen.
Fördelen med denna koppling är komponentsnål och tjuvtriggar inte.
Protte
Jag ska sätta mig ner i morgon och testa utefter dina instruktioner och se om jag får ihop att.
Jo fast är det bara en spricka i triggerhjulet så fungerar ju fortfarande ABS:en, bara det att ett hjul får en puls mer för varje varv hjulet roterar vilket även sker om man svänger och hjulen roterar med olika hastighet. Jag har aldrig varit med om någon bil där ABS:en har slutat att fungera bara för man svänger så systemet måste ju klara viss diff i antal pulser från de olika hjulen.Mindmapper skrev:Kollar de inte abs-funktionen när de provkör bilen?
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Rita gärna upp detta så jag ser att du fått med allt.
Jag har haft stora problem med ABS och en sak verkstan kollade var att det satt samma dimension på däcken så visst kan det vara känsligt om antalet pulser inte stämmer i stort. En kurvtagning accepteras men i 110 så får det inte skilja så mycket.
Protte
Lyckliga ni som kan byta ABS ringar, jag får byta hela hjullagerenheten á 3000 spänn
Jag har haft stora problem med ABS och en sak verkstan kollade var att det satt samma dimension på däcken så visst kan det vara känsligt om antalet pulser inte stämmer i stort. En kurvtagning accepteras men i 110 så får det inte skilja så mycket.
Protte
Lyckliga ni som kan byta ABS ringar, jag får byta hela hjullagerenheten á 3000 spänn
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 406
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Koppla ihop pinne 2 + 6, motstånd mot + och kondensator mot jord?prototypen skrev: pinne 2 och 6 till motstånd och kondensator
Pinne 5 direkt till jord alltså?prototypen skrev: Anslut INTE pinne 7 pinne 5 behöver inte kondensator
Var ska kondensatorn kopplas in i så fall?prototypen skrev: 4+8 till tändningen, sätt motstånd + kondensator så överlever 555 även i bilel.
Jo det får man väl testa sig fram om inte annat.prototypen skrev: pinne 3 går hög under tiden 1,44 x RC (tror jag det var)
Pinne 3 alltså... Kan ju kanske vara smart.prototypen skrev: Sätt gärna en diod (typ 1N4148) mellan RC och tändningen så blir tiden rättare om man svåravslårpå tändningen.
Då borde det bli nåt i den här stilen: Förutom den där kondringen på stift 4 + 8 då som jag är lite osäker över

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Hjälp med 555-timer (abs-lampa)
Kondensator mellan pinne 1 och 8 kanske en elektrolyt på 100 uF
Pinne 5 lämnas oansluten ( som pinne 7)
D1 ska sitta parallellt med R1
Använder du NE555 (bipolära varianten) så skyddar inte D2 tillräckligt mot negativ spänning på pinne 3, det behövs en extra diod i serie med utgången. Om NE555 får negativ spänning på utgången så låser den ihop sig, det är omdesignat till CMOS versionen, men då är drivförmågan mindre så då måste det vara en transistor mellan iaf
Använder du en transistor att driva relät kommer du undan det och en del andra problem.
Med en NPN kan du driva relät och använd ström från tändning så stör inte reläts ström matningen till 555, R2 kan vara större och tillsammans med elektrolyten skydda 555 bättre.
Protte
Pinne 5 lämnas oansluten ( som pinne 7)
D1 ska sitta parallellt med R1
Använder du NE555 (bipolära varianten) så skyddar inte D2 tillräckligt mot negativ spänning på pinne 3, det behövs en extra diod i serie med utgången. Om NE555 får negativ spänning på utgången så låser den ihop sig, det är omdesignat till CMOS versionen, men då är drivförmågan mindre så då måste det vara en transistor mellan iaf
Använder du en transistor att driva relät kommer du undan det och en del andra problem.
Med en NPN kan du driva relät och använd ström från tändning så stör inte reläts ström matningen till 555, R2 kan vara större och tillsammans med elektrolyten skydda 555 bättre.
Protte