Ersätta hårddisk med CF-kort/SSDdisk
Re: Ersätta hårddisk med CF-kort
Jag hittar konstigt nog inget sådant val.mrfrenzy skrev:Vilken bootdisk är vald i bios?
Jag tror du är felet på spåret.
Kan det vara idé att disabla diskettstationen?
I brist på möjlighet att välja bootordning.
I brist på möjlighet att välja bootordning.
Maskinen bootade väl från den uråldriga Seagatedisken om du pluggar i den i samma kanal? Modulens jumper står på Master?
Ja, den bootade från stegmotordisken.
Den bootade tidigare även från, den nu trasiga, 170MB disken.
Modulen står på "M".
Man kanske skulee prova med "S", i brist på idéer.
Den bootade tidigare även från, den nu trasiga, 170MB disken.
Modulen står på "M".
Man kanske skulee prova med "S", i brist på idéer.
Ställer man modulen "S", då bootar den inte ens från diskett.
"Hard disk controler failure".
Ställer man modulen på "M" får man följande.
"Non-System disk or disk error".
Det verkar ju som att de dolda systemfilerna inte hittas.
Det har varit uppe tidigare men du har gjort FDISK /MBR på Copam-maskinen samt kontrollerat att första partitionen är aktiv och syns som aktiv från FDISK på Copam-maskinen?säter skrev:Ställer man modulen "S", då bootar den inte ens från diskett.
Under tiden vi funderar på de andra problemen, har jag ett förslag på detta.säter skrev:Jag skulle även vilja veta om mitt ISA/IDE-kort är trasigt.Hur felsöker man detta.
Ta den gamla 286an, som ISA/IDE-kortet kom ifrån, och montera den gamla stegmotordisken från Copam-datorn.
Den fungerar ju bevisligen, och parametrarna borde finnas i listan på den gamla 286an.
Jag skulle gärna vilja veta om det där ISA/IDE-kortet fungerar.
På den gamla 286an finns ingen integrerad IDE-kanal som kan ställa till det.
Nej, jag ska göra detta.swesysmgr skrev:du har gjort FDISK /MBR på Copam-maskinen?
Jag har bara kollat det i Win7, men jag kan kolla det via Copam-datorn.swesysmgr skrev:kontrollerat att första partitionen är aktiv och syns som aktiv från FDISK på Copam-maskinen?
Nej, konstigt nog inte.tecno skrev:Kan du boota med diskett utan att ha modulen i?

Det ser ungerfär lika ut som på din bild.swesysmgr skrev:kontrollerat att första partitionen är aktiv och syns som aktiv från FDISK på Copam-maskinen?
Jag har inte raden "den enda startbara partitionen i hårddisk 1 är redan aktiv".
Edit:
Den raden kommer med när jag väljer alternativ (2) i FDISK.
"Hard disk controller failure".tecno skrev:Inget felmeddelande?
Hårddiskarna måste nog tas bort i BIOS först, annars förväntar den sig att hitta diskar som inte är anslutna och fastnar på detta. Har du en eller två IDE-kanaler?säter skrev:Nej, konstigt nog inte.tecno skrev:Kan du boota med diskett utan att ha modulen i?
Svårt att ge förslag utan bild på BIOS men det verkar finnas vissa mycket gamla BIOS som kräver att man startar ett separat konfigurationsprogram för att göra inställningar. Nu tycker jag inte det borde gälla din Copam-maskin eftersom du kan välja diskkonfigurationen i BIOS.
Dåligt batteri till BIOS och titta på moderkortet om det finns en jumper för BIOS reset är andra långskott.