MPlab X ide V3.61 XC8

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

MPlab X ide V3.61 XC8

Inlägg av Bossef »

Free version, har jag missat något då jag trodde att det var enbart begränsning av optimering av koden mellan free och Pro.
Om jag inte har PICK it3 ansluten så startar inte PIC (16F887) utan jag måste starta den genom PICK it 3!
Får en varning som jag inte tror att jag har sett förut (warning: (1273) Omniscient Code Generation not available in Free mode)

Någon som vet (den lilla korta koden kan jag givetvis posta om någon tycker det är relevant)?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: MPlab X ide V3.61 XC8

Inlägg av Icecap »

Hur har du kopplat -MCLR?
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: MPlab X ide V3.61 XC8

Inlägg av Bossef »

Enl. anvisningar, 50kOhm. El-kopplingen har inte förändrads sen PIC startade utan PIC IT 3 utan detta har kommit efter ett antal nedladdningar till PIC.
Senast redigerad av Bossef 25 maj 2017, 08:33:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: MPlab X ide V3.61 XC8

Inlägg av TomasL »

Bossef skrev:Free version, har jag missat något då jag trodde att det var enbart begränsning av optimering av koden mellan free och Pro.
Om jag inte har PICK it3 ansluten så startar inte PIC (16F887) utan jag måste starta den genom PICK it 3!
Får en varning som jag inte tror att jag har sett förut (warning: (1273) Omniscient Code Generation not available in Free mode)

Någon som vet (den lilla korta koden kan jag givetvis posta om någon tycker det är relevant)?
Du har förmodligen genererat koden i debug-läge, då kan den inte starta utan programmeraren, alternativt så har du kopplat fel, eller liknande.

"Omnicent Code..." är Hitecs (XC8 är Hitec C8) kod-optimeringsalgoritm.
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: MPlab X ide V3.61 XC8

Inlägg av Bossef »

Kikade på det nu när frustrationen från i går har lagt sig.
Var en tankevurpa med timer interrupt, PIC körde för fullt!
Har en utg. Som indikerar att PIC körs (sätts hög efter setup av pinnar/interrupt) utg. gick enbart hög när PICK it3 var inkopplad.
Tanken var att TIMER0 skulle generera en interrupt var 0,1ms vilket innebar 250 uppräkningar med prescaler 1:2, TMR0 skulle då laddas med 6 men jag laddade den med 250!
Blev fullt upp för PIC att hantera interrupts rutinen vilket gjorde att utg. som indikerar att den körs aldrig blev satt (förutom när PICK it3 var inkopplad).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: MPlab X ide V3.61 XC8

Inlägg av Icecap »

Ah - den vanliga "räkna denna tid" där man glömmer att den räknar upp. Nej, DEN har man ju aldrig gjort själv... :vissla: :vissla:

Eller kanske en gång eller så :oops:
Skriv svar