LinuxCNC hjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Borre »

Nja..

Men det är för att testa, förväntar sig din kontroller microsteg på 10 och du använder 2 så förflyttar sig fräsen en 1/5 av vad du anger.

Men annars är det inget ovanligt att köra microsteg på allt från 4 och högre. Jag använder Gecko G540 som kör med 10 microsteg. Det ger mjukare gång och högre upplösning, åtminstone teoretiskt.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Hesabon »

Glenn skrev:Förlorar man inte väldigt mycket vridmoment på att göra det ?
Definiera "väldigt". :D

Svar Jo, man förlorar en del, men på plus-sidan väger högre upplösning, mjukare gång, högre hastighet, ...

Dessutom är det moment som kvarstår mer än tillräckligt för en 6040:a. Konstruktionen i den sviktar förrän momentet är slut.

Edit:
Nu tog jag mig tid att undersöka bilden av din stegmotordrivare litet närmare. Jag tycker det ser ut som att den mikrostegar 8 steg.
På bilden i tråden verkar SW_X, SW_Y resp. SW_Z vara öppna, d.v.s. logiskt "High". I så fall körs den i s.k. 2W1-2-Phase Excitation -mode, vilket är just 8 mikrosteg.
Kontrollera detta först och ändra inställningarna vid behov.
Kolla sedan utväxlingen => stigningen på kulskruven. Jag tippar på skruvar RM1605, d.v.s 16 mm diameter och 5 mm stigning.
Senast redigerad av Hesabon 13 februari 2017, 12:17:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Jag gör väl ett försök när jag kommer hem och barnen lagt sej.

Dock googlade jag nyss på problemet och hittade en tråd på annat forum där nån hade liknande fel, där stod det att både microstepping och "pulley teeth" (där man anger fysisk utväxling mellan motor och skruv) egentligen är irrlevanta, dom används bara för att räkna ut scale-faktorn, så bara resultatet blir rätt så kan man ha vad som helkst där, och det spelar ingen roll vilken man ändrar.

Jag tänkte ju att det där faktiskt var något som kommunicerades ut till kontrollern, men det är ju kanske logiskt att så inte är fallet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Kan f.ö tillägga att jag har motsatt problem med A-axeln, nu bryr jag mej inte så mycket om den just nu, men där rör den sej mycket mer än vad man väljer i wizarden, får väl justera där med tills det stämmer om det funkar för X/Y/Z.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av perra_e »

Precis. Justera bara scal factor tills det blir rätt med de inställningar du har.
Jag personligen tycker också att det är mycket enklare att redigera ini-filen och hal-filerna manuellt efter att man har skapat upp en grund med stepconfig.

--Per
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Att ändra microstepping till 10 var en dum ide, stegmotorerna fick stora spelet.. däremot justerade jag pulley teeth tills skalan stämmer HYFSAT, så nu får det duga för närvarande, sen när jag har grejerna fungerande får jag finjustera med scale-värdet tills det stämmer exakt.

Nu har jag även koll på homing och det verkar funka, den autostoppar både vid hem och maxvärden. (Finns det ingen "go to home" funktion som "kör tillbaka" alla axlar till noll f.ö ?)

..Det gäller på X/Y då, jag får fan inte till Z, den ska ju ha nollpunkt högst upp, ska man då jogga ner den med minus, och få negativa värden ? ..för om jag gör så så failar varje G-kodfil jag försöker köra och den gnölar om att det är out of limits typ, gör jag tvärt om så det blir positivt neråt verkar allt bli fel, och jag får också felmeddelande, om jag har hemposition längst ner och oavsett vilket håll får jag också fel.

Sätter jag den i mitten och säger att det är noll och att ändlägena är +50 och -50 så "funkar" det, då kan jag torrköra exempelvis den medföljande linuxCNC-loggan utan fel.

Stora framgångar tack vare all hjälp jag fått, tack så mycket, nu ska bara det sista också fixas :)


..Ja och lösa problemet med att spindeln stör, men det tar vi i annan tråd.

Känns mer och mer som jag vill ha fysiska limitswitchar också, ska se vad jag har liggandes i lådorna, borde väl inte vara några problem med vanliga microswitchar ?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Hesabon »

På Z-axeln sätter du Home högst upp, men 0-punkten brukar man sätta där fräspinnen vidrör den högsta punkten på arbetsstycket.

Ställ först Home, sedan sänker du spindeln så att pinnen precis rör högsta punkten och sätt där Touch-off för Z till 0.

Då kommer du att ha spelrum både i positiv och i negativ riktning.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av hawkan »

Gå till hemmaläge/homa på alla axlar. Jogga vart du vill och gör "touch off" för att ställa in var du vill ha centrum på koordinatsystemet. Kör du med gmoccapy är det den blekblåa knappen alldeles bredvid homning nere till vänster. Kör på.

Bild

Kommandot för att få alla axlar att gå till maskinens (0,0,0,0) är G53 G0 X0 Y0 Z0 A0, obs G53-an.

limit-switchar funkar bra, men man kan få "studs" i de. Får du det går det att lägga in ett fördröjningsfilter. Återkom om det händer.

Aaa Hesabon var före men det är alltid kul med en bild
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av cahlfors »

Antar att Glenn menar maskinkoordinater. Gör då så här: Kör huvudet så långt ner det går. Där har du Z=0, vilket också ställs in som din nedre begränsning. Gör touch-off på Z och kör upp huvudet till max (home-switchen). Där läser du av Zmax, som du ställer in i LCNC.
Det är sedan rätt att fräsning alltid sker i negativ Z-led.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Hesabon skrev:På Z-axeln sätter du Home högst upp, men 0-punkten brukar man sätta där fräspinnen vidrör den högsta punkten på arbetsstycket.

Ställ först Home, sedan sänker du spindeln så att pinnen precis rör högsta punkten och sätt där Touch-off för Z till 0.

Då kommer du att ha spelrum både i positiv och i negativ riktning.
Nu roddar jag med det här igen då.. går fortfarande inte så bra.

X och Y går ju bra, måtten stämmer inte exakt, men hyfsat, antar att jag kan finjustera det sedan.. när X går 300mm så ahr dne i verkligheten gått 304mm tex.

Men denna Z.. Ständigt denna vess..Z

Om jag joggar Z högst upp, vilket jag gör med plusknappen, sen homar jag, och då kan jag inte jogga ner med minus..

Om jag istället joggar ner den längst ner (med minus) och homar där och sen gör touch off kan jag hissa upp den med plus.

Problemet är att om jag då försöker köra programmet, så gnölar den om "program exceeds machine minimum on axis z"

Jag lyckades nån gång homa och toucha Z lite random "i mitten" av Z's arbetsområde (det faktiska), och plötsligt kunde jag köra programmet
och det kördes igenom hela utan fel.

Vad gör jag frö fel ? hur ska jag fixa Z så den verkligen kan gå längst ner som den ska ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av tecno »

Redigera din INI fil

Kod: Markera allt

[AXIS_0]
TYPE = LINEAR
HOME = 0.0
MAX_VELOCITY = 158.333333333
MAX_ACCELERATION = 150.0
STEPGEN_MAXACCEL = 187.5
SCALE = 200.0
FERROR = 1
MIN_FERROR = .25
MIN_LIMIT = -100.0  >>>>>>>>>>>>>>>>>>Redigera dessa mjukvaru värden = Soft limits
MAX_LIMIT = 100.0   >>>>>>>>>>>>>>>>>>
HOME_OFFSET = 0.000000
HOME_SEARCH_VEL = 0.050000
HOME_LATCH_VEL = 0.050000
Hoppas detta hjälper.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

tecno: När jag satte linits till -60 resp 60 så gick det faktiskt att köra programmet, men det är uppenbarligen fel limit för jag kan "köra i väggen" uppåt.

Nåväl, styrkt av att ha en störningsfri styrning, limits som gjorde att man kunde köra programmet och fungerande kylning så pallade jag upp med ett gäng hyllplan och spönde fast en bit laminerat hyllplan högst upp, gjorde touch off på hörnet av den , startade spindeln och kylvattenpumpen och startade körningen.

Det gick ju, den fräste, men jag hade för säkerhets skull satt i en halvslö 6mm pinfräs, inte bästa valet när man ska fräsa en ganska liten LinuxCNC-logga.

Mer oroande var att de två första bokstäverna frästes kanske tja 33 djupa, resten typ 1mm djupt, har den tappat steg på Z då eller vad sjutton ?

Klockan var mycket så det blev inte vidare försök efter det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av hawkan »

Om du kör upp Z högst upp och nollar den där då ska du ha
MAX_LIMIT=0 och MIN_LIMIT=-87 eller hur lång slaglängd du nu har på Z.
Tillåtet område blir då mellan -87 och 0 i maskinens koordinater.
HOME=0 får det också vara.

Inte lätt att säga vad 33 mm beror på. Om den visar på rätt mått på DROn men är 33 mm fel så har den nog tappat steg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Hmm, det var väl så jag hade innan, eller jag blev osäker, ska kolla vad det stod i filen, har en kopia på den oediterade.

3mm och inte 33 var det, mätte inte utan konstaterade bara att två bokstäver blev mycket djupare än övriga.


Vad smörjer man kulskruvar med för övrigt ? tänkte på att det ska nog göras, även om det inte behövs just nu.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av hawkan »

Du kan ju göra som tecno visar också, men då får du inte begränsning i Z.
Du kan home/nolla var du vill i Z-led och axeln kan röra sej mellan -87 och +87 vilket ju är för stort område..
Funkar om du själv håller ordning på att inte köra för högt eller lågt.

Bästa är att sätta en brytare högst upp på Z och låta den nolla mot den.
Och sätta MIN_LIMIT=-87 och MAX_LIMIT=0.
Skriv svar