Köra en bilstereo i källaren med batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Köra en bilstereo i källaren med batteri

Inlägg av Glenn »

Exploderande batterier är väl mest när man är där och kopplar med strömmen på, när det finns knallgas.

Min pappa lyckades spränga ett batteri när jag var tja, 6-7 år ? jag minns hur han kom skrikande genom huset, ner i källaren och började duscha med kläderna på.

Han hade alltså kopplat loss en laddare med strömmen på varvid batteriet exploderade och kastade en syrakaskad på honnom.

Det gick dock relativt bra, förutom favoritjackan som först verkade klara sig med fläckar, men fläckarna blev snart hål så den fick kasseras. Ögonen klarade sej dock.

(Sen smälte pappa blyet från batteriet och det gjordevi tennsoldater av - utblandat med televerkets kabeltenn :) )
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Förr hände sånt för vid laddning, folk fick ju skruva av batterikorkarna från dom påfyllningsbara batterierna och i kombo med gamla dumma laddare som bara öste på och tiden var lite på måfå

Sen så låg den mysiga knallgasen och ångade över batteriet och folk tog av klämmorna...gnista, smäll ovanför batteriet och sedan ned i hålena och begränsat utrymme inne i batteriet med knallgas också och megapoff och syraskvätt
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Har väl inte direkt något att tillföra. Är inte bra på elektronik och så men jag lyckades ordna till en stereo av en bilstereo. 250W nätagg och datorlåda. Inga problem (förutom att jag valde fel strömbrytare).

Bild
DanMicke

Inlägg av DanMicke »

hcb skrev:10 A vid 12/13.8 V är inga som helst problem. SM6XUN säljer fina kragg som passar perfekt bara man ordnar kapsling.
Ja, jag menar det. Jag håller återanvändning högt och har jag en utmärkt bilstereo med radio/CD/USB och fyra högtalare finns ju ingen som helst anledning att trasha och köpa nytt. För att hitta ett aggregat som leverar 12V 10A var ju inte så svårt, även om det uppenbarligen inte tillhör sortimenten för "komponentvaruhusen" för allmänheten (Kjell, Claes Ohlsson etc.).

SM6XUN var ingen återförsäljare jag hittade men hittade t.ex. dessa:
http://www.stylingwebben.se/el-tillbeho ... dapter-10a
https://adapterexperten.se/ac-adapter-l ... a-55x21mm/

Den första ett aggregat för inbyggnad, den andra en monterad på sladd. Den på sladd känns som enklaste lösningen eftersom jag utgår från att den är "säkrad" som den är och kan direktanslutas till radions +/-. Ungefär samma kostnad på båda.

Om ingen här vill invända och varna för något tror jag att jag beställer den.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ett vanligt datornätagg kan man hitta gratis i elektronikskroten och det lämnar 12V 20A utan problem.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Hur hade du tänkt att få in bilen i källaren? ( Sorry, kunde inte låta bli... :-)
DanMicke

Inlägg av DanMicke »

mrfrenzy skrev:Ett vanligt datornätagg kan man hitta gratis i elektronikskroten och det lämnar 12V 20A utan problem.
Något tips var man hittar en "elektronikskrot" i Malmö-Lund -regionen? Skrotade en gammal stationär förra året på vanliga återvinningsstationen. Vad jag vet är det absolut förbud på att plocka delar (av någon anledning som iaf inte stimulerar återbruk men gör det mindre struligt att handha återvinningsstationen kanske?).

Annars menar du alltså att ett standard nätaggregat till en stationär dator levererar 12V till min bilstereo? Inga risker att den blir "feldimensionerad"?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja ett vanligt dator nätagg lev 12v som funkar fint för en bilsteroe.

Du hittar dem i alla datorer som slängs. Antingen går du till en loppis och köper en eller valfri blocket/tradera eller för den delen tittar i soprummen runtomkring. Brukar vara att folk ställer ut sådant som ska slängas.
DanMicke

Inlägg av DanMicke »

Ringde just min datorleverantör och hämtar ett agg under dagen som enligt uppgift levererar 12V 24A. Inga risker med att den leverar mer än 10A då? Amatören känner det bäst att fråga ;). Återkommer med bild om jag behöver mer hjälp att hitta rätt kontakter. Aggregatet drivs ju med en jordad sladd. Tänkte montera allt i en trälåda. Behöver jag på något sätt ansluta jord från aggregatet till radion?

Tack för tipset förresten!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Inga risker. Datoragget stänger av direkt vid en eventuell kortslutning.
Du behöver koppla ihop två stift på den stora kontakten för att det ska starta, står säkert i wikin vilka.

Minuskabeln sitter ihop med jord, precis som i bilen så det behövs ingen speciell jordning.
DanMicke

Inlägg av DanMicke »

Då är jag redo att koppla ihop och testa men finner det dumt att inte först kolla med någon som vet bättre än jag. Kommer i alla fall fram till lösning enligt bilden. Har valt en av strömförsörjarna (kontakten går väl normalt till en fläkt på datorn) och ansluter gul till gul, röd till röd och svart till en av de svarta på datorkontakten. Utgår från att det är jord men förstår inte varför det finns två svarta.

Har jag tänkt rätt? Något annat att betänka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. Då ska du inte koppla. Den gula på nätaggregatet är 12V svart är nolla och röd är 5V. Sedan ska du få igång det också. Vilken standard är det på aggregatet?
DanMicke

Inlägg av DanMicke »

Tack för input men i ärlighetens namn har jag svårt att tolka det du säger. Var kanske lite mer korkad än jag borde då jag redan tidigare fått svaret "Röd till plus, gul till plus och svart till minus" från forumet men för mig är el ungefär plus, minus och jord och det kändes som en god gissning att para röd, gul och svart från radion till motsvarande uppsättning färgade sladdar på aggregatet. Känner mig nu lite förvirrad trots att det hela borde vara ganska simpelt då jag tidigare också fått svaret att ett dylikt agg ska driva min radio utmärkt.

Så försök gärna förklara grundligt för en idiot så kanske det går fram ;).

Du frågar om "standard" för aggregatet och det är inget begrepp jag brukar ha koll på.
Beteckningen är i alla fall FSP400-60APN.
På etiketten finns även dessa uppgifter:

AC Input 200-240V (och det är ju fullt begripligt).
Raden DC Output visar följande uppställning: | +3.3V | +5V | +12V1 | +12V2 | +5SVsb | 12V| vilket i sig inte säger mig mycket.
Redovisar det här om det kan ha någon betydelse.

Din kommentar "Sedan ska du få igång det också" förstår jag inte alls. Förutom att det ju liksom är avsikten i sig :).

Bild på radion och dess sladdar finns på första inlägget. De kablar som har med strömförsörjningen att göra är enligt min vetskap röd, gul (på båda dessa sitter dessutom en säkringshållare???) samt svart och en vitblå som jag tror har med "aktiv antenn" att göra.

Vad saknas för information för att med säkerhet fastställa vilka av radions sladdar som ska till vilka av aggregatets?

(tack för visat tålamod men tänker inte göra fel)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det är bra att du är försiktig. Koppla ingenting förrän du har fått klart besked!
Skriv svar