Spännande med maskinhallen!
Jag spånar en massa här kring hallen. Se det som att jag tänker högt; om något av det jag skriver är vettigt så är det en bonus så att säga.
Antar att du redan har en bra plan kring höjden på porten o.s.v., men lite funderingar:
Vilka olika prylar har olika höjder? Vilken höjd har t.ex. en fullstor lastbil idag?
Om hallen ändå ska ha en viss takhöjd, är det inte lika bra att porten får samma höjd? Jag är osäker på hur en sådan port fungerar men gissar att portens mekanism (om det är en sådan som rullas uppåt) kanske kan rullas upp ovanför limbalkarna för att porten ska kunna öppnas till full takhöjd. Eller är tanken att portens höjd automagiskt ska vara visst skydd mot att köra in saker som är så höga att de tar i taket? Då är det nog kanske bättre med en "bondfångare" (i form av t.ex. nåt skärmtak eller liknande, gärna med påkörd-detektor som typ blinkar lampor och tutar larm ifall den just blir påkörd).
Kommer någon vägg vara brandvägg eller liknande? Om inte så föreslår jag att ha trappen till övervåningen kombinerad med fuskväggen. På grund av snedtaket måste trappans öppning till bottenvåningen givetvis vara antingen från radiorummet eller verkstaden vilket kanske inte är så jättepraktiskt, men samtidigt så är det gissningsvis smidigaste sättet att faktiskt använda utrymmet under trappen på vettigt sätt. Om du fäster trappans sluttande sidobalkar mot väggarna på respektive sida men varken monterar isolering eller gips/plyfa på trapphussidan av väggarna (eller snarast åtminstone gör så på väggen in mot radiorummet) så finns det ändå utmärkta utrymmen att dra kablar mellan båda sidorna av trappan, trots att du samtidigt kan ha liksom "bakvägg" på varje trappsteg så att smuts från folks fötter/skor inte åker ner på prylarna bakom fuskväggen. Tyvärr leder detta till längre gångväg mellan båda sidorna på fuskväggen, men det är väl mest i installationsskedet detta har betydelse.
Fundera på vad du kommer att ha längs väggarna både i maskinhallen och köket. Att sätta dörren precis invid ytterväggen gör att du inte kan ha hyllor eller liknande varken i ena eller andra rummet. Här skulle i princip faktiskt en skjutdörr kunna vara vettigt. Beroende på hur lokalen kommer användas så kanske det är vettigt att ha ett rejält fönster mellan köket och maskinhallen, och/eller något fönster mellan radiorum och kök. Då går det att se mellan rummen utan att t.ex. lukt från maskinhallen når köket och buller från kök/maskinhall når radiorummet.
Du bör väl antagligen ha någon ytterdörr även vid köket, eller? Om inte annat av säkerhetsskäl så är det bra med två riktiga dörrar som utgång ifall något händer, men det verkar också mest praktiskt att ha så. Tänk på var du har eller kan komma att ha dörr på ladan i närheten så att det inte blir onödigt lång gångväg mellan dessa dörrar. Du kanske redan från början skulle montera en balkongdörr på övervåningen, dels förberett för just en balkong och dels som nödutgång. Ur utrymningssynpunkt så bör den nog inte sitta rakt ovanför en annan dörr eller fönster ifall någon annan lämnar dörr/fönster öppet vid t.ex. utrymning vid brand eller liknande.
Om du skulle vända på radiorummet och fuskväggen så skulle du kunna ha fönster mellan radiorum och verkstaden, men missa möjligheten till ett fönster utåt. Om du går på min idé att ha trappa ihop med utrymmet bakom fuskväggen så skulle det innebära att trappan mynnar ut invid gaveln, och då är det antagligen lättare att lägga till de få trappsteg som behövs från övervåningen till vinden ovanpå maskinhallen. Fast den vinden blir kanske ändå svår att nyttja med många snedbalkar överallt? I så fall kanske du skulle överväga att helt enkelt låta den vara öppen från undersidan och nyttja den för att t.ex. lagra halvlånga bitar av olika slags material? Eller så är det kanske en dålig idé med tanke på risken att få saker i huvudet.
Du har ju redan rejäl erfarenhet av att det aldrig kan finnas får många kabelkanaler, men tänk gärna på hur t.ex. starkström till vanlig belysning och uttag bör vara dragen redan när du ritar allt. För samtliga ställen där det blir mer än en enda lysrörsarmatur så skulle jag siktat på kontaktorstyrd trefasmatning till belysningen, om inte annat för att minska flimmer. Kontaktorerna ger ju en del buller när de slås av/på och många ger väl dessutom ett 50Hz-brum, så det kan kanske vara bra att försöka montera dem så långt från de delar där folk allmänt kommer vistas i stört utsträckning. Så fasligt dyr är inte 5x1,5mm2 FK fördragen i slang, typ. Med trefas och armaturerna nästlade mellan faserna (eller helst flera faser till varje armatur för armaturer med separata drivdon per rör, d.v.s. alla som är på typ mer än kanske 30W per rör) så blir flimmret rätt lågt även med gamla sortens armaturer. Om du kan få tag på gamla sorten med klassiska reaktorer så skulle jag nog valt såna till taket på maskinhallen, eftersom själva armaturerna då blir i princip underhållsfria. Kosta på säkerhetständare till alla dessa, så gör det inget om något enstaka rör ger sig eftersom glimtändaren då bryter så att det slutar blinka efter ett kort tag, och sen står det röret spänningslöst ända till du får tid att byta det.
Fundera också på vad som mer kan vara trevligt att ha inbyggt i väggarna. Tryckluft? Var bör kompressorn stå för att inte störa, kanske rent av i ladan? Centraldammsugare för spånsug till diverse maskiner? Glöm inte att dra nödstoppslinga och fundera på vilka uttag som ska vara kopplade över nödstopp och inte. Det kan kanske vara vettigt att dela upp elen och övriga installationer på olika delar med t.ex. en central och liknande på varje långsidesyttervägg på maskinhallen och kanske även en på kortsidan som eventuellt skulle kunna delas med resten av huset. Eftersom du ändå lär ha en rejäl flyttbar stege som kan stå av sig själv så kanske du lika gärna skulle ha dessa centraler så högt upp att de inte är i vägen för de hyllor som du kan nå utan stege. Eller så kan centralerna sitta på de platser som annars inte riktigt går att använda annat än som plats att gå förbi, t.ex. i trapphuset och liknande. (Kolla dock upp vad regler och praxis/standard säger här). Ja, allmänt så borde du väl ha en stege som kan dras runt på låsbara hjul (typ vikten av en person låser hjulen men de kräver manuell återställning för att rulla, för att den inte ska rulla undan om nån använder stegen och stödjer sig mot någon fast del av huset) för att nå saker på översta hyllorna när det är tre meter i tak.
Hur är "kvaliteten" på ladan? Skulle det vara rimligt att bygga maskinhallen som en slags utbyggnad av ladan? Problemen med det är förstås att utbyggnaden antingen måste vara i längdriktningen (vilket verkar kräva fyllnadsmassor) eller så behöver även taket på ladan göras om för att det inte ska samlas snö i skarven mellan nytt och gammalt. Ett problem är förstås också att eventuell sunkighet i en gammal lada riskerar att spridas, typ mögel och vad det nu kan vara i träet som kanske rent av är svårt/omöjligt att veta när den är just en fristående lada.
Hur stor betydelse har det att maskinhallen och ladan är nära varandra? En variant skulle kanske vara att bygga maskinhallen på andra sidan huset, placerad ungefär som ladan fast kortare. Det kanske riskerar att paja fin kvällssol vid huset eller liknande, men samtidigt skulle det kanske vara lättare att ansluta på husets befintliga avlopp så kan du ha vanlig klassisk toalett och liknande även i maskinhallen. Om du väljer en klassisk toalett så kan det nog vara en vettig idé att ha både en nere vid själva hallen och en på övervåningen, så kan den ena vara den som används när man står där smutsig av diverse mekande medan den andra kan liksom vara mer bostadsmässig så att säga.
Ytterligare en variant kunde kanske vara att ha maskinhallen på andra sidan av huset så att säga, men placerad i samma riktning som huset. Portarna ut mot "gårdsplanen" framför huset och ungefär liksom framför ladan. Då behöver hallen kanske inte skymma så mycket av kvällssolen.